مبارزه با ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، یوسفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در جنوب استان شناسایی شد که تراکم این سطح متغیر است.

او افزود: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است که از ۴ اردیبهشت مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه «یو ال وی» پاش آغاز شد و تاکنون ۱۵۰ هکتار سم پاشی انجام شد.

یوسفی گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی اکنون در مناطق حیدرآباد، چهارفرسخ و کلاته سیدعلی شهرستان نهبندان در دست انجام است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم ریزی آفت است.

او  گفت: مبارزه در این کانون‌ها ادامه دارد و رصد و پایش مناطق مختلف شهرستان نهبندان در دست انجام است.

یوسفی از تمامی ساکنان بومی مناطق مختلف شهرستان نهبندان که سم پاشی با آفت ملخ صحرایی در آنجا در دست انجام است خواست: تا اطلاع ثانونی از چرای دام در این مناطق خودداری کنند.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از کشاورزان، اهالی روستا‌ها و مردم خواست: در صورت مشاهده دسته جات ملخ مراتب را در اسرع وقت به مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود اطلاع دهند.

او گفت: پارسال ملخ‌های صحرایی از منطقه عربستان وارد کشور شدند، اما امسال از پاکستان نیز ورودی داشته‌ایم.

یوسفی اظهار کرد: در حال حاضر مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به آفت ملخ صحرایی آلوده است و، چون خراسان جنوبی با این مناطق هم مرز است احتمال ریزش این آفت به استان از این مناطق زیاد است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد گفت: احتمال دارد این آفت در مسیر باد قرار گرفته و وارد شهرستان نهبندان شدند.

او تصریح کرد: هر ملخ ۲۰۰ تخم می‌گذارد در صورتی که اکنون با این آفت مبارزه نشود یک ماه بعد پوره‌های ملخ نمایان شده و قدرت تخریب آن‌ها بسیار بالا خواهد بود.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.