مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام. اس شهرستان جهرم گفت: کلینیک تخصصی بیماری ام. اس در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کامبیز سهرابی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام. اس شهرستان جهرم با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران ام. اس این شهرستان از سال ۱۳۹۴ و با مشارکت محمدعلی صحرائیان، در این شهر راه‌اندازی شده است، بیان کرد: انجمن این بیماران  در حال حاضر ۴۵۰ عضو دارد و بیشتر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، که با هدف رفع نیاز‌های درمانی بیماران و ارائه آموزش‌های لازم به این افراد و خانواده آنان و توجه به مسائل روحی و ارتقا روحیه مبتلایان به بیماری ام. اس راه‌اندازی شده است.

او، که خود از بیماران مبتلا به ام. اس است و تاکنون با هزینه و تلاش شخصی خود انجمن ام. اس جهرم را سرا پا نگه‌داشته، تصریح کرد: رایگان کردن ام. آر. آی، فیزیوتراپی و کاردرمانی، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه برق مصرفی، معرفی اعضا برای تسهیل در دریافت خدمات اداری، اعطای تسهیلات ۲ میلیون تومانی به ۵۰۰ عضو و پرداخت کمک هزینه تامین دارو به ۷۰ عضو، اعزام بیماران به دندانپزشکی با تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه رایج، بخشی از خدمات درمانی بوده است.

سهرابی ادامه داد: تهیه و توزیع مجلات تخصصی ام. اس، برگزاری کلاس‌های روانشناسی، موسیقی، یوگا، فن بیان، آب درمانی و تغذیه و فیزیوتراپی و کاردرمانی برخی از خدمات آموزشی و رفاهی را شامل می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام. اس شهرستان جهرم با بیان اینکه کمک هزینه پرداختی به بیماران مبتلا به ام. اس، شامل تامین بخشی از هزینه تامین دارو، اقلام بهداشتی، آزمایش‌های تشخیص طبی و البته کمک هزینه‌های معیشتی است، افزود: انجمن ام. اس، یک تشکل مردم‌نهاد محسوب می‌شود که با همراهی خیران و اعضای انجمن که از تمکن مالی برخوردار هستند، تاکنون اداره شده است.

او، ضمن دعوت از خیران برای همراهی با این انجمن، بزرگترین مشکل انجمن ام اس جهرم را نیاز‌های مالی دانست و اضافه کرد: با توجه به شمار بیماران مبتلا به ام. اس، امکان رسیدگی کامل و تامین نیاز‌های همه مبتلایان به این بیماری نیستیم و از طرفی بسیاری از مبتلایان به ام. اس را جوانانی تشکیل می‌دهند که مانند سایر جوانان دغدغه کار و حتی ازدواج را دارند، اما واکنش مردم در مواجهه با افراد مبتلا به ام. اس، چندان خوب نیست.

سهرابی اظهار کرد: اولین درخواست ما از مردم، تغییر در نگرش نسبت به مبتلایان به این بیماری و بعد از آن همراهی با انجمن بوده، و از مسئولان درخواست همکاری بیشتر با این مجموعه غیرانتفاعی  که با نیت خیر راه‌اندازی شده است را داریم.

او، یکی از مهمترین برنامه‌های آتی این انجمن را راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام. اس در شهر جهرم برشمرد و تاکید کرد: پیش‌بینی شده که یک ساختمان ۱۵۰ مترمربعی، برای ایجاد کلینک تخصصی با همراهی خیران ساخته و راه‌اندازی شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام. اس جهرم با اشاره به اینکه ساختمان این انجمن از سوی محمد فخرایی، یکی از خیران جهرمی اهدا و در سال ۹۶ رسما افتتاح شده است، یادآور شد در این ساختمان علاوه بر انجام امور اداری، انجام معاینه بیماران و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای نیز انجام می‌شود.

علائم شایع بیماری ام. اس

محمدعلی صحرائیان، متخصص مغز و اعصاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رئیس انجمن ام. اس ایران در مورد این بیماری گفت: ام. اس یک بیماری مزمن محسوب می‌شود که عمدتا جوان‌ها را درگیر می‌کند، به طوری که سن شایع این بیماری ۲۰ تا ۴۰ سال است، اما به این معنی نیست که فقط این طیف درگیر با بیماری هستند.

او، با اشاره به اینکه شیوع این بیماری در خانم‌ها سه تا چهار برابر آقایان است، بیان کرد: از نظر تقسیم بندی، این بیماری به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود، زیرا در اثر آن سیستم ایمنی بدن، سیستم اعصاب مرکزی (شامل مغز و نخاع) را غیرخودی شناخته و به آن حمله می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: علائم این بیماری شامل التهاب و حمله  از سیستم عصبی رخ می دهد و متفاوت است.

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام . اس تاری دید است که به دلیل التهابی ایجاد شده در عصب بینایی پدید می‌آید.

نایب رئیس انجمن ام. اس ایران با بیان اینکه بروز علائم در این بیماری به شکل ناگهانی بوده، ادامه داد: در موارد حمله سیستم ایمنی به سیستم اعصاب بینایی، بیمار صبح با تاری دید از خواب بیدار می‌شود، به‌طوری که حس می‌کند پرده‌ای مات جلوی بینایی‌اش را سد کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حرکت چشم در این بیماران کمی دردناک می‌شود، افزود: حالت تاری دید و دردناکی حرکت چشم را با نام التهاب عصب بینایی می‌شناسیم که یکی از شایع‌ترین علامت‌های بیماری ام. اس محسوب می‌شود.

صحرائیان با تاکید بر اینکه دومین علامت ابتلا به ام. اس ممکن است حسی باشد، اضافه کرد: در این حالت فرد دچار احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در اندام‌ها می‌شود، که هر گزگز یا سوزن سوزن شدن به معنای ابتلا به ام. اس نیست.

این متخصص مغز و اعصاب، سومین علامت را اختلالات حرکتی برشمرد و اظهار کرد: اختلال حرکتی به این معنا است، که بیمار دچار ضعف در اندام‌های تحتانی یا نیمه بدن و در نتیجه اختلال در حرکت می‌شود.

نایب رئیس انجمن ام. اس ایران گفت: چهارمین علامت که کمتر شایع است را اختلال تعادل دانست، که در این حالت، بیمار دچار اختلال در انجام حرکات ظریف و عدم تعادل می‌شود و در این موارد شایع‌ترین علائم محسوب می‌شود، اما براساس اینکه حمله ام. اس در کدام نقطه یا نقاط بدن ایجاد شود، علائم نیز متفاوت است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار