رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین از کشف یک هاون سنگی بزرگ متعلق به دوران قاجاریه خبر داد.

هاون سنگی متعلق به دوران قاجار در خمین کشف شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،علی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین اظهار کرد: این سنگ در اصطلاح سرکو (هاون سنگین) نامیده می‌شود و درون آن حفره بزرگی وجود دارد که انواع غلات مانند گندم را درون آن ریخته و پس از مرطوب کردن با وسیله‌ای چوبی آن را می‌کوبیدند تا پوست غلات کنده شود و محصولی مانند بلغور به دست آید.
مشهدیافزود: اثر تاریخی در حین عملیات عمرانی در روستای آشناخور این شهرستان پیدا شد،افود کوبیدن انواع دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی نیز از کاربرد این وسیله قدیمی است و در کنار حفره بزرگ روی آن، حفره کوچکی به منظور ریختن آب برای مرطوب کردن غلات نیز وجود دارد.
او اضافه کرد: این سنگ با کارشناسی صورت گرفته متعلق به دوران قاجاریه است و تا اواخر دوره پهلوی اول نیز مورد استفاده بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: این گونه سنگ‌ها در میادین مرکزی روستا‌ها و قلعه‌ها تعبیه می‌شده و مورد استفاده عموم مردم بوده است.
مشهدی بیان کرد: این سنگ کشف شده به دهیاری روستای آشناخور تحویل داده شده تا بعنوان یک نماد تاریخی و فرهنگی در قسمت مرکزی روستا تعبیه شود.

۲۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در خمین شناسایی شده و این شهرستان از نظر دستکند‌ها و سنگ نگاره‌ها در جایگاه اول کشور و از نظر کبوترخانه رتبه نخست استان مرکزی را دارد.
خمین زادگاه حضرت امام خمینی، معمار کبیر انقلاب اسلامی است و در ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.
منبع: ایرنا 
انتهای  پیام/ش  ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.