اظهارات حجت‌الاسلام حامد کاشانی، کارشناس دینی در خصوص اصل توحید در برنامه تلویزیونی ماه من، در بین کاربران بازخوردهای متفاوتی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته حجت‌الاسلام حامد کاشانی، کارشناس مذهبی در برنامه‌ تلویزیونی «ماه من» مطالبی را درباره توحید گفت که با واکنش‌های متفاوت کاربران در فضای مجازی همراه شد. او در این برنامه محبت امیرالمومنین(ع) را اصل دین خواند و توحید را بدون پذیرش ولایت با عنوان «توهم» اعلام کرد.

پس از پخش این برنامه، برخی مغرضانه بخشی از صحبت‌های او را تقطیع  و  تلاش کردند اصل توحید را از منظر نگاه این کارشناس بی‌ارزش جلوه دهند و برخی هم در فضای مجازی و به‌ویژه توییتر پست‌هایی را در انتقاد از صحبت‌های او به اشتراک گذاشتند.

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

برخی از کاربران هم نظرات خود را در موافقت با صحبت‌های حجت‌الاسلام کاشانی به اشتراک گذاشتند و سعی کردند بدون قضاوت عجولانه و بدون غرض‌ورزی به این موضوع نگاه کنند.

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

توضیحات تکمیلی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره «اصل توحید»

اما بهتر است برای روشن شدن موضوع بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام کاشانی درباره توحید را که سحرگاه دیروز در برنامه «ماه من» پخش شد مشاهده ‌کنید.

حواشی پیش‌آمده در فضای مجازی و برداشت اشتباه از صحبت‌های این کارشناس باعث شد تا حجت‌الاسلام کاشانی سحر امروز در همین برنامه حاضر شود و  توضیحات بیشتری را درباره اصل این موضوع بدهد که در ادامه ویدئوی آن را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد قرائتی
۱۱:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام و عرض تسلیت به مناسب شهادت امام علی بن ابی طالب(ع). آنچه از دیرباز رسانه های دینی ما را آسیب پذیر کرده است، کنار نهادن صاحبنظران و کارشناسان عرصه دین و برجسته ساختن سخنرانان است. گویا رسانه ملی یا آنقدر از بزرگان و صاحبان خرد و تخصص در حوزه معارف دینی بی خبر است و یا تعمدی در گمنام نگاهداشتن آنها دارد به هر روی این موضوع خیلی روشن و بدیهی است که در هر یک از حوزه های معارف دینی ضروری است که از کارشناسان زبده و مورد تایید مراکز علمی حوزه استفاده شود. مطالعاتی غیر روشمند و بدون اشراف عالمان و صاحبان نظران دین باعث شده تا بسیاری از مدعوین رسانه ملی در حوزه هایی سخن بگویند که فاقد تخصص و مهارت لازم در ان حوزه هستند. سخن گفتن از تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) و تشیع و یا اعتقادات وباورهای دینی که هر از چند گاهی بحران ها و چالشهای بیشماری را در جامعه ما بر می فروزد. این چالش ها نه از روی بیان حقایق و جسارت در گفتن حقیقت بلکه از روی عدم آگاهی، عدم بصیرت و عدم جامعیت در دانش رخ می دهد. جناب آقای حامد کاشانی دچار همان اشتباه و چالشی شد که دیروز گرگیج را به خاطر ان سرزنش کرد و آن چالش عدم دقت در سخن گفتن و غیر مسئولانه سخن راندن است. بر هر عالم دینی که سطوری از اساس نامه شیعه را خوانده و بر محضر اساتید کلام شیعه همچون آیت الله جعفر سبحانی و دیگران زانوی شاگردی زده باشد پر واضح است که امامت از اصول مذهب است و کسی که به آن ملتزم نباشد از دایره مذهب خارج است نه دایره اسلام. اصول دین از منظر اهل بیت(ع) توحید، معاد و نبوت است و دو اصل دیگر یعنی امامت و عدل که در باور عوامانه از اصول دین شمرده می شوند از اصول مذهب می باشند نه دین اسلام. شاید برخی محبان نادان با یک یا دو روایت به جنگ این اصل اعتقادی و نظام نامه تشیع حقه اثنی عشری و متکلمان شیعه بیایند اما باید گفت که اصول و معارف شیعی بر اساس یک یا دو روایت شکل نگرفته و عالمان بر اساس مجموع روایات و آیات به استنتاج می پردازند. یادتان نرود که امام علی(ع) را نه شمشیر اهل جمل و صفین و نهروان و بلکه جهل و افراط گری کوفیان به شهادت رساند کسانی که با استناد به یک آیه یا روایت حکم به کفر مومنین داده و امام مومنین و یعسوب الدین را به مسلخ شهادت بردند. پس باید از جاهلان متمسک به دین ترسید چه اینکه تشیع بیش از هر فرقه و گروه دیگری از این دوستان نادان و جریان های سطحی و هیجانی و البته شریعت نما ضربه خورده و ما این شبها به سوگ یکی از مهمترین این زخم ها نشسته ایم. در این شبهای قدر، حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را واسطه و شفیع قرار داده و از خدا بخواهیم که ما را در شناخت اهل بیت(ع) از مسیر افراط و تفریط نجات داده و در صراط مستقیم مستدام بدارد. و عاقبت با متقین است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نظریه اش شبیه نظریه اهل حق (علی الله )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بوحمزه از حضرت امام باقر عليه السلام در معناي معرفت خدا پرسيد:

امام عليه السلام معرفت خدا را اين گونه توصيف فرمودند:

تصديق الله عز و جل و تصديق رسوله صلي الله عليه و آله و سلم و موالاه علي عليه السلام و الائتمام به و بائمه الهدي عليهم السلام و البرائه من عدوهم، هکذا يعرف الله عز و جل.

معرفت خدا عبارت است از تصديق خداي بزرگ و قبول نبوت حضرت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و اعتقاد به ولايت حضرت علي عليه السلام و پيروي از آن حضرت و از ديگر پيشوايان الهي عليهم السلام و بيزاري از دشمنان آنان، خدا اين گونه شناخته مي شود. [کافي180:1]
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
براي خودمون متاسفيم كه هنوز در خواب غفلتيم و خدا كنه همينطور باشه خودمون رو به خواب نزده باشيم . وانشاء الله خداوند توفيق ، معرفت همرا ه با بصيرت بده تا راه را از چاه تشخيص داده و از خواب بيدار شيم و اسلام عزيز و اهلبيت و سيره آن بزرگواران را خوب بفهميم و خوب عمل كنيم.
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۹:۵۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزی پیامبر اکرم به خانه حضرت زهرا آمدند . حضرت علی و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) هم در خانه حضور داشتند .
پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند :
چه میوه ای از میوه های بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد.
امام حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیه اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند :
پدر جان به جبرائیل بگوئید از خرماهای بهشتی برای ما بیاورد .
و حضرت رسول اکرم هم به خواسته حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد.
مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق خرمای بهشتی را آورده و در حجره حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت.
پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور .
حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند. پیامبر خرمای اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای سوم را در دهان جگر گوشه خود حضرت زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند.
خرمای چهارم را هم در دهان حضرت علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت‌، گوارای وجودت » خرمای پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند .
خرمای ششم را برداشتند، ایستادند و در دهان حضرت علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند.
در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما یک خرما دادید اما به علی سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟
رسول اکرم خطاب به دختر خود فرمودند:فاطمه جان وقتی خرما در دهان حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که جبرائیل و مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ».
فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم.اما وقتی خرما در دهان علی نهادم شنیدم که خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان.به احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود:« یامحمد ، بعزّت و جلالم قسم اگر تا صبح قیامت خرما در دهان علی بگذاری من خدا هم تا قیامت می گویم علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت».


جلاءالعیون علامه مجلسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روایت هست که حضرت محمد از شخصی پرسید من را دوست داری یا فرزندانت را آن شخص گفت شما را دوباره پرسید من را بیشتر دوست داری یا جان خودت را گفت یا رسول الله شما را ذوباره رسول الله پرسید من را بیشتر دوست داری یا خدا را آن شخص گفت البته که خدارا وشما بشری بیش نیستید و حضرت محمد گفت این است اصل توحید.
Iran (Islamic Republic of)
روشنی
۰۳:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام علیکم، طاعات قبول. مطابق آیات و روایات سخن حجت الاسلام کاشانی کاملا صحیح و قابل تدبر و تفکر است. التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
یا علی مدد
۱۵:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من شخصا در پای سخنرانی یک فر دیگر هم این را شنیده بودم و این باید اعتقاد همه ما باشد که یادگیری توحید در محضر غیر از ائمه غلط است. حال هر که می خواهد باشد. حتی اباذر غفاری. او هم خود توحید را از ائمه آموخته. منظور این است که توحید را از هر گونه دیگر بدست آوریم آن خدا ساخته و پرداخته ذهن ما است و اگر در محضر علما هم هستیم ، آنها هم حرف ائمه را می گویند. اگر غیر از مسیر اهل بیت توحید را بیاموزیم. غلط است و تو حید بدون محبت اهل بیت و اعتقاد نداشتن حتی به یکی از آن غلط است.
خدا حجت الاسلام کاشانی را حفظ کند.
Iran (Islamic Republic of)
شمالی
۱۲:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند روز پیش جناب کاشانی از حجت الاسلام قرائتی ایراد گرفتند، بابت موضوع نماز و اهل بیت. نباید موافقان و مخالفان یک بحث در خصوص مطلبی گریبان چاک بدن. بهتره اول مفهموم رو درک کنن بعد نظر بدن.یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم عرب پور
۱۲:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سخنان حجت‌الاسلام جناب آقای حامد کاشانی، در خصوص اصل توحید، کاملاً صحیح است. ایشان مستند سخن گفتند. نخست باید تمام سخن ایشان را شنید و آن گاه فهمید و سپس داوری کرد. این که ما بخشی از سخن ایشان را بشنویم و بر اساس آن داوری کنیم نادرست است.
گروهی بغض علی را در دل کاشته اند که البته با چنین دل هایی از درک حقیقت عاجزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
توحید بدون ولایت علی علیه السلام توهمی بیش نیست مثل داعش مثل معاویه و یزید وشمر کسی که سر میبره موحده ؟؟ مشرکه شیطان پرسته در صورتی که خود را موحد و یگانه پرست میدونه آیه ۵۵ سوره مائده میگه ولی شما تنها خدا و رسول و کسانی که ایمان آورده اند و نماز میخوانند و در حالی که رکوع هستند زکات میپردازند خوب کسی که حرف خدا رو قبول نداره موحده ؟؟ این میشه که وحشی میشه سر میبره به قول شهریار به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
Iran (Islamic Republic of)
سلمان فارس
۱۱:۲۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای کاشانی مطلب جدیدی نفرمودند از ازل ولایت امیرالمومنین علیه السلام جزء توحید بوده ....در واقع توحید همان ولایت و ولایت همان توحید است.
-
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت