ممنوعیت چرای دام در مراتع منابع طبیعی استان همدان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از ممنوعیت چرای دام در مراتع استان تا روز ۱۵ اردیبهشت خبر داد.

ممنوعیت چرای دام در مراتع منابع طبیعی استان همداناسفندیار خزایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: با هدف جلوگیری از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی ،هر سال چرای دام‌ها در مراتع استان از اول بهار تا ۱۵ اردیبهشت ممنوع است.

او افزود: با متخلفان در این زمینه برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنان باطل می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه استفاده از مراتع در این محدوده زمانی، باعث آسیب دیدن پوشش گیاهی و لگدکوب شدن مراتع می‌شود، افزود: با توجه به بارندگی‌های این فصل و گلی بودن مراتع، چرای زودرس دام باعث تخریب بیشتر مراتع و از بین رفتن گیاهان خوش خوراک در مراتع می‌شود.

اسفندیار خزایی آمار عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان را هزار و ۱۵۰ خانوار اعلام کرد  وگفت: این عشایر با ۷۰ هزار واحد دامی مجاز در مساحتی حدود ۷۲ هزار هکتار در ۵۳ سامانه مستقر می‌شوند.

او بیان کرد: همدان دارای ۶ گلوگاه برای ورود عشایران است که ۲ گلوگاه در نهاوند، ۲ تا در اسدآباد و ۲ گلوگاه در شهرستان‌های تویسرکان و ملایر است و ماموران یگان حفاظت مانع ورود زودهنگام عشار به مراتع می شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: در صورت فراخوان برای استقرار تیم ها، ۲ تیم ثابت و سیار در منطقه سد کلان و سه راهی نهاوند - بروجرد در شهرستان ملایر، تیم‌هایی در بره فراخ، گاماسیاب و وراینه نهاوند، پل شکسته و عزیزآباد اسدآباد و ولاسجرد تویسرکان مستقر می‌شوند.

او اضافه کرد : ممکن است امسال زمان ورود عشایر به استان با توجه به شیوع ویروس کرونا به عقب بیافتد. 

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا ۱۵ اردیبهشت زمان بسیار کمی ست
چون ازین فصل به بعد تازه به بار دهی علف ها و گل ها و خاکشیر هاست و اگر چرا ی دام در مناطق بکر صورت گیرد باعث نابودی مراتع استان همدان میشود

باید حداقل تا ۷۵ روز اول سال ممنوعیت اعمال شود

وگرنه بی فایده است