در حالی که وزارت ارتباطات مدعی تصاحب باند‌های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای توسعه اینترنت است، کارشناسان نبود این فرکانس‌ها در صداوسیما را به ضرر مردم می‌دانند.

چرا کارشناسان ادعای وزارت ارتباطات برای تصاحب فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را منطقی نمی‌دانند؟به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فرکانس‌ها در تمام دنیا در زمینه‌های مختلف رسانه‌ای کاربرد‌های زیادی دارند. فرکانس‌های هر کشور بخشی از منابع طبیعی و حق تمام مردم آن کشور محسوب می‌شود و باید به شکل درست و در راستای رفع مشکلات مردم و تٔمین نیاز‌ها از آن‌ها استفاده شود. اما چند روزی است که بحث بر سر تصاحب فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی میان وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما بالا گرفته و هر دو برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از این فرکانس‌ها در نظر دارند. وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل اعتراضات مردمی به کندی و قطعی اینترنت مخصوصا در ماه‌های اخیر، این طور پاسخ داد که برای افزایش سرعت و رفع قطعی اینترنت به فرکانس‌هایی نیاز دارد که در تصاحب سازمان صدا و سیماست و برای بر طرف کردن این مشکلات، صدا و سیما باید این فرکانس‌ها را در اختیار وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کشور قرار دهد.


بیشتر بخوانید: جوسازی‌ها برای تصاحب فرکانس‌ها، علمی نیست؛ تقسیم فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ به زور مُشت و بازو حل نمی‌شود


مشکل مردم اینرنت خانگی است نه همراه

فرکانس‌ها برای کدام نهاد است و چه کاربردی دارد؟

 کارشناسان معتقدند این فرکانس‌ها متعلق به صدا و سیما بوده و برای ارتقای کیفیت شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی کاربرد زیادی دارد. یکی از از ملموس‌ترین کاربرد‌های این فرکانس‌ها برای صدا و سیما، تبدیل شبکه‌های تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال و سپس HD کردن برخی از شبکه‌هاست که مردم مستقیما نتیجه آن را مشاهده کرده‌اند. در حالی که وزیر ارتباطات می‌گوید کار صدا و سیما با این فرکانس‌ها تمام شده، مسئولان صدا و سیما معتقدند همچنان نیاز به این فرکانس‌ها وجود دارد، چرا که تمام دنیا از این نوع فرکانس برای اینترنت اشیا و ارتقا و هوشمندسازی شبکه‌ها استفاده می‌کند اما به دلیل نبود منابع مالی غنی و زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه، صدا و سیما نتوانسه استفاده بیشتری از این فرکانس‌ها ببرد و برنامه طولانی مدتی برای استفاده از آنها دارد.


بیشتر بخوانید: دوستان در جلسات کارشناسی حرفی برای گفتن ندارند/ اگر صداقت دارید اسناد آخرین جلسه در شورای عالی امنیت ملی را برای افکار عمومی منتشر کنید


مشکل مردم اینرنت خانگی است نه همراه

ناکارآمدی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ برای بهبود سرعت اینترنت خانگی

فرکانس‌های فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا و سیما عملا برای ارتقای سرعت اینترنت خانگی کارایی ندارند، به عبارت دیگر سرعت پایین اینترنت، مشکلات فنی و مدیریتی متعددی دارد که بسیار مهم‌تر از فرکانس هستند و در اولویت حل این مشکل قرار دارند. به علاوه به گفته برخی از مسئولان مشغول در این حوزه‌ها، فرکانس‌هایی با قدرت بیشتر از ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در اختیار وزارت ارتباطات است که به طور کامل از آن‌ها استفاده نشده و گزینه‌های خوبی برای رفع مشکل مردم در ارتباط با اینترنت‌های ثابت و خانگی هستند.


بیشتر بخوانید: وزارت ارتباطات ادله‌ محکم‌تر و فنی‌تری از صداوسیما ندارد ؛ نیاز به این فرکانس‌ها در صداوسیما همیشه وجود دارد


مشکل مردم اینرنت خانگی است نه همراه

هدف وزیر ارتباطات از تصاحب فرکانس‌ها چیست؟

در ادامه این بحث و جدل‌ها، برخی کارشناسان معتقدند وزارت ارتباطات هیچ دلیل منطقی‌ای برای ادعای خود ندارد و توضیح شفاف و کاملی از برنامه‌هایش ارائه نمی‌کند برای همین تاکنون در این کارزار موفق نبوده است.  همین کارشناسان موضوع کسب درآمد از این فرکانس‌ها را مطرح می‌کنند و می‌گویند وزارت می‌تواند با فروش فرکانس‌ها به اپراتور‌های تلفن همراه و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت‌ همراه درآمد خوبی کسب کند. این در حالی است که در نظرسنجی که شخص وزیر چند روز پیش در صفحه شخصی‌اش برگزار کرد، عمده کاربران اعلام کردند از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند و سرعت پایین اینترنت ثابت بسیار آزاردهنده است.


بیشتر بخوانید: چرا وزارت ارتباطات قصد تصاحب فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ را دارد؟


مشکل مردم اینرنت خانگی است نه همراه

بی‌توجهی وزیر به نظرات مردمی؛ گرفتن فرکانس‌ها به ضرر مردم

نکته جالب توجه در این باره این است که وزیر جوان با وجود نظرسنجی انجام شده و مشخص شدن تمایل کاربران به استفاده از اینترنت خانگی و همچنین اعتراض آنان به سرعت بسیار کم این نوع اینترنت، همچنان به دنبال ارتقای سرعت اینترنت همراه است که نتیجه نهایی آن به نفع اپراتور‌ها و وزرات ارتباطات و به ضرر مردم است چرا که کاربران ناگزیرند برای اینترنت بهتر و پر سرعت‌تر مبالغ بیشتری را بابت بسته‌های اینترنتی جدید به اپراتور‌ها بپردازند، در حالی که در شرایط فعلی نیز همچنان اعتراض‌های زیادی در ارتباط با قیمت بسته‌های اینترنتی همراه و ارزش افزوده‌های آن وجود دارد. به علاوه به گفته کارشناسان، این فرکانس‌ها که مخصوص اینترنت اشیا است و به نوعی 5G محسوب می‌شوند حتی برای تلفن‌های همراه هم مناسب نیستند چرا که تمام مدل‌های تلفن همراه قادر به استفاده از آن نیستند و کاربران برای استفاده از آن به گوشی‌های پیشرفته و سطح بالا نیاز دارند که این خود دلیل دیگری است برای خرید تلفن‌های همراه با قیمت بالاتر که قابلیت استفاده از اینترنت 5G را داشته باشد.


بیشتر بخوانید: جوسازی‌ها برای تصاحب فرکانس‌ها، علمی نیست؛ تقسیم فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ به زور مُشت و بازو حل نمی‌شود


مشکل مردم اینرنت خانگی است نه همراه

مصرف اینترنت خانگی در دوران قرنطینه افزایش یافته است

با وجود تمام این صحبت‌ها، با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دورکاری بسیاری از کارمندان سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، مطمئنا استفاده مردم از نت‌های خانگی و ثابت، بیش از پیش افزایش یافته و در هر خانواده تعداد افراد بیشتری به طور مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند و با این موضوع درگیر هستند. تنها درخواست مردم از مسئولان مربوطه، فراهم‌سازی اینترنت ثابت، بدون مشکلاتی چون قطعی و کاهش سرعت است چرا که تقریبا تمام امور کاربران، مخصوصا در این روز‌ها که به مردم توصیه می‌شود در خانه بمانند، به صورت اینترنتی و مجازی صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد مشکلات اینترنتی ادامه‌دار باشد قطعا تأثیر منفی در پیشبرد امور کاربران خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: امکان استفاده بیشتر از ظرفیت فرکانس‌های وزارت ارتباطات در اپراتورها وجود دارد/ اپراتورها زیرساخت‌ لازم برای استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ را ندارند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۰۰:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام به کارشناسان و مردم عزیز یه سوال ساده چرا تا این هفت سال وزارت فرکانس ها 700و800محل ارتباط و اینترنت نبود و دوم اینکه وقتی فرکانس بسیار بهتر وجود دارد باید فرکانس صدا و سیما را نصف کنند و آخر اگه نمیتونی اینترنت ارزون و باکیفیت به ملت بدهید لطف کنید تصویر را هم قطع نکنید نمی‌خوایم این ذره تصویر هم نصفه و نیمه برسه در ضمن اکثر اپراتورها در رنج فرکانس 900و2100مگا هرتز کار میکنند
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۵:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرعت اینترنت در ایران واقعا کند و بد هست
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۵:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرعت اینترنت در ایران واقعا کند و بد هست
آخرین اخبار