مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ۴۹۱ آبادی در استان فارس به اینترنت با کیفیت مناسب دسترسی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با وجود تلاش‌های گسترده برای ارتقای زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی در سال های اخیر، برخی دانش‌آموزان روستاهای فارس این روزها که شیوع بیماری کرونا مدارس را به تعطیلی کشانده است، به دردسر افتاده‌اند.

مشکلاتی که ۲۰۰ دانش‌آموز روستای ۲ هزار نفره دشتک از توابع مرودشت در شمال شیراز، با آن مواجه‌ هستند که تنها گوشه‌ای از کمبودهای ارتباطی در روستاها برای آموزش است.

اهالی این روستا برای دریافت فایل‌های آموزشی اینترنتی یا جست‌وجویی ساده در فضای وب ناچار هستند رنج و خطر پیموندن سه کیلومتر راه را تا گردنه دشتک به جان بخرند که در طی این مسیر و تجمع عده‌ای از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ضرورت مهار کرونا است همخوانی ندارد.  

 یکی از دانش‌آموزان این منطقه گفت: بیشتر خانواده‌ها دامدار هستند و والدین همه دانش‌آموزان نمی‌توانند آن‌ها را هر روز همراهی کنند.

یکی دیگر از اهالی این روستا بیان کرد: برای جست‌وجوی مطلبی در اینترنت باید تا این منطقه خطرناک بیایند و با آن که شورا و دهیاری روستا مکاتباتی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی کرده‌اند تاکنون امکان آن میسر نشده است.

این در حالی است که روستای حصار در چهار کیلومتری دشتک از پوشش اینترنتی برخوردار است.

در این وضعیت وظیفه ارسال بسته‌های آموزشی تدارک دیده‌ شده که بر عهده راهبران آموزشی است.

آنان که در گذشته با عنوان معلمان راهنما شناخته می‌شدند که به همه مناطق روستایی سرکشی می‌ کردند و بر امر آموزش نیز نظارت دارند.

 فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹۱ آبادی به اینترنت با کیفیت مناسب دسترسی ندارند و در بین آن‌ها یک هزار و ۳۴ مدرسه و ۲۳هزار دانش‌آموز به این زیرساخت اساسی برای تداوم آموزش نیازمند است که دسترسی به شبکه‌های دیجیتال از جمله شبکه آموزش نیز در همه نقاط فارس به آسانی میسر نیست و ۱۷۴ آبادی شامل ۲۵۰ مدرسه و ۵ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز نیز از این راهکار آموزشی محروم‌ هستند که نداشتن دسترسی به تلفن ثابت نیز در ۴۳۳ آبادی و یک هزار و ۸۷ مدرسه مشکل‌آفرین است و باز هم راه‌های دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت را دشوار می‌کند.

او، در جلسه شورای آموزش و پرورش فارس خواستار گسترش شبکه تلفن سیمی در مناطق روستایی، گسترش اینترنت بی سیم و همراه در مناطق محروم، اختصاص پهنای باند و حجم رایگان برای استفاده از سرورهای آموزشی آموزش و پرورش و اختصاص پهنای باند و ترافیک رایگان برای تلفن همراه اولیای دانش آموزان روستایی شد.

محمد فیاض‌ پور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس نیز ادامه داد: آموزش و پرورش استان  با ضبط برنامه‌های شبکه‌های آموزش و ارائه آن‌ها در قالب لوح فشرده به دانش‌آموزان مناطق کمتربرخوردار استان و مناطق دور دست روستایی برای دسترسی عادلانه به محتوای آموزشی تلاش می‌کند.

او، افزود: این بسته‌های آموزشی به‌صورت هفتگی ارسال می‌شود و تعداد آن بسته به نیاز منطقه تامین می‌شود و معلمان موظفند با تماس تلفنی از وضعیت درسی دانش آموزان مطلع شوند که درسنامه‌هایی نیز در قالب جزوه تهیه و از طریق راهبران آموزشی به مناطق ارسال می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه تداوم آموزش‌ها و نیز رفع نیازها با اتکا به امکانات موجود و توسعه آن‌ها، در کارگروه فضای مجازی آموزش و پرورش فارس مد نظر است، اضافه کرد: در این حوزه تعدادی از فرهنگیان خبره در زمینه آموزش دروس مختلف فایل تصویری آموزش خود را برای همکاران،‌ دانش‌آموزان و اولیا و به منظور بهره‌گیری در پیامرسان‌های داخلی در اختیار قرار می‌دهند.

فیاض پور: اظهارکرد:  ایجاد کانال‌ها و گروه‌ها و نیز برخورداری از شبکه شاد هم برای گروهی از دانش‌آموزان که از امکانات اینترنتی برخوردارند، استفاده  و بررسی تکالیف به‌صورت آنلاین در برخی مدارس نواحی چهارگانه شیراز انجام می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت                                             

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار