مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود ۲۳ هزار بیمه شده سازمان بیمه سلامت به علت ابتلا به ویروس کرونا، بستری شدند.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۸ اتفاقاتی خوبی رقم زدیم و پایگاه برخی بیمه شدگان را راه اندازی کردیم همچنین اطلاعات بیمه شدگان تامین اجتماعی‌ها در این پایگاه بارگذاری شد بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند دو دفترچه بیمه داشته باشد، مگر اینکه پایگاه‌های دیگر اطلاعات خود را به روز نکرده باشند و تنها معدود افرادی ۲ دفترچه داشته باشند.

او ادامه داد: در پایگاه برخط بیمه شدگان به دلیل اینکه افراد با کد ملی شناسایی می‌شوند، نمی‌توانند ۲ دفترچه بیمه داشته باشند و این کار مانع از همپوشانی می‌شود.

موهبتی با بیان اینکه در همه بیمارستان‌های دولتی رسیدگی به اسناد درمان الکترونیکی است، بیان کرد: ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار پرونده بستری از این فرایند عبور کرد و ۸۷ درصد پرونده‌ها از این بستر رسیدگی شدند. قصد داریم این فرایند آنلاین شود و تا پایان سال ۹۹ این کار در بیمارستان‌های خصوصی هم اجرایی خواهد شد.

نقش دولت الکترونیک در کاهش تردد‌ها

رییس سازمان بیمه سلامت با اشاره به اجرای نسخه نویسی در مطب‌ها اظهار کرد: مقرر شده بود در ۳۰ درصد شهرستان‌های هر استان، نسخه نویسی الکترونیک اجرایی شود؛ پیش بینی می‌کنیم ۷۰ درصد مطب‌های پزشکان نسخه نویسی الکترونیکی اجرایی شود. در برخی کشور‌ها اجرای نسخه نویسی الکترونیک ۱۰ سال برای اجرای کامل زمان برده است، اما در ایران در زمان کوتاهی این برنامه را اجرایی خواهیم کرد. کرونا نشان داد که دولت الکترونیک چقدر در کاهش تردد‌ها موثر است. بنا داریم تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ پروژه‌ها را تا حد زیادی به سرانجام برسند.

موهبتی با بیان اینکه استحقاق سنجی در بیمارستان‌های دولت کلید خورده بود، گفت: با استحقاق سنجی و رفع هم پوشانی و احراز هویت صورت می‌گیرد، ما ۴۳ هزار مرکز سرپایی و بیش از ۱۷۰ میلیون مراجعه داریم، استحقاق سنجی در بخش سرپایی بسیار دشوارتر است و ما در تلاش هستیم به سمت حذف دفترچه کاغذی برویم. همانطور که دسته چک صادر می‌شود، اما استفاده از آن بسیار کاهش پیدا کرده است البته همه این‌ها منوط به اتصال همه مراکز به اینترنت است و شاهد قطعی و وصلی اینترنت نباشیم .

موهبتی گفت: در سال ۲۲ میلیون دفترچه چاپ می‌کردیم که باید کاهش پیدا کند و مدت اعتبار دفترچه‌ها را افزایش دهیم و استحقاق سنجی تا پایان سال ۹۹ در مراکز سرپایی به اتمام برسد.

رئیس سازمان بیمه سلامت درباره بیمه رایگان برای دهک‌های پایین گفت: ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر درخواست ارزیابی وسع دادند و یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تعیین دهک شوند و ۵۳ درصد و حدود ۸۰۰ هزار نفر از این تعداد باید رایگان بیمه شدند و ۶۵ درصد قریب به ۴۵۰ هزار نفر دفترچه دریافت کرده اند.

موهبتی با اشاره به خدمات بیمه سلامت بعد از بحران کرونا اظهار کرد: از روزی که کرونا شکل گرفت مرکز ۱۶۶۶ با ظرفیت ۱۳۰ خط با حضور ۷۰ پرستار و ۴۰ پزشک پذیرای پاسخگوی بیماران بود و ۴۰۰ هزار تماس داشتیم و به دنبال آموزش رسانه‌ها و وزارت بهداشت شاهد کاهش تماس‌ها و مراجعات مردم به مراکز درمانی بودیم.

او با بیان اینکه ۹۰۰ هزار مراجعه به دفاتر پیشخوان در اسفند کاهش پیدا کرد، گفت: با استحقاق سنجی در اردیبهشت دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان برای تمدید دفترچه نیست و دفترچه‌های بیمه تا پایان خرداد تمدید شدند.

او ادامه داد: به دلیل بحران کرونا سقف سی تی اسکن را حذف کردیم و پزشکان عمومی هم می‌توانند سی تی اسکن تجویز کنند.

 بیمه ۹۰ درصد هزینه‌های بیمار برای بیمه شدگان پرداخت می‌کند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۲۳ هزار بیمه شده بیمه سلامت به دلیل کرونا بستری شدند؛ در واقع میزان بستری ۱۲۵ هزار تخت روز بوده است. به دلیل کاهش خدمات غیر ضروری ۳۱ درصد هزینه‌ها و ۳۸ درصد بار مراجعه کاهش پیدا کرد و خدمات کرونا و دارو‌های درمان کرونا تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در این زمینه  بیمه ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و این حمایت خوبی است.

موهبتی گفت: ۴۳ هزار معتاد داشتیم که تحت پوشش هر سه بیمه بودند و کسانی که تمکن مالی ندارند؛ از خدمات رایگان بهره مند می‌شوند و پوشش هزینه معتادان دوباره شروع شده است و از نیمه اردیبهشت بر اساس آخرین تعرفه معتادان پذیرش و حمایت می‌کنند.

موهبتی با بیان اینکه بحران کرونا را فرصتی کم نظیر برای تسریع نظام الکترونیک می‌دانیم، گفت: ما می‌توانیم زیرساخت‌ها را در بحران کرونا پیاده سازی کنیم. اکنون نسخه نویسی و ویزیت الکترونیک آرزوی پزشکان است و حتی الکترونیکی شدن در بحران کرونا درخواست دفاتر پیشخوان بود.

او ادامه داد: مهمترین اتفاق علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات سلامت در سال ۹۹، ایجاد پایگاه قواعد بیمه گری است. وقتی نسخه الکترونیک نوشته می‌شود که استارتاپ‌ها نرم افزار‌های نسخه نویسی الکترونیکی مورد تایید وزارت بهداشت را ارائه کنند.

موهبتی گفت: بیماران کرونایی بدون دفترچه را روی تخت بیمه می‌کنیم و افرادی که تمکن مالی نداشنه باشند یک روزه میزان تمکن مالی آن‌ها بررسی می‌شود. تمام خدمات مثل دارو و سی تی اسکن تحت پوشش بیمه است و دارو‌های کرونا تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

او ادامه داد: دفترچه‌های بیمه سلامت نیز تا پایان خرداد ۹۹ تمدید اعتبار شد و استحقاق سنجی را در اردیبهشت در بخش سرپایی اجرایی می‌کنیم که نیاز به مراجعه حضوری نباشد.

رییس سازمان بیمه سلامت گفت: تاکنون ۹۰ نفر در سازمان بیمه سلامت به کرونا مبتلا شدند و ۳ فوتی ناشی از کرونا داشتیم.

۶۰ میلیارد هزینه درمان بیماران کرونایی

موهبتی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هزینه درمان بیماران کرونایی برای ۲۳ هزار بیمه شده بیمه سلامت، گفت: تاکنون ۶۰ میلیارد تومان، هزینه درمان بیماران کرونایی بیمه سلامت شده است.

او با اشاره به وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها گفت: پرداختی بیمه سلامت به مراکز درمانی در سال ۹۸ به آبان و در داروخانه‌ها به آذر رسیده است.

موهبتی درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی گفت: طبیعی است وقتی هزینه‌های جانبی افزایش پیدا می‌کند؛ تعرفه‌های خدمات پزشکی هم باید افزایش پیدا کند و اگر این اتفاق نیفتند کیفیت خدمات پزشکی افت می‌کند. اما باید منابع کشور را هم در نظر بگیریم و اگر افزایش تعرفه‌ها بیش از توان دولت و بیمه باشد دوباره به تأخیر‌های ۲۰ ماهه در پرداخت‌ها بر می‌گردیم. پزشک و پرستاری که ۲۰ ماه معوقاتش را دریافت نکند، قطعا با رضایت خدمت رسانی نمی‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۴:۰۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من اعتبار دفترچه ام تا پایان فروردین بود دیروز رفتم بیمارستان قبولش نکردند گفتند اعتبار نداره گفتم تو اخبار میگن تا پایان شهریور اعتبار داره گفتند به ما چیزی ابلتغ نشده این حرفها با واقعیت خیلی فاصله داره