یک متخصص تغذیه گفت: مبتلایان به کرونا با توجه مشکلات تنفسی از مصرف مواد غذایی محرک و آلرژن باید پرهیز کنند.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تغذیه از جمله عوامل موثر در بهبود سیستم ایمنی بدن و کوتاه کردن دوره بیماری برای مبتلایان به ویروس کرونا محسوب می شود. یکی از مشکلات افراد مبتلا به کرونا تب است که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود؛ بنابراین انرژی زیادی از بدن همراه با آب و الکترولیت های فراوان در حال دفع است.

او در ادامه بیان کرد: با توجه با موارد ذکر شده نیاز به غذا افزایش پیدا می کند اما مشکل اصلی این است که مبتلایان به کرونا با بی اشتهایی رو به رو می شوند و دریافت غذا به شدت محدود خواهد شد. برای حل این مشکل توصیه می شود غذاها به شکل نرم و مایع در حجم کم با تعداد دفعات بیشتر برای بیمار در نظر گرفته شود.

اولیایی گفت: در خصوص غذاهای نرم و مایع می توان به انواع سوپ مقوی حاوی آب مرغ یا عصاره گوشت اشاره کرد. در چنین مواردی باید به میزان کافی از مایعات و الکترولیت ها مثل سدیم و پتاسیم برای مصرف بیمار در نظر گرفته شود تا بتوان آب و مایعات دفع شده ناشی از تب را جبران کرد.

سوپ

این متخصص تغذیه مطرح کرد: در دوران ابتلا به کرونا با توجه مشکلات تنفسی از مصرف مواد غذایی محرک و آلرژن به شدت پرهیز کنید. ادویه جاتی مانند انواع فلفل قرمز و سیاه جزو مواد محرک محسوب می شوند که به دلیل نامطلوب کردن وضعیت تنفس باید از مصرف این موارد خودداری کرد. همچنین مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی باعث تشدید سرفه و وخیم شدن وضعیت تنفسی می شود که باید مراقبت های لازم را در این شرایط زمانی انجام دهیم. توصیه می شود از مصرف غذاهای کنسرو شده و حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی پرهیز کنید. همچنین مصرف نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین و خوراکی های بسیار سرد مانند بستنی ها به سبب تحریک سرفه و سیستم تنفسی، را توصیه نمی‌کنیم.

اولیایی در پایان تشریح کرد: بیماران مبتلا به کرونا از مصرف پروتئین های باکیفیت مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ غافل نشوند. همچنین مصرف لبنیات کم چرب را حتما در وعده های غذایی بیمار لحاظ کنید.


بیشتر بخوانید:

کدام گروه از بیماران مجاز به روزه داری نیستند؟

نکات ضروری روزه‌داری برای بیماران دیابتی

سگ‌های یابنده به کمک شناسایی مبتلایان به کرونا می‌آیند


انتها پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار