فرماندار نهبندان گفت: با توجه به شیوع گسترده ملخ صحرایی در این شهرستان به تعداد بیشتری دستگاه و تجهیزات سم‌پاشی برای مقابله با هجوم این آفت نیاز داریم و باید این تجهیزات افزایش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، سطح آلودگی به ملخ صحرایی در شهرستان به ۲۴ کانون و ۳۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: تاکنون عملیات مبارزه و سم‌پاشی در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از مراتع شهرستان انجام شده است که برای مبارزه ضربتی با ملخ صحرایی نیازمند اختصاص تجهیزات بیشتر سم‌پاشی هستیم.

بیکی با بیان اینکه در شهرستان با کمبود دستگاه «یو ال وی» مواجه هستیم، اضافه کرد: در شهرستان سه دستگاه یو ال وی وجود دارد که برای مبارزه جدی به تعداد بیشتری از این دستگاه نیاز داریم.

وی گفت: همچنین به ۱۵ دستگاه سمپاش ۶۰۰ لیتری پشت تراکتوری، ۱۰ دستگاه سمپاشی ۴۰۰ لیتری پشت وانتی، پنج دستگاه توربولایتر نیاز داریم، اکنون امکانات مبارزه با ملخ صحرایی متناسب با سطح آن نیست.

بیکی اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود ۲۰ روز دیگر زمان تفریق تخم‌های ملخ است و از طرفی هم هر ملخ حدود ۷۰ تخم می‌گذارد، می‌تواند فاجعه بزرگی در شهرستان رخ دهد که باید برای مبارزه با این مرحله حتما از ظرفیت هواپیمای سم‌پاشی استفاده شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی قول اختصاص هواپیمای سمپاشی را داده است و باید برای فرود آن باند احداث شود که اقدامات احداث باند توسط دستگاه‌های متولی در حال پیگیری است.

بیکی کمبود نیروی متخصص در سم‌پاشی برای مبارزه با ملخ‌ها از دیگر مشکلات ذکر و اضافه کرد: تمام دستگاه متولی شهرستان برای مبارزه با ملخ صحرایی پای کار آمده‌اند و دستگاه‌های نظامی و انتظامی به خصوص مجموعه سپاه و بسیج شهرستان همکاری خوبی داشته‌اند.

فرماندار نهبندان از کشاورزان شهرستان خواست بیشترین همکاری را با مجموعه جهاد کشاورزی داشته باشند و سم پاش‌های خود را برای زمان تفریق تخم‌های ملخ آماده کنند.

بیکی گفت: تاکنون ملخ صحرایی حدود پنج هکتار از اراضی دیم منطقه قدمگاه شهرستان را آلوده کرده است که عملیات سم‌پاشی انجام شده و نیاز است به کشاورزان خسارت دیده منطقه کمک بلاعوض و یا تسهیلات کم‌بهره پرداخت شود.

وی عنوان کرد: احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغات شهرستان بسیار بالاست که باید تمام دستگاه متولی استانی و ملی در این زمینه مشارکت کنند تا عملیات مبارزه با ملخ‌ها به صورت ضربتی انجام شود.

بیکی اظهار داشت: باید مبارزه با ملخ صحرایی به صورت جدی و ضربتی انجام شود چرا که در صورت عدم مبارزه، ریزش‌ملخ‌ها را به تمام شهرستان‌های استان خواهیم داشت.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.