رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین شهر از شناسایی مناطق جدید از سنگ نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ نگاره در دشت‌های مشگین شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ایمانعلی ایمانی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین شهر گفت: در دشت‌های مشگین‌شهر گنجینه‌ای از هنر هزاران ساله خوابیده است و نمونه‌ای از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسانی است که به ما کمک می‌کند تا نظاره‌گر سیر تغییر و تحول در زندگی انسان در هزاران سال قبل باشیم.

او از شناسایی مناطق جدید از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های مشگین‌شهر خبر داد و عنوان کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم ۱۵ منطقه جدید از سنگ‌نگاره‌ها شناسایی شد و پرونده آن‌ها جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر افزود: این حجم نقش و سنگ‌نگاره در شهرستان مشگین‌شهر در منطقه شمالغرب کشور بی‌نظیر و کم‌نظیر است و یک موزه بی بدیل با نگاره‌های کهن بی سقف را به ارمغان آورده است که بهترین ابزار رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند.

ایمانی گفت: سنگ‌نگاره‌ها از قدیمی‌ترین اسناد زندگی انسان‌های پیشین و جلوه‌گاهی از اجتماع، فرهنگ، هنر، دانش و زیست‌بوم آن‌ها و نمایش محیطی، آداب و رسوم، باورها، عقاید، اسطوره‌ها، آرزوها، دعاها، صحنه‌های شکار و نبرد آدمیان است.

او اظهار کرد: نقش‌های روی سنگ‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به اهمیت این سنگ‌نگاره‌ها در جلب و جذب گردشگر افزود: این سنگ‌نگاره‌ها از آثار فرهنگی و انسان‌شناسی است و می‌تواند به تور‌های زمین گردشگری و ژئوسایت‌ها جذابیتی دوچندان بخشد.

ایمانی این سنگ‌نگاره‌ها را مربوط به دوره مفرغ تا تاریخی دانست و گفت: آداب و رسوم و عقاید مردمان این دوره‌ها و اهمیت برخی از حیوانات و جانوران در کشاورزی، جنگ و ... در این سنگ‌نگاره‌ها آورده شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.