یک شرکت دانش بنیان داخلی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید دستگاه ضدعفونی کننده هوا برای مقابله با کرونا ویروس شد.

 محمدجواد خلج، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدام این شرکت در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور ما در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و نه صرفا به قصد سودآوری و انجام کار تجاری، با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به تولید دستگاه ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد کردیم. البته از سالیان گذشته توانمندی کار بر روی فناوری پلاسمای سرد را داشتیم، اما دستگاه ضدعفونی کننده را به واسطه پیدایش کرونا در کشور تولید کردیم.

او در تشریح ویژگی‌های فنی این محصول گفت: دستگاه‌های تصفیه هوا در دو حالت کلی دسته‌بندی می‌شوند، دسته اول دستگاه‌های تصفیه هوا بر پایه فیلتراسیون است که وقتی هوا از آن‌ها عبور می‌کند آن را فیلتر می‌کنند که فیلتر‌های این دستگاه‌ها هر چند وقت یکبار باید عوض شوند. دسته دوم سیستم‌های تصفیه هوا، سیستم‌های اکتیو هستند که وقتی دستگاه در فضا قرار می‌گیرد آن محیط را ضدعفونی می‌کند. سیستم پلاسما نوعی سیستم اکتیو است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، موثرترین روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده از سیستم پلاسمای سرد است.

خلج درباره قیمت دستگاه ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد نیز بیان کرد: قیمت این دستگاه که پیش از شیوع کرونا هشت هزار دلار قیمت داشت امروزه و پس از پیدایش کرونا به ۲۳ هزار دلار معادل ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است که نشان از حجم بالای تقاضا و تاثیر آن برای مقابله با کرونا دارد، اما بنده به عنوان سازنده این دستگاه، آن را پس از اخذ مجوز‌های لازم به قیمت ۱۵ میلیون تومان در داخل کشور عرضه خواهم کرد.


بیشتر بخوانید: تولید روزانه ۱۵ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده در یک شرکت دانش بنیان


او با بیان اینکه این شرکت تاکنون موفق به تولید ۵۰ دستگاه ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد شده است، گفت: محصول ما هم‌اکنون در انتظار صدور مجوز از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی است. نمونه خارجی این دستگاه تجاری‌سازی شده است، اما به دلیل اینکه کار‌ها در کشور مجوز‌های مربوطه دیر صادر می‌شود به تاخیر افتاده است.

او گفت: این محصول هم‌اکنون نیاز کادر درمان است و امیدواریم صدور مجوز برای عرضه آن هرچه سریعتر انجام شود. هرچند که متوجه ظرفیت نیروی انسانی وزارت بهداشت برای ارزیابی محصولات با توجه به حجم بالای تولید محصولات مرتبط با کرونا هستیم و مضیقه‌ها در این زمینه را درک می‌کنیم، اما اگر پروتکل ارزیابی سریع محصولات در کشور وجود داشت ما با این مشکل مواجه نمی‌شدیم.

خلج در پایان با بیان اینکه این شرکت در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مستقر است، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت دستگاه ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسمای سرد را موثر خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.