به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فرهاد اسماعیلی در همایش استانی تقدیر از معلمان نمونه استان که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و ماه مبارک رمضان، گفت: مطرح شدن تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیانگر این است که تعلیم و تربیت جدای از هم نیستند و همه آنها در لوای تربیت تعریف شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به محدودیتهایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا در عرصه تعلیم و تربیت ایجاد شد، گفت: گرچه شیوع این ویروس، غریو شادی دانش آموزان را از مدرسه گرفت و روح مدرسه که همان دانش آموز و معلم و مدیراست را از کالبد مدرسه خارج کرد، اما فرصتهایی را نیز ایجاد کرد که یکی از آنها فضای مجازی است.
او افزود: این امر موجب شد تا نگرش ما به گوشی هوشمند و فضای مجازی و نحوه استفاده دانش آموزان از این محیط تغییر کند و فضای مجازی از یک محیط غیر کاربردی، به محیطی علمی و آموزشی تبدیل شود، به نحوی که در کمتر از ۲ ماه معلمان به صورت خود جوش و با بهره گیری از همه امکانات و توانمندیهای موجود، برای زنده نگه داشتن آموزش تلاش کردند.
اسماعیلی گفت: در این فرایند معلمان ما از سر عشق و علاقه به معلمان تمام وقت تبدیل شدند تا دانش آموزان در محیط خانه نیز از آموزشهای آنها بهرهمند شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس همچنین با اشاره به راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان، "شاد" گفت: این شبکه ابزاری است در اختیا رمعلم که در دوران پسا کرونا نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و تاکید ما بر این است تا از همه ظرفیت این سامانه استفاده شود تا با رفع اشکالات احتمالی، از آن در آینده نیز استفاده شود.
او با اشاره به رابطه عاطفی میان معلم و شاگرد، گفت: در پویش دانش آموزی سپاس معلم بیش از ۳ هزار کلیپ از طرف دانش آموزان استان برای معلمان تهیه شد که نشان از این صمیمیت و ارتباط مؤثر بین دانش آموزان و معلمان است که سامانه شاد میتواند به این مهم کمک کند.
اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت اول کشور نباشد، مشکلات نظام تعلیم و تربیت همچون کمبود نیروی انسانی، جذب و نگه داشت معلم، معیشت و منزلت معلمین، برنامه درس و محتوای آموزشی و ... و به تبع آن سایر مشکلات همچون مشکلات زیست محیطی، صنعتی، اقتصادی و ... نیز حل نخواهد شد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: لازمه تحقق این امر اجرایی شدن سند تحول بنیادین است که باید به عنوان مطالبه جدی همه فرهنگیان مطرح شود.
او، یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش استان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: استان فارس در سال تحصیلی آینده با کمبود نزدیک به ۱۲ هزار نیروی انسانی مواجه است که برای رفع این مشکل نیز باید روشها و نگاهمان را در جذب معلم و توسعه و بست دانشگاه فرهنگیان تغییر دهیم، چرا که موتور محرک سند تحول بنیادین معلم است و بدون معلم این سند اجرا نخواهد شد.
انتهای پیام/