عرفانی گفت: هنوز پیک بیماری را رد نکرده‌ایم و مردم باید همواره نکات بهداشتی را رعایت کنند.

عرفانی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت امشب ۶ اردیبهشت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار کرونا و نتایج کاهش محدودیت‌ها پرداختند.

جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مرحله مدیریت بحران هستیم و اگر شاخص‌ها رعایت نشود احتمال برگشت به عقب وجود دارد، گفت: در برخی از مناطق کشور شاهد بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و در برخی مناطق دیگر شاهد کاهش بیماران هستیم، اما نباید غفلت کرد؛ لذا مقرر شده است برای هر استان و هر شهرستان تصمیمات جغرافیایی مناسبِ هر منطقه اتخاذ شود.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به شاخص‌های تعیین شده برای مدیریت کرونا در کشور ادامه دهد: ابتدا باید سیر بستری و میزان مرگ و میر‌ها را در طی ۱۴ روز گذشته مورد بررسی قرار دهیم و اگر تغییری در میزان بستری‌ها و فوتی‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است وارد مرحله دیگری از تصمیمات شویم، اما باید اذعان داشت که شرایط به شدت شکننده است و مردم باید بیشتر به رعایت اصول بهداشتی بپردازند.

او با اشاره به اینکه اگر بین ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت وضعیت مرگ و بستری‌ها مشکلی پیدا کند معلوم است که تصمیمات ما پخته نبوده است و لذا برگشت می‌کنیم، افزود: اگر وضعیت تثبیب شود می‌توان قدم بعدی را برداشت.

جمشیدی با اشاره به اینکه امروز برای اولین بار تعداد تست‌های سرپایی بیشتر از بستری‌ها بود، تصریح کرد: در طرح غربالگری، درصدی از مراجعاتِ بی‌دلیل را کنترل کردیم، به طوری که حجم زیادی از بیماران الآن ضرورتی ندارد که به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه فاز دوم را در مقطع مدیریت جلو می‌بریم، گفت: ما چالش‌های فاز اول را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به اینکه دپوی استراتژیک را باید در مواردی همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و سایر اقلام ضروری بیمارستانی داشته باشیم، عنوان کرد: ما باید خودمان را در هر شرایطی آماده کنیم تا اگر با شرایط دیگری مواجه شدیم، از بابت تامین اقلام مورد نیاز مشکلی نداشته باشیم. باید افزایش تولید داخلی صورت بگیرد، به طوری که اکنون ماسک‌های سه لایه را از روزی ۱۵۰ هزار تا به ۴ میلیون رساندیم.

عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هنوز پیک بیماری را رد نکرده‌ایم، گفت: مردم باید همواره رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند، اگر مردم برای فعالیت اجتماعی و اقتصادی در جامعه حاضر می‌شوند، باید بدانند در صورتی که کار ضروری ندارند نباید از خانه خارج شوند.

او با بیان اینکه در مورد بیماری کووید ۱۹ نادانسته‌ها بسیار بیشتر از دانسته‌هاست، ادامه داد: تا دسترسی به واکسن راه درازی باقی است، ۹ ماه تا دوازده ماه طول می‌کشد تا واکسن به تولید انبوه برسد.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بعید است که تا سال آینده بتوانیم در حوزه ساخت واکسن شاهد اقدامات موثری باشیم، ساخت واکسن در سال ۹۹ عقلانی نیست، کل کشورهای دنیا درگیر بیماری کرونا هستند لذا بیشتر از اینکه بخواهیم دل به تغییر فصل ببندیم باید به تغییر رفتار افراد در جامعه دل خوش کنیم.

او با اشاره به اینکه در اوایل فصل پاییز یعنی مهر و آبان با کووید ۱۹ فصلی روبرو خواهیم بود گفت: ما باید یاد بگیریم که با کووید ۱۹ زندگی کنیم لذا باید در پاییز با آمادگی بیشتری وارد عرصه شویم، در اواخر دی ماه و اوایل بهمن در کشور ما بیماری به صورت زیرپوستی وجود داشت.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در خرداد ماه به یک کنترل نسبی در مدیریت کرونا خواهیم رسید، گفت:
مصرف تریاک و مشروبات الکی باعث مرگ و افزایش بیماری کرونا خواهد شد و افراد درگیر کرونا روزه نگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.