عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:اگر همت برای رسیدن به خدا و یا کمال انسانی باشد، ارزشمند است و هیچ معادلی هم ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسات مجازی ماه مبارک رمضان به تبیین موارد اخلاقی و اجتماعی برای روشن شدن راه زندگی انسان می‌پردازد.

او در این جلسه «همت» را در رسیدن به مقصد موثر دانست و با بررسی تخصصی این کلمه اظهار داشت: همت دارای درجات شدت و ضعف است و لفظ همت به درجه خاصی دلالت ندارد، به عبارتی مانند کلمه نور می‌ماند که شدت و ضعف آن در ذهن افراد متفاوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر همتی ممدوح نیست گفت: در واقع همت به چه چیز داشتن مهم است و اگر همت برای رسیدن به خدا و یا کمال انسانی باشد، ارزشمند است و هیچ معادلی هم ندارد.

او افزود:، اما گاهی همت برای رسیدن به خواسته‌های دنیایی است، این موارد خوب است، اما ارزش آن به اندازه موارد گفته شده نیست؛ همت حداقل به ۸ مورد دلالت دارد. اول اینکه «هم» که به معنای همت است در آیه «یا فارج کل مهموم» به معنی حزن و گرفتاری است، زیرا برای ناراحتی‌های مداوم و گرفتاری همت به کار گرفته می‌شود.

مهدوی معنای دوم آن را بیماری‌های طولانی مدت دانست و گفت: همت کردن بیماری به معنای این است که بیماری بدن مرا فراگرفته و اندام مرا لاغر کرده است، معنای سوم آن گداخته و داغ کردن و چهارم در زبان عرب اگر گفته شود خورشید یخ را همت کرد یعنی آن را آب کرده و اینجا کننده کار خورشید است نه انسان.

او ادامه داد: معنای پنجم آن در زبان عرب، «هِم» را پیر می‌گویند «همِ الرجل» یعنی پیر شده است، زیرا به دو مورد دلالت دارد، یک انسانی که قصد کاری را می‌کند و موفق نمی‌شود و یا زمان استمرار داشته بر شخص پیر و زمان سن شخص را پیر کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی یک کاری برای ما اهمیت دارد و این کلمه نیز از همت و اهتمام است، زیرا به دلیل اهمیت به آن کار، آن را تکرار می‌کنیم و مرتب فکر کردن و نگاه کردن به کاری نشان دهنده اهمیت آن است، «اهتم بالامر» اهتمامی که به معنای سعی و کوشش است.

او افزود: عرب در جایی عبارت «هَم مِن مَکان» را می‌گوید که تصمیم جدی برای کاری دارد که به معنای پرش و جهش است و در آخر همت حشرات و حیوانات نسبت به ما هم وجود دارد که حشر‌های همت و ما را دنبال می‌کند و قصد اذیت انسان را دارد.

مهدوی یادآور شد: اراده باید تکرار شود و اندیشه فراوان و نگرانی، زحمت و کوشش، فکر و عمل اگر استمرار داشته باشد در واقع همان همت برای به مقصد رسیدن است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.