رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان با اشاره به برداشت غیرقانونی یا بی‌رویه گیاهان دارویی در محدوده شهرستان آرادان گفت:در سال جاری ۲۵۰ هکتار باریجه به صورت دست‌کاشت در این منطقه کشت شده است.

مهدی حسینی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: ۲۳ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به این شهرستان اختصاص یافته است.

او در خصوص گونه‌های در معرض خطر انقراض در محدوده این شهرستان افزود: این خطر بیشتر در مناطق کویری و متوجه گیاهان خانواده شششور و گجن است.

حسینی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برداشت غیرقانونی یا بی‌رویه گیاهان دارویی در محدوده شهرستان آرادان بیان کرد: گیاه دارویی باریجه از جمله گیاهانی است که به عنوان قاچاق، برداشت می‌شود، اما برداشت‌های بی‌رویه، محدود است و به اندازه‌ای نیست که خطر نابودی گیاه باریجه را به دنبال داشته باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان ابراز داشت: ما امسال ۲۵۰ هکتار باریجه را به صورت دست‌کاشت در منطقه کشت کرده‌ایم؛ گیاه باریجه هم مصرف دارویی دارد و هم در صنایع عطرسازی از آن استفاده می‌شود.

او بیان کرد: از هر بوته باریجه ۲۰ تا ۲۵ گرم باریجه برداشت می‌شود.

حسینی ابراز داشت: طی یکسال گذشته ۱۳ هکتار از اراضی ملی در آرادان رفع تصرف شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان با اعلام این مطلب که در سال گذشته ۲۳ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه به شهرستان آرادان اختصاص داده شد گفت: به واسطه این اعتبارات، در روستای قالیباف شهرستان آرادان، ۱۲ بند سنگ و ملات با حجم ۲ هزار و ۷۹۵ متر مکعب احداث شد.

او ضمن یادآوری کپه‌کاری ۲۵۰ هکتاری در آرادان در یکسال گذشته اظهار داشت: افزون بر این ۱۵۰ هکتار نهال‌کاری شامل غرس یک‌هزار گونه تاغ، مالتی‌پلکس و قره‌داغ در یکسال گذشته صورت گرفته است.

حسینی با بیان این که کنترل هرزآب در ۱۵۰ هکتار از اراضی آرادان به انجام رسیده است بیان کرد: در این اقدام، عوارضی به مشابه سد‌های کوچک ایجاد می‌شود کهَ هرزآب‌ها پشت آن جمع می‌شود؛ همزمان با این اقدام، کشت بذر تاغ نیز انجام می‌شود؛ به این واسطه هم از آسیب‌رسانی روان‌آب‌ها جلوگیری می‌شود، هم ذخیره‌سازی آب انجام می‌شود و هم پوشش گیاهی افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول از تحویل ۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و ۶ تنور گازی به مرتع‌داران برای جایگزینی سوخت خبر داد و گفت: افزون بر این به منظور توانمندسازی جوامع محلی، کلاس‌های آموزشی و ترویجی برگزار کرده‌ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان با اشاره به اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی به وسعت ۱۵ هزار و ۶۹۱ هکتار افزود: افزون بر این برنامه‌های گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی به وسعت ۲۴ هزار و ۳۲۵ هکتار صورت گرفته است.

او در پایان احداث کانال آب به طول ۲ کیلومتر در قالب طرح حبله‌رود را از دیگر اقدامات اداره متبوع خود در یکسال گذشته عنوان کرد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.