ریس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به وضعیت نامناسب پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی، گفت: انتظار می‌رود با برنامه ریزی مناسب دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی استان، تعداد پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی در زمان بندی معقول و منطقی به سطح قابل قبولی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساماندهی پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی الزامی است کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در شورای معاونین دادگستری استان کرمان و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان کرمان با اشاره به این مطلب که وضعیت پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی مناسب نیست، گفت: انتظار می‌رود با برنامه ریزی مناسب دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی استان، تعداد پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی در زمان بندی معقول و منطقی به سطح قابل قبولی کاهش یابد.

او با اشاره به پیشرفت‌های حوزه‌های قضایی این استان در زمینه‌های مختلف، افزود: برنامه‌ها باید با اهداف قابل قبول تعریف شده و حرکت رو به جلویی در مسیر خدمت هر چه بهتر به مردم و توسعه عدالت و آرامش در جامعه را محقق سازد.

موحد با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های قانونی برای سرعت و کاهش اطاله دادرسی استفاده کرد، بیان داشت: می‌توان از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف برای تعیین تکلیف پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی استفاده کرد.

او  تصریح کرد: سبک سازی پرونده‌ها و جلوگیری از الصاق اوراق زائد در پرونده‌ها و فهرست بندی آن‌ها از برنامه‌های اصلی امسال دادگستری کل استان کرمان به شمار می‌رود و باید در راستای اجرای این طرح نیز توجه جدی صورت گیرد.

موحد بر کاهش ورودی‌ها به مراجع قضایی تاکید کرد و گفت: بدین منظور باید کانون‌های وقوع جرم را شناسایی و در زمینه رفع عوامل ایجاد پرونده در مراجع قضایی تلاش کرد. 

او با اشاره به این مطلب که احتمال دارد عوارض اقتصادی کرونا تاثیر خود را در حوزه قضایی و ورود پرونده‌های مالی داشته باشد، بیان داشت: رویکرد اصلی در برنامه‌های پیش رو بر پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش ورودی به مراجع قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر همسان سازی روند رسیدگی به پرونده‌های شعب تاکید و تصریح کرد: متعارف سازی موجودی پرونده‌ها در شعب مختلف و دادسرا‌ها باید مطابق با برنامه کشوری صورت گیرد.

 او بروزرسانی روند رسیدگی به پرونده‌های ورودی را از اولویت‌های قوه‌قضاییه برشمرد و گفت: پرونده‌ها باید در زمان متعارف، معقول و قابل قبولی رسیدگی شوند.

 موحد به توجه ویژه بر اجرای دستورالعمل‌های قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه کارشناسان رسمی دادگستری تاکید و بیان داشت: بسیاری از مشکلات موجود در حوزه کارشناسی در این دستورالعمل مطرح و رفع شده است و قضات و مدیران قضایی باید به اجرای این دستورالعمل توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات محاکم و مردم با کارشناسی این است که در برخی موارد، تمامی اعضای هیئت کارشناسی تعیین شده، اقدام به انجام کار کارشناسی نکرده و نظر یک کارشناس را امضا می‌کنند که رویه درستی نیست.

رییس شورای قضایی استان کرمان حضور و در دسترس بودن کارشناسان در تمامی حوزه‌های قضایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستورالعمل‌های قوه‌قضاییه بخشی از برنامه‌های تمامی حوزه‌های قضایی به شمار می‌رود و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: درباره تجدید اوقات رسیدگی باید با نظارت دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی اقدامات لازم انجام شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: امسال اقدامات تک تک حوزه‌های قضایی در بازه زمانی سه ماهه  مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و دستگاه‌های نظارتی بر اجرای دستورالعمل‌ها، نظارت جدی خواهند داشت.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار