دانشمندان موفق به ساخت بازوی پروتزی با قابلیت کنترل توسط مغز و انتقال حس لامسه شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیواطلس، دانشمندان موفق به تولید یک بازوی پروتزی با قابلیت حرکت توسط مغز شده اند. این پروتز از طریق یک رشته اعصاب به مغز متصل شده و حرکت می‌کند. از همین طریق احساس لمس به مغز منتقل شده و احساس داشتن یک دست واقعی برای فرد ایجاد می‌شود.

پروتز‌های قدیمی بر خلاف این پروتزها، سیستم عصبی عضلانی و اسکلتی نداشته و کارآیی کمتری داشتند. وجود عصب در پروتز‌های جدید با اثرگذاری بر اعصاب و ماهیچه ها، این قابلیت را به فرد ارائه می‌دهد که تنها با فکر کردن به این دست مصنوعی، آن را حرکت دهد. این احساس چنان زنده است که استفاده از این پروتز، نیازی به آموزش فرد ندارد.

بازو‌های پروتزی که حس یک دست واقعی را به فرد می‌دهند
پروتز با جراحی به قسمت باقی مانده از اندام فرد متصل می‌شود. با کاشته شدن الکترود‌ها در اعصاب و ماهیچه‌های بیمار، عمل باز و بسته شدن دست انجام گرفته و حواس به مغز منتقل می‌شوند. هم چنین تعبیه سنسور‌های نیرو روی شصت این پروتزها، میزان فشار هنگام لمس یک شی را به مغز منتقل کرده و کار یک دست واقعی را انجام می‌دهد.

در حال حاضر، سه فرد سوئدی از این پروتز استفاده می‌کنند و تجربه آن‌ها به ما نشان می‌دهد که این پروتز‌ها ایمن و بسیار کارآمد هستند. دانشمندان در تلاشند تا از این سیستم پروتزی جدید برای دیگر اندام‌ها نیز استفاده کرده و انواع دیگری از پروتز‌ها را به وجود بیاورند.


بیشتر بخوانید: 

تشخیص کرونا با استفاده از عینک هوشمند

ابداع روشی دقیق برای رهایش پروتئین به داخل سلول

نخستین پمپ فشار قوی سامانه‌های شیرین‌سازی آب دریا ساخته شد

استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری برای مقابله با ویروس کرونا

نانوپوشش محافظ برای حفاظت تلفن همراه از گزند ویروس و باکتری


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هاشم کلهر
۲۰:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام نیاز به پروتز از بازو دارم از کجا میتونم اقدام کنم ؟؟