اختلاف در دسترسی به اینترنت در دوران کرونا باعث شده که ۸۰ درصد دانش‌آموزان آمریکایی از تحصیل عقب بمانند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا باعث شد که پشت صحنه آمریکایِ مدعی اول بودن در سطح جهان عیان شود. یکی از این حوزه‌های مورد بحث وضعیت دسترسی به اینترنت و حوزه دیجیتال در آمریکاست. تقریبا یک سوم آمریکایی‌ها به اینترنت دسترسی ندارند و جمعیت کم درآمد این ایالت در این زمینه، عقب افتاده‌اند.

اختلاف در دسترسی آنلاین باعث شده که "شکاف مشق شب" در آمریکا مطرح شود. آشکار است شکاف بین دانش آموزانی که در خانه به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و کسانی که دسترسی ندارند؛ کم نیست.

بر اساس تحلیل مرکز تحقیقات "پیو"، ۳۵ درصد از خانواده‌های کم درآمد آمریکایی در سن مدرسه، اینترنت پهن باند ندارند.

شکاف دیجیتالی چیست؟

شکاف دیجیتالی به معنای فاصله بین افرادی است که به رایانه و اینترنت دسترسی دارند و افرادی که از این دسترسی محرومند. همه‌گیری ویروس کرونا تجربه‌ای بزرگ و برنامه‌ریزی نشده در خصوص «یادگیری از راه دور» بود، بسیاری از دانش‌آموزان آمریکایی به خاطر نداشتن دسترسی به فناوری دیجیتال از تحصیل عقب مانده‌اند.

سطوح شکاف دیجیتالی

سطوح شکاف دیجیتالی در چهار سطح نمایان می‌شود:

۱. شکاف استفاده و انگیزه: شکاف استفاده و انگیزه زمانی است که با وجود در دسترس بودن کامپیوتر و اینترنت، به دلیل نداشتن انگیزه و نیز درآمد کافی، همچنان بسیاری از گروه‌های جمعیتی از این امکانات استفاده نمی‌کنند.

۲. شکاف دانش: شکاف دانش در میزان سواد فناورانه‌ و توانایی دسترسی به محتوا و خدمات آنلاین مناسب مطرح می‌شود.

۳. شکاف تولید: شکاف تولید حاکی از آن است که با وجود داشتن ویژگی تعاملی بدون مشارکت در محتوای فناوری‌های جدید، همچنان بین تولیدکنندگان محتوا و مصرف کنندگان آن فاصله زیادی است.

۴. شکاف دسترسی با دیجیتال: شکاف دیجیتال پدیده‌ای پویا است به طوری که با پر شدن شکاف دیجیتال در یک سطح، در سطح دیگر شکاف ایجاد می‌شود.

شکاف دیجیتال در مدارس آمریکایی

متغیر‌های موثر در شکاف دیجیتال

• درآمد سرانه
• جغرافیا (کشور)
• سطح آموزش و پرورش
• زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی
• جنسیت
• پویایی فرهنگی و اجتماعی
• توسعه حقوقی
• زبان
• قومیت و نژاد
• سن
• محل سکونت (شهر و روستا)

شکاف دیجیتال در آمریکا

شکاف دیجیتال در آمریکا کاهش نیافته است. هر چند میزان استفاده از اینترنت در بین همه آمریکایی‌ها افزایش یافته است؛ اما هنوز تقریبا یک سوم آمریکایی‌ها به اینترنت متصل نیستند. در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱۱.۵ درصد از کل جمعیت آمریکا دسترسی به اینترنت نداشتند، ارزیابی‌های استفاده از اینترنت در آمریکا، حاکی از شکاف دیجیتال در آمریکا بر اساس نژاد، قومیت و درآمد است.

علاوه بر شکاف در دسترسی به اتصال، محققان شکاف مهارت یا دانش را شناسایی کرده‌اند که نشانگر شکاف بین گروه‌ها در آمریکا بر اساس شایستگی فناوری و سواد دیجیتال است. برای مثال در خانواده هایی که دارای مدارک لیسانس یا بالاتر هستند، مالکیت رایانه رومیزی (لپ تاپ) از ۹۳ درصد فراتر می‌رود، اما در خانواده هایی با میزان تحصیلات پایین تر، این رقم کمتر از ۴۵ درصد است.

دانش آموزان آمریکایی

شکاف دیجیتالی بین دانش‌آموزان  آمریکایی

فراتر از جغرافیا (اینکه دانش‌آموز روستایی یا شهری باشد)، دانش‌آموزان دارای ناتوانی اقتصادی، در انجام تکالیف خود به صورت آنلاین با موانع بزرگتری روبرو هستند.

در ماه مه گذشته، مرکز تحقیقات پیو به این نتیجه رسیدند که ۴۴ درصد از بزرگسالان در خانوار‌هایی که سالانه کمتر از ۳۰ هزار دلار درآمد دارند، اینترنت پر سرعت ندارند، این اتصال نداشتن می‌تواند تأثیر زیادی در پیشرفت دانش‌آموزان داشته باشد.

براین اساس نبود اتصال اینترنتی قابل اعتماد برای انجام کار‌های خانه در بین خانواده‌های سیاه پوست، اسپانیایی و کم‌درآمد بیشتر مشهود است.

افت تحصیلی در دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند

بر اساس نظرسنجی پیو، حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا ۱۷ درصد از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال می‌گفتند که به دلیل نداشتن رایانه، اغلب (یا گاهی اوقات) قادر به انجام تکالیف خانه نیستند.

مطالعه جدید توسط مرکز Quello، دانشگاه ایالتی میشیگان، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان میشیگان بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت، امتیاز پایین‌تری نسبت به همسالان خود دارند و در تست‌های استاندارد، عملکرد بدتری دارند و کمتر احتمال دارد که قصد شرکت در دانشگاه را داشته باشند.

بررسی‌های موسسه پیو نشان می‌دهد که ۱۵ درصد خانوار‌های آمریکایی که فرزند مدرسه‌ای دارند، به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و این موضوع موجب ناتوانی فرزندان در انجام تکالیفی مدرسه می‌شود. محققان آمریکایی پس از شکاف دیجیتالی، با مفهوم جدیدی به نام شکاف «تکالیف درسی» مواجه شده‌اند.

از آنجا که در مدارس و دانشگاه‌ها، انجام تکالیف روز به روز بیشتر به دسترسی به اینترنت وابسته می‌شود، نداشتن اینترنت پرسرعت گاه می‌تواند موجب ناکامی دانش‌آموزان در انجام تکالیف شود.

بر اساس این تحقیق، یک سوم از خانوار‌های آمریکایی که فرزندان بین ۶ تا ۱۷ سال دارند و درآمدشان زیر ۳۰ هزار دلار در سال است، اینترنت پرسرعت خانگی ندارند، این وضعیت به ویژه در میان خانواده‌های اسپانیایی تبار و سیاه‌پوست وخیم‌تر است.

دسترسی نداشتن دانش آموزان آمریکایی به اینترنت

هزاران دانش آموز آمریکایی به اینترنت دسترسی ندارند

یک معلم، کلاس درس آنلاین را از اتاق نشیمن خود در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ در سان فرانسیسکو، کالیفرنیا برگزار می‌کند. با بسته شدن مدارس (در تاریخ ۱۶ مارس) به دلیل بیماری همه‌گیری کووید ۱۹ در سراسر آمریکا، معلمان کلاس‌هایی را برای دانش‌آموزان به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. این در حالی است که در آن منطقه ۸۰ درصد از کودکان در فقر زندگی می‌کنند و هزاران دانش‌آموز در خانه به اینترنت  دسترسی ندارند.

اختلاف در بین خانواده‌های فقیر و ثروتمند و همچنین روستایی در مقابل خانوار‌های شهری باعث شده است که شکاف دیجیتالی آمریکا بیش از هر زمان دیگری در تاریخ اخیر آشکار شود.

نگرانی کارشناسان مدارس آمریکا برای عقب ماندن از تحصیل برخی دانش‌آموزان

کارشناسان آموزش و پرورش آمریکا نگران هستند که دانش آموزان کم درآمد با دسترسی ناکافی به اینترنت یا بدون دستگاه‌های کاربردی از همسالان خود عقب افتاده‌اند. این عقب ماندن دانش‌آموزان کم درآمد به دلیل این است که آن‌ها قادر به برقراری ارتباط واقعی با معلمان خود نیستند، اینکه به صورت آنلاین تحقیق کنند یا با همکلاسی‌های خود در زمینه تکالیف همکاری می‌کنند.

در این دنیای جدید انزوای اجتماعی، اثربخشی انتقال از کلاس به یادگیری از راه دور از ناحیه به منطقه دیگر در سراسر کشور متفاوت است و به میزان بودجه عمومی موجود برای هر دانش‌آموز، نحوه هزینه کردن و همچنین در دسترس بودن آن وابسته است.

بزرگترین شکاف اتصال در برخی مناطق روستایی وجود دارد

بزرگترین شکاف اتصال در برخی مناطق روستایی وجود دارد، تخمین‌های بسیار متفاوتی زده می‌شود که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در این مناطق فاقد اتصال به اینترنت پرسرعت هستند.

کمیسیون ارتباطات فدرال تخمین می‌زند که ۲۱ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۹ فاقد دسترسی به پهنای باند و بیشتر آن‌ها در مناطق روستایی بوده‌اند، گروهی از محققان مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسیدند که حدود ۱۶۲ میلیون آمریکایی از اینترنت با سرعت بالا استفاده نمی‌کنند.

حتی در مناطق پرجمعیت مانند لس آنجلس، با نزدیک به ۵۰۰ هزار دانش‌آموز که به ۹۹ زبان صحبت می‌کنند، چالش‌هایی وجود دارد. در دوره هفته اول تعطیلی مدارس به علت ویروس کرونا، این منطقه از ۱۲۰ هزار دانش آموز دبیرستانی با حدود ۱۵ هزار دانش آموز خود ارتباط مستقیمی برقرار نکرده است (به طور میانگین حدود ۴۰ هزار دانش آموز روزانه با معلمان خود ارتباطی نداشتند).

همه‌گیری ویروس کرونا تجربه‌ای بزرگ و برنامه‌ریزی نشده در خصوص «یادگیری از راه دور» بود، بسیاری از دانش‌آموزان آمریکایی به خاطر عدم دسترسی به فناوری دیجیتال از تحصیل عقب مانده‌اند.

تفاوت نژادی و نداشتن اینترنت دانش ‌آموزان

تفاوت‌های نژادی، عامل تأثیرگذار در شکاف دیجیتالی

به نوشته آسوشیتدپرس، در شرایط کنونیِ تعطیلی گسترده مدارس و اماکن آموزشی، دولت‌های محلی و نواحی آموزش و پرورش شهرستان‌ها و ایالت‌های آمریکا سخت در تلاشند که برای میلیون‌ها دانش‌آموز که به دلیل «شکاف دیجیتالی» در خانه به اینترنت دسترسی ندارند، امکانات لازم را مهیا کنند.

عوامل مختلفی باعث شکاف دیجیتال در آمریکا شده است؛ اقلیت‌های نژادی در آمریکا، پایین‌تر دسترسی و دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات و داشتن زیرساخت‌ها برای استفاده از فضای دیجیتال را دارند و  این شکاف در آمریکا همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:

به دنبال رایگان کردن اینترنت برای شبکه شاد هستیم

چرا معلمان اینترنتی و مدارس لاکچری معاف از مالیات هستند؟

سرنوشت مبهم مصائب آموزش مجازی دانش‌آموزان در شبکه شاد

دانش‌آموزانی را که به شاد دسترسی ندارند، تحت پوشش قرار می‌دهیم

از اما و اگرهای چگونگی برگزاری امتحانات تا سرنوشت اینترنت رایگان دانش آموزی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۴ تير ۱۳۹۹
بچه من تو كانادا ميره مدرسه اصلا مشق شب كه ندارن هيچ تعطيلات كريسمس و مناسبتها و تعطيلات آخر هفته هم ندارن
يا اونا كارشون درسته يا ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشق شب = کشتن استعداد بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای حالا فهمیدم آمریکایی ها چقدر عقب موندن، واقعا خوب شد گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شايد بشه دروس دبيرستان و دانشگاه رو مجازي كرد ولي دبستان و بچه مدرسه اي رو عمرا بشه و بايد حتما عملي باشه ولو تو هر كلاس چهار تا بچه با فاصله سه متري بشينن
United Arab Emirates
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه پس ما اینترنت داریم آمریکا نداره. ما رو گول نزنید اونا تکنولوژی این رو دارن که درست درصد رو حساب بکنن و بفهمن چند درصد اینترنت ندارن و ما همینجوری حدس میزنیم که همه دسترسی دارن.
Iran (Islamic Republic of)
درد
۰۹:۲۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایران چی؟