بحران کرونا تلخ و شیرین زیادی با خود به همراه داشته است، این بیماری منجر به شکوفایی و حضور قدرتمند شرکت‌های دانش بنیان در روزهای خاموشی صنعت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بیماری کرونا به عنوان یک بحران در جهان ظاهر شد و گرچه تلخی‌هایی با خود دارد، اما بخش روشن شیوع این بیماری، انگیزه بخشی برای بروز توانمندی‌ها و بهره بردن از دانش روز در جهت تبدیل تهدید به وجود آمده به فرصت بود و به همین منظور، رخ‌نمایی توان و حضور قدرتمند شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از زیبایی‌های بحران کرونا قابل ذکر و توجه است.

شرکت‌های دانش بنیان طی چند سال اخیر رشد روز افزون و خوبی در کشور داشته اند و به همین منظور با توجه به اهمیت فناوری و فعالیت این شرکت‌ها، قوانین بالادستی خوبی در حوزه مالیات، بیمه و قوانین گمرکی برای حمایت از آن‌ها وضع شده است.

رهبر معظم انقلاب نیز همیشه در سخنان خود به اهمیت و جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از جوانان اشاره کرده‌اند که در همین جهت کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان» شامل مجموعه بیانات ایشان در حوزه دانش‌ بنیان نیز به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است.

بر اساس افق برنامه ۲۰ ساله کشور یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴، مقرر شده است که بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شوند و تا کنون آمار موجود شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد است که نشان از راه طولانی پیش رو دارد.

شرکت دانش‌بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌­افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی «شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری» و تجاری­‌سازی نتایج تحقیق و توسعه «شامل طراحی و تولید کالا و خدمات» در حوزه فناوری‌­های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم­‌افزار مربوط تشکیل می­‌شود و در دوران کرونایی این روزها، شرکت‌های دانش بنیان نقش و فعالیت موثری را از خود ظهور و بروز داده اند.

در جریان بحران کرونا شرکت‌های دانش بنیان در خراسان رضوی عملکرد قابل توجه و نمونه‌ای به یاد ماندنی از نقش آفرینی موثر در این رابطه را از خود نشان دادند که در این گزارش سعی بر نمایش گوشه‌ای از این تلاش‌ها داریم.

شرکت‌های دانش‌بنیان عصای دست تولید در بحران کرونا

رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند نقش مهمی را در عرصه تولید محصولات راهبردی ایفا کنند.

او با اشاره به اقدامات انجام شده توسط پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی در زمینه ویروس کرونا، افزود: در این رابطه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان استان توانستند نقش مهمی را در این زمان کم برای کشور ایفا کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان یا محصولات خود را تغییر دادند و برخی دیگر نیز ساخت محصول خود را توسعه دادند که بخشی از این محصولات بسیار راهبردی هستند مانند دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) که یکی از شرکت‌های پارک توانست از اواخر پارسال تولید روزانه خود را در ان زمینه به ۶ برابر افزایش دهد.
 
کرونا، تهدیدی که فرصت شد/دانش‌بنیان عصای دست تولید در بحران کرونا
قنبری افزود: شرکت احیا درمان تولید کننده این دستگاه‌ها عضو پارک علم و فناوری خراسان و نخستین شرکت دانش بنیان است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با تولید دستگاه بیهوشی آغاز نمود و همچنین در سال ۱۳۹۷ توانست دستگاه سی. تی. اسکن تولید کند.

او با بیان این که این شرکت پارسال روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌کرد که در این عرصه جزء شرکت‌های موفق و برتر محسوب می‌شد، بیان کرد: این شرکت با توجه به فعالیت کادر متخصص خود توانسته است در شرایط امروز تحول عظیمی در تولید ونتیلاتور در کشور را به نام خود ثبت کند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تاکید کرد: روزانه ۳۰ دستگاه ونتیلاتور «دستگاه تنفس مصنوعی» برای مراقبت‌های ویژه در دوران ابتلا به کرونا توسط این شرکت تولید می‌شود که در مقایسه با قبل از آغاز بحران، ۶ برابر شده است.

قنبری اظهار کرد: در ۱۰ سال قبل از فعالیت این شرکت سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ونتیلاتور تولیدی آن در ۴۶۰ مرکز درمانی کشور نصب شده است.

او افزود: مجوز تولید این دستگاه برای این شرکت تا قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد پنج دستگاه بود و با توجه به شرایط پیش آمده و به منظور تحقق شعار امسال تحت عنوان جهش تولید، این تعداد را به ۳۰ دستگاه رسانده‌ایم ضمن این که این تعداد تولید دستگاه به وزرات بهداشت که متولی توزیع آن در کل کشور است تحویل داده می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری هم وجود داشتند که در زمینه ساخت بیمارستان صحرایی، بر روی تست کرونا و دیگر موارد کار انجام دادند.

قنبری بیان کرد: نکته مهم دیگری که در بعضی از این شرکت‌ها وجود دارد این است که محصولاتی را تولید می‌کردند، اما احتیاج به کمک داشتند تا بتوانند به زنجیره تأمین و توسعه بازار به عنوان معرفی محصول اقدام کنند که در نتیجه اکوسیستم پارک توانست در خصوص بحث کرونا اقداماتی از این قبیل انجام دهد.

سنگ تمام شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی در جنگ با کرونا

داوود تفضلی معاون ایجاد و توسعه واحد‌های فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز گفت: خوشبختانه روند فعالیت شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه پارک در حوزه مبارزه با کرونا و تامین اقلام مورد نیاز در این زمینه بسیار قابل توجه است.

او افزود: تولید روزانه ۲۰۰ دست لباس حفاظت فردی یک بار مصرف مخصوص کادر درمان توسط شرکت توس درمان طب، تولید روزانه ۵۰ هزار عدد لوله آزمایشگاه خونگیری که کاربرد آن در آزمایش‌های مرحله اولیه بیماری کروناست توسط شرکت آرون زیست طب و تولید روزانه هزار عدد شیلد‌های محافظ صورت توسط شرکت دانش بنیان اکسیر طب ستاره حیات از جمله اقدامات انجام شده است.
 
کرونا، تهدیدی که فرصت شد/دانش‌بنیان عصای دست تولید در بحران کرونا
 
معاون ایجاد و توسعه واحد‌های فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تولید روزانه پنج هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده سطوح توسط شرکت شیمی پارسیان عطار، تولید روزانه ۴۰۰ لیتر محلول‌های آنتی باکتریال و ضدعفونی دست و سطح نانو توسط شرکت آرینا تیوا آذین از دیگر تولیدات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه پارک در استان است.

تفضلی بیان کرد: شماری از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک نیز در خصوص بستر‌های آموزش و اطلاع رسانی فعالیت دارند که با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بسیار مفید بوده است.

او تصریح کرد: ابزار‌های آموزش مجازی و تولید محتوای تعاملی، تهیه پلتفرم ترجمه و صداگذاری محتوای ویدیویی غیرفارسی و بین‌المللی در خصوص آموزش پیشگیری و درمان کرونا، تهیه پلتفرم و شبکه اجتماعی ارتباط معلمان، دانش آموزان و والدین در دوران تعطیلی مدارس برای ارائه برنامه درسی و آموزش و پیگیری از جمله اقدامات و فعالیت‌های شرکت‌های زیر مجموعه است.

معاون ایجاد و توسعه واحد‌های فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: طراحی سرویس آموزش آنلاین بر بستر Adob connect در دوره کرونا، تهیه بستر آموزش آنلاین برای آموزش‌های دوره کرونا، تهیه بستر آموزش الکترونیک و تولید محتوای آموزشی مرتبط با ویروس کرونا، تولید نرم افزار‌های سرگرمی- آموزشی و استفاده از بازی در آموزش و فرهنگ‌سازی بر بستر موبایل و ارائه سامانه جامع آموزش ویدئویی، صوتی و متنی به صورت آنلاین در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار و تهیه نرم افزار نوبت‌دهی آنلاین پزشکان و پاسخ به سوالات پزشکی اقدامات در حال انجام توسط شرکت‌های دانش بنیان خراسان است.
 
منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.