دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست تخصصی مدیران و معاونان این ستاد اظهار کرد: اقداماتی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۸ بسیار درخشان است.

وی درباره شایعات مربوط به مصرف موادمخدر برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا افزود: با شیوع ویروس کرونا شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند از ابتلا به ویروس کرونا در امان هستند، اما این شایعه کذب محض است و از سوی قاچاقچیان و ذی نفعان مطرح شد.

مومنی با بیان اینکه طبق آمار سازمان ملل متحد در جهان ۳۰۰ میلیون نفر به طور مستمر مصرف کننده موادمخدر داریم، گفت: سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان به دلیل سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند و همچنین سالانه ۷۰ هزار نفر در آمریکا بر اثر سوء مصرف می‌میرند.

وی با بیان اینکه در ایران سالانه ۳ تا ۴ هزار نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند، افزود: در ایران ۹ هزار مرکز سرپایی، شبانه، متحرک داریم که به ۱.۵ میلیون معتاد خدمات ارائه می‌دهند.

مومنی بیان کرد: آمریکا ۲۹ میلیون نفر معتاد دارد که ۱۱ درصد جمعیت این کشور را معتادان تشکیل می‌دهند، اما در ایران ۵ درصد جمعیت کل کشور معتاد هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: پیش از شیوع کرونا با دستور رئیس جمهور ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه برای بیمه معتادان در نظر گرفته شد که این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی به این حوزه می‌دهند.

وی گفت: در سال ۹۸ دستگاه‌های مقابله‌ای اقدامات خوبی انجام دادند که در تاریخ ایران بی سابقه بود و موفق شدیم بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر را کشف کنیم، این در حالی است که در آمار کشته شدگان در حین عملیات مبارزه با موادمخدر و شهدا ۵۶ درصد کاهش داشتیم.

مومنی گفت: امروز تمرکز ما بیشتر بر روی مرز‌های شرقی، اقدامات اطلاعاتی و باند‌های بزرگ بوده است که ۷۴ درصد کشفیات ناشی از کار عملیاتی، ۷۶ درصد کشفیات ناشی از تمرکز بر مرز‌ها و کمتر از ۲۵ درصد مربوط به باند‌های بزرگ بوده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قیمت مواد مخدر در فروردین ۹۹  نسبت به ۹۸، ۵۰ درصد افزایش داشته است، گفت: از دستاورد‌های مهم ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۹۸ این بود که توانستیم پاتوق‌های معتادان را از بین ببریم و این کار از اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ شروع شد و بین ۸۵ تا ۹۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند و توانستیم امید را به محلاتی مانند شوش و هرندی که پیش از این پاتوق معتادان بود، بازگردانیم.

مومنی گفت: طبق آمار سازمان ملل متحد در آمریکا آمار زنان معتاد دو برابر شده است، همچنین ۵ درصد از جمعیت جهان، زنان زندانی و ۲۰ درصد جمعیت زندانی‌ها زنان هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشکر از وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی گفت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور داشتیم قرار بود در سال اول جمع آوری معتادان متجاهر فقط ۵۰ درصد از آن‌ها ساماندهی شوند، اما توانستیم بیش از ۸۰ درصد آن‌ها را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا اجتماعات تعطیل شدند، افزود: نظر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت در اسفند ماه این بود که معتاد جدیدی را به مراکز ماده ۱۶ اضافه نکنیم، چرا که ممکن است مبتلا به کووید ۱۹ باشد و ورود این قبیل افراد به مراکز فاجعه بزرگ را ایجاد کند.

مومنی با اشاره به اینکه اگر جمع آوری معتادان متجاهر متوقف نمی‌شد، حجم بالای مرگ و میر را داشتیم، گفت: برخی از معتادان که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شدند دوره ۶ ماهه آن‌ها تمام شده بود و از مراکز آزاد شدند و از لحاظ قانونی نمی‌توانستیم آن‌ها را بیش از ۶ ماه در مرکز نگهداری کنیم، لغو طرح جمع آوری معتادان و پایان دوره ۶ ماهه نگهداری معتادان در مراکز دو عاملی بود که باعث افزایش معتادان متجاهر در سطح شهر شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کرد که دوره ۶ ماهه نگهداری معتادان در مراکز ماده ۱۶ را به یک سال تغییر دهد.

وی گفت: تنها مشکلی که در حال حاضر داریم نقض قانون است و باید بگویم که بین دستگاه‌های مربوطه هماهنگی خوبی صورت گرفته و همگی پای کار هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: قانون ۶ ماه نگهداری معتادان در مراکز ماده ۱۶ باید تغییر کند، چرا که مدت زمان کافی برای درمان معتاد و رسیدنش به استقلال در زندگی شخصی خود ۲ سال زمان نیاز دارد.

مومنی با اشاره به اینکه اگر قانون اصلاح نشود کار‌های ما نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت، گفت: اگر بار‌ها پلیس معتادان را جمع‌آوری و آن‌ها را وارد مراکز ماده ۱۶ کند و بعد از ۳ تا ۶ ماه از مراکز خارج شوند دوباره مصرف مواد را از سر می‌گیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مشکل اصلی ما نقص قانون است، گفت: باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه بخورد، اما وقتی که اموال قاچاقچیان به دست دستگاه‌های مقابله می‌افتد باید بررسی کنند که آیا این اموال از راه قاچاق به دست آمده یا نه که این کار زمان می‌برد و دستگاه‌های مقابله مانند نیروی انتظامی نباید وقت خود را صرف این کار کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این بود که مشکلات نقص قانون رفع شود، اما به کرونا برخوردیم، گفت: در حوزه معتادان متجاهر طبق مصوبه ستاد ملی کرونا شیوه‌نامه بهداشتی آن تصویب شد و سازمان بهزیستی و پلیس آمادگی لازم را در این زمینه دارند.

مومنی درباره اقدامات پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری از اعتیاد تصویب شد و وزارت آموزش و پرورش، نظام پزشکی، وزارت کار، وزارت ورزش، جامعه فرهنگی و هنری و جامعه ورزشی همه برای اجرای این طرح پای کار آمدند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال ۹۸، ۲۰ هزار مدرسه برای اجرای طرح یاریگران زندگی انتخاب شد، گفت: دستورالعمل‌های اجرایی به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد و کار خود را آغاز کردند و از بین ۲۰ هزار مدرسه ۱۲ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به دانش آموزان در مدارس اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد آموزش داده و گفته می‌شود که با یک بار نه گفتن برای همه عمر راحت خواهند بود. قرار است که تعداد مدارس تحت پوشش طرح یاریگران زندگی را به ۶۰ هزار مدرسه برسانیم و این عقب‌ماندگی در سال تحصیلی آینده جبران خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار