مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: نخستین اهدای پلاسما از بهبود یافته کووید - ۱۹ با هدف جمع‌آوری و ذخیره پلاسما برای تامین نیاز‌های درمانی بیماران کرونایی در اراک با موفقیت انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فاطمه سادات مهدویانی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اظهار کرد: انتقال خون استان مرکزی ظرفیت دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کووید -۱۹ را به صورت روزانه در مرکز اهدای خون اراک در دستور کار دارد.

 مهدویانی افزود: فرد داوطلب باید مستندات ترخیص از بیمارستان مبنی بر بهبود یافتگی را ارایه و پس از آزمایش لازم از دوطلب ۵۰۰ سی سی پلاسما ظرف یک ساعت تهیه خواهد شد.

او دامه داد: پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان هموگلوبین خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: شرکت در اهدا پلاسما داوطلبانه است و افراد داوطلب، معاینه و مشاوره می‌شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می‌شود.

او تصریح کرد: ۱۶ مرکز در استان‌های کشور در طرح ملی جمع آوری پلاسما از بیماران بهبود یافته قرار دارند.

 مهدویانی خاطرنشان کرد: خون بهبودیافتگان کرونا ویروس جدید می‌تواند به درمان عفونت ناشی از آن کمک کند و به همین دلیل از این بیماران درخواست شده تا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی یادآور شد: گفته شده پلاسمای خون این افراد دارای پروتئین‌هایی است که می‌تواند به درمان بیماران آلوده به کرونا ویروس جدید کمک کند.

استان مرکزی در رابطه با فرهنگ اهدای خون در زمره رتبه‌های برتر است و همین امر باعث شده که بتواند علاوه بر تأمین خون استان، نیاز سایر مناطق کشور را به فرآورده‌های خونی تأمین کند.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد و این سازمان بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تأمین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

براساس آخرین آمار رسمی تا ۱۶ اردیبهشت ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام / ش ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.