معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از غربالگری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد.

غربالگری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمار مشکوک به کرونا در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید وحید احمدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: تاکنون در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از نظر علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ توسط مراقبان، بهورزان و پرسنل بهداشت غربالگری شده اند.

او افزود: هفته سلامت امسال با شعار حمایت همگانی از مدافعان سلامت آغاز شده و از زحمات تلاشگران عرصه سلامت بویژه از اقدامات همکاران خود در حوزه بهداشت، از صف تا ستاد علی الخصوص بهورزان و مراقبین سلامت قدردانی می‌کنم.

احمدی طباطبایی بیان داشت: پرسنل بهداشتی با غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماران و ردیابی افرادی که با آن‌ها در ارتباط بوده اند نقش مهمی در کاهش مدت عفونت زایی بیماری دارند.

او تصریح کرد: از بدو مراجعه افراد قطعی یا محتمل مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی، لیستی از اطرافیان آن‌ها که در دو هفته اخیر با آن‌ها تماس نزدیک داشته اند تهیه شده و از همه آن‌ها تست تشخیص بیماری گرفته می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: همه این افراد تا دو هفته مورد بررسی قرار می‌گیرند و کارشناسان بهداشتی با تماس با آن‌ها احتمال ابتلا در آن‌ها را بررسی می‌کنند.

او افزود: همچنین همکاران بهداشت محیط و حرفه‌ای با نظارت بر اماکن عمومی و با همکاری اصناف و اتحادیه‌ها و اداره اماکن، نقش بزرگی در کنترل کرونا ویروس داشته اند.

احمدی طباطبایی بیان داشت: علاوه بر اینکه پزشکان و پرستاران نقش به سزایی در کنترل بیماری دارند، کارکنان بهداشتی با فعالیت‌های مهم خود بار بیماری را از بیمارستان‌ها کم می‌کنند و باعث می‌شوند پزشکان و پرستاران نیز با کیفیت بیشتری به ارائه خدمت بپردازند.

او تصریح کرد: رسانه‌های کرمان با مطالبه گری صحیح و پرهیز از سیاه نمایی به عنوان همیاران مدافعان سلامت هستند که سلامت مردم خط قرمز آن‌ها است.

احمدی طباطبایی گفت: انجام فاصله گذاری در کاهش ابتلایان بیماری کووید ۱۹ ضروری است؛ درست است که نشانه‌های بیماری در کودکان در بیشتر مواقع بسیار خفیف است، اما کودکان ناقلان بسیار مهمی هستند که متاسفانه کمتر جدی گرفته شده اند.

او افزود: متاسفانه درصد بالایی از مبتلایان در جامعه بدون علامت یا با علائم خفیف هستند که این مسئله لزوم فاصله گذاری را بیشتر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: سه کار مهم باید در مقابله با کرونا انجام شود که عبارتند از: کاهش احتمال انتقال (با رعایت نکات بهداشتی)، کاهش تماس (با رعایت فاصله گذاری اجتماعی) و پایین آوردن مدت عفونت زایی که با فعالیت کارکنان بهداشتی در بیماریابی محقق می‌شود.

او تصریح کرد: افراد در تماس نزدیک شامل افرادی می‌شود که طی دو هفته گذشته بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله کمتر از ۲ متر با وی در ارتباط بوده اند که شامل افراد خانواده، همکار، همکلاسی و ... می‌شود.

احمدی طباطبایی گفت: درست است که آمار ابتلا در کرمان کاهش یافته، اما نمی‌توان به طور قطع خوش بین بود و این نشان می‌دهد که شعله آتش بیماری کمتر شده، اما خاموش نشده و ممکن است با کوچکترین بادی شعله ورتر شود؛ بنده به عنوان معاون بهداشتی نگران این هستم که حساسیت مردم نسبت به بیماری کم شود و معتقدم هنوز نمی‌توان به طور قطع نظری داد تا حداقل یک هفته از امروز بگذرد تا تاثیر تغییرات پیش آمده در فاصله گذاری مشخص شود.

او افزود: اصنافی که همکاری کرده اند و در این مدت تعطیل بودند نیز کمک بزرگی به کنترل بیماری کرده اند؛ اگر فاصله گذاری هوشمند منجر به افزایش ابتلا به بیماری شود مجدد به شرایط قبل یعنی قرنطینه و جلوگیری از ازدحام باز می‌گردیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.