دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: با گذشت اولیای دم، یک محکوم به قصاص پس از ۱۵ سال از اعدام رهایی یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  حسین سلامی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت با بیان اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان با گذشت اولیای دم؛ یک محکوم به قصاص پس از ۱۵ سال از اعدام رهایی یافت.

او افزود: با پیگیری و حضور موثر دادیار اجرای احکام کیفری دادسرای جیرفت و تلاش شبانه روزی رییس زندان جیرفت و واحد مددکاری و کمیته صلح و سازش زندان و تشکیل جلسات متعدد بین اولیا و خانواده مقتول، و بهره گیری از ظرفیت بزرگان و سنت حسنه شرعی سازش و مصالحه بین مردم، خانواده مقتول از حق قصاص اعدام گذشت کردند و بین طرفین در این ماه مبارک مصالحه به عمل آمد.

دادستان جیرفت با قدر دانی از این اقدام خداپسندانه گفت: اولیای دم با گذشت و ایثار رضایت کامل خود را نسبت به محکوم به قصاص که رای آن قطعی و آماده اجرا بود اعلام کردند که قابل قدردانی و ستایش است.

او با بیان اینکه قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند، بیان کرد: تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است. البته در آموزه‌های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

سلامی با اشاره به اینکه قاتل در سال ۱۳۸۵ در پی یک اختلاف، اقدام به قتل کرده بود، افزود: برخی از قتل‌ها اگرچه عمد بوده و قاتل به قصاص محکوم شده؛ ولی مجرم بدون برنامه‌ریزی قبلی و بر اثر درگیری ناخواسته مرتکب قتل شده‌است و کمیته صلح و سازش زندان در این موارد وارد عمل می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار