معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: موارد ابتلا در استان کرمان مقداری کاهش یافته است، اما نباید به این آمار خوش بین باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری گفت:انصافا رسانه‌ها در کرمان در این ایام یار و یاور ما بودند که باید از رسانه‌های استان تشکر کرد که در این مدت سنگ تمام گذاشتند.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها را باید همیاران مدافعان سلامت نامید افزود: در این ایام به هیچ عنوان رسانه‌های استان کرمان سیاه نمایی نکرده و خط قرمز آن‌ها سلامت مردم بود که باید در هفته سلامت علاوه بر تقدیر از مدافعان سلامت، از همیاران مدافعان سلامت نیز تشکر کرد.

او با بیان اینکه سه سناریو در سرایت این ویروس وجود دارد گفت:در سناریوی اول بیماری آقای ۵۶ ساله با بیماری‌ای زمینه‌ای دیابت در تاریخ ۱۵ فروردین ماه با علائم سردرد، درد قفسه سینه و تنگی نفس که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود، به مرکز خدمات درمانی جامع سلامت شهرستان مربوطه مراجعه و بعد از آن به بیمارستان افضلی پور ارجاع داده می‌شود و پس از انجام تست مثبت قطعی کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شود که متاسفانه در تاریخ ۱۹ فروردین ماه در بخش ICU فوت کرد.

طباطبایی تصریح کرد:با بررسی اطرافیان این بیمار مشخص می‌شود که دو نوه وی که حدودا ۶ سال سن داشتند، با گلود درد و سرفه خفیف در ایام عید طی مراسم‌های عید دیدنی با بیمار در تماس و روبوسی کرده اند، که با انجام تست کرونا، دو کودک مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شد و به دنبال شرکت در مراسم تدفین بیمار در منزل متوفی، علیرغم توصیه‌های بهداشتی به خانواده متوفی، مجددا با بررسی ۱۶ نفر از اطرافیان، ۸ نفر با علائم خفیف مثبت قطعی کوود ۱۹ تشخیص داده شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود:این سناریو نشان می‌دهد که کودکان براساس تجربیات کشور‌های مختلف، فرم شدیدی از بیماری را نخواهند داشت، اما می‌توانند به عنوان ناقل و یا حامل ویروس باشند بنابراین توصیه می‌شود که علائمی همچون گلو درد و سرفه‌ها را جدی بگیریم.

او در تشریح سناریو دوم این بیماری عنوان کرد: یک بیمار خانم ۷۸ ساله‌ای با بیماری زمینه‌ای قلبی و عروقی در تاریخ ۲۶ فروردین ماه با علائم تب بالای ۳۸ درجه، سرفه و تنگی نفس، درد مفاصل و تهوع و استفراغ که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود، به بیمارستان پیامبر اعظم شهر کرمان مراجعه می‌کند، پس از انجام تست، مثبت قطعی به کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شود و هم اکنون بستری و از حال عمومی پایدار برخوردار نمی‌باشد و سطح هوشیاری آن پایین است.

او در تشریح سناریو سوم این بیماری افزود: بیمار آقای ۲۲ ساله (کارگر کارواش) با علائم درد و تهوع و استفراغ که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود در تاریخ ۲۲ فروردین ماه به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کند. در شرح حال اخذ شده توسط پزشک، بیمار دچار کاهش حس بویایی نیز بوده و پس از انجام تست، نتیجه قطعی مثبت به کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه، درست است علائم تنفسی همچون تنگی نفس، سرفه و تب از علائم قالب این بیماری است اما در موادی ممکن است فرد در ابتدای این بیماری با علائم گوارشی روبرو شده و کاهش حس بویایی نیز می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد.

او تصریح کرد: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کاهش احتمال انتقال در هر تماس، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، گندزدایی سطوح، کاهش تعداد تماس‌ها ، ماندن در خانه و  حضور نیافتن در اماکن عمومی و کاهش مدت زمان عفونت زایی بیماری، غربالگری و شناسایی به موقع بیماران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در ۱۰ روز اول اسفندماه میزان سرایت پذیری این بیماری دارای نرخ ۴ و در ۱۰ روز اول فروردین ماه سرایت پذیری این بیماری دارای نرخ ۲.۵۲ بوده است.

او از غربالگری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در استان کرمان خبر داد و افزود: موارد ابتلا در استان کرمان مقداری کاهش یافته است، اما نباید به این آمار خوش بین باشیم.

طباطبایی تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از ابتدای اردیبهشت تقریبا تمامی اصناف (طبق قانون صنوف پرریسک اجازه بازگشایی را ندارند) شروع به کار کرده‌اند و ما باید یک دوره یک هفته‌ای را صبر کنیم تا ببینیم این بازگشایی چه تاثیری در وضعیت اپیدمی در سطح استان و کشور خواهد داشت.

او با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند عنوان کرد: یکی از معانی فاصله‌گذاری هوشمند این است که اگر موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سطح جامعه مانند قبل، روند افزایشی پیدا کند دوباره ادارات، اصناف تعطیل شده و به روال قبل باز می‌گردد بنابراین در اجرای این طرح نحوه عملکرد و رفتار مردم بسیار حائز اهمیت است.

او درباره تعطیلی مدارس گفت: منتظر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس در این باره هستیم، اما احتمالا نسخه واحد برای تمامی مناطق کشور پیچیده نخواهد شد و در هر منطقه براساس نوع وضعیت اپیدمی تصمیم گیری بومی گرفته خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: تا این لحظه تصمیم جدید در رابطه به نحوه فعالیت ادارات گرفته نشده است لذا همچنان نحوه فعالیت ادارات براساس دو سوم نیرو‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.