گزارش/

ماجرای معلم‌هایی که درس ایثار را مشق کردند

معلمی فقط یک شغل برای معاش نیست بلکه کسوتی مقدس و منشی است که راه و روش صحیح را به آینده سازان نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به رسم عادت و تقویم ۱۲ اردیبهشت برای معلمان روز ویژه‌ای است، معلمی همان حرفه‌ای که مقبولیت و محبوبیتش زیر سایه محدودیت‌ها از رونق افتاده و انقدر مطالبات و کمبود‌ها حاشیه پر رنگ‌تر از متن شده اند که حالا شان معلمی در گرو نظام پرداختی، بیمه و رفاهیات خلاصه می‌شود در یک کلام فیش و حکم معلم ویترین حرفه اش شده است.

لا به لای همین گرفتاری‌ها که دستیابی به حداقل حق معلم آن هم با پیگیری و بوق و کرنای رسانه‌ای محقق می‌شود باز هم هستند آن‌هایی که اصالت جنس کارشان ورای مادیات رفته است و تعریفی دیگر از نام و نان دارند همانطور که امسال بار‌ها و بار‌ها جهاد علمی معلمان جلوه کرد و از خانم معلم بازنشسته آستارایی تا معلم سیستان و بلوچستانی که چهار سال پیش دیوار مدرسه جانش را گرفت تا دانش آموزانش سالم بمانند یا خانم معلم هرمزگانی که داغ فرزند مانع تدریسش نشد یا خانم معلم بازنشسته که حقوق بازنشستکی اش برای مدرسه سازی هزینه می‌شود، همه و همه جلوه‌های ایثار هستند برای تربیت آینده سازانی که نگرانی‌های بسیاری برای تحصیلشان وجود دارد.

سعی کردیم در یک گزازش به اجمال فهرستی از فداکاری معلمانی را شرح دهیم که گویی معلمی فقط شغلشان نبود بلکه عشقشان بود تا به همنوع خود خدمت کنند.

معلم

ساخت مدرسه با حقوق بازنشستگی

خانم نجفی دبیر بازنشسته زبان انگلیسی که سال هاست از حضور در کسوت معلمی فاصله گرفته این روز‌ها به نوعی دیگر برای خدمت به دانش آموزان وارد عمل شده است.

این خانم معلم بازنشسته حقوق بازنشستگی خود را برای مدرسه سازی هزینه می‌کند و معتقد است با این حقوق معلمی به نوعی برای مدرسه سازی گام بر می دارد و معتقد است که برکت حقوق معلمی برای آینده سازان مهم است.

آموزش‌های خلاقانه مجازی برای درس تربیت بدنی

کاظم محسنی نیا دبیر تربیت بدنی تهران است که توانسته در همین دوران تعطیلات کرونایی هم آموزش مجازی برای درس تربیت بدنی داشته باشد، کشتی گیر بوده و فن‌های جدیدی هم ثبت کرده است سابقه مربیگری و دبیر هیئت کشتی شمیرانات را هم دارد.

او که نزدیک به سه دهه است در ورزش کشتی حضور دارد اصالت مازندرانی است و درباره نحوه ورودش به حرفه معلم تربیت بدنی می‌گوید این موضوع کاملاً ناگهانی بود و زمانی که فرزندش را به مدرسه میبرد متوجه شد که جای خالی آموزش تربیت بدنی به شیوه‌های اجرایی و جذاب برای دانش‌آموزان خالی است به ویژه در مقطع ابتدایی که بچه‌ها تمایل به بازی دارند بنابراین به این حرفه وارد شدند تا به نوعی برای بچه‌ها مفید باشد اکنون هم آموزش‌های او به دانش آموزانش از طریق ساخت کلیپ بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

خانم معلمی که کمک دانش آموزان مناطق کم برخوردار است

زهرا گیتی نژاد معلم بازنشسته‌ای است که حالا در کسوت خیر مدرسه ساز فعالیت می‌کند او درباره ماجرای ورودش به این عرصه می‌گوید که در مدرسه کاملا مجهز و با امکانات در تهران مشغول فعالیت بوده است و پس از سفر به مناطق صفر مرزی با مشاهده شرایط نه چندان مناسب دانش آموزان این موضوع را با شاگردانش در مدرسه مطرح می‌کنند تا کمکی برای مناطق کم برخوردار باشند و به این ترتیب کار مدرسه سازی آغاز می‌شود.

خانم گیتی نژاد حالا بازنشسته شده است، اما فعالیت مدرسه سازی و تجهیز مناطق محروم همچنان ادامه دارد و به گفته خود او اقدامات متعددی از قبیل فعال کردن  ۱۵۰ کتابخانه روستایی، ایجاد بیش از ۲ میلیون جلد کتاب به مدارس مناطق کم برخوردار، بورسیه بیش از ۴ هزار دانش‌آموز ودانشجو، تجهیز مدارس با بیش از ۲۵۰۰ کامپیوتر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دبیران ومعلمان را به همراهی مجموعه اش انجام داده است همچنین به جای قربانی کردن گوسفند فرهنگ کاشت نهال را در مدارس نهادینه کردند.

این خانم معلم بازنشسته خیر می گوید سعی کردیم با اقدامات انجام شده گامی برای جلوگیری از فقر فرهنگی برداریم و معلمان به خصوص بانوان معلم را به خودباوری برسانیم.

ماجرای معلم‌هایی که درس ایثار را مشق کردند

آقا معلمی که گروه جهادی تشکیل داده است

آقای جوکار دبیر تربیت بدنی ناحیه چهار شیراز و مسئول گروه عمار است که به همراه تیم جهادی‌شان منشا کارهای خیر بسیاری شده‌اند؛ از جمله فعالیت‌های آنها تهیه بسته‌های غذایی و توزیع آن بین دانش ‌آموزان  مناطق کم برخوردار است همچنین پیگیری مشکلات مطرح شده دانش آموزان خانواده‌ها تا حد امکان، طرح اطعام عید غدیر  و عاشورا، کمک رسانی به سیل‌زدگان شیرازی در سال گذشته، فراهم کردن مشاوره‌های تلفنی و حضوری و خانوادگی برای زندگی، تحصیل با همراهی استادان متخصص از دیگر فعالیت‌های اوست.

ماجرای معلم‌هایی که درس ایثار را مشق کردند

تداوم تدریس با دست‌های شکسته

سجاد احمدی آموزگار یکی از روستا‌های شهرستان هرسین است که چندی پیش بر اثر تصادف از ناحیه دو دست دچار شکستگی شد، اما این موضوع باعث نشده تا او تدریس را کنار بگذارد و حالا در هفته ۳ روز lsافت روستا را طی می‌کند تا به کلاس درسش برسد و دانش آموزانش را همراهی می‌کند.

در این روز‌ها که کرونا مدارس را تعطیل کرده است او با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به روستا می‌آید و دانش آموزانش را آموزش می‌دهد چراکه در این منطقه دسترسی به اینترنت و فضای آموزشی چندان امکان پذیر نیست.

تدریس با دست شکسته

فداکاری آقا معلم برای تدریس به دانش آموزان عشایری

غدیر علی بابایی آموزگار دبستان عشایری در ناحیه یک آموزش و پرورش قزوین است که به طور افتخاری با بیتوته کردن در محل تدریس ش به ویژه در شرایطی که کرونا مدارس را تعطیل کرده و آموزش‌های مجازی هم در این ناحیه چندان موجود نیست آموزش را تداوم بخشیده است.

این آقا معلم فداکار با رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا با حضور در منزل دانش آموزان جریان آموزش را زنده نگه داشته است.

درس ایثار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
از هر 100 تا معلم 1 دونه درست درس میگه................. جنابی که میگی دکتر اضافه میگیره .... اولا دکتر چند سال از شما بیشتر وبهتر تلاش کرده . دوما شما که کل سال ماشاالله تعطیلی آیا واسه پزشک تعطیلی وجود داره ؟ من نمیگم همتون این طوری هستید ولی ادم باید یکم انصاف داشته باشه ... دکتر هایی هستن که فقط 4یا 5 ساعت میخوابن به غیر از سختی کار و... و تازه درسم میخونن حالا شمایی که از 1.5 ساعت زنگ کلاس خداییش چقدر درس میدی ... گوشی و غیره بماند . من خودم دانش اموز دوازدهمی هستم تو این 12 سال واقعا بعضی از معلم ها از وجود شون زحمت کشیدن ... ولی اون معلمی که میای سر کلاس فقط میری حاشیه.... میدونستی داری حق منو ضایع میکنی . میدونستی چقدر پول گرفتی واسه اون کلاس بس کنید تورو خدا ... تو خونه کارتون بیشتر شده که حالا اونم نشده . فرض کنیم که یکم زیاد کار کردید باید سر بقیه خالی کنی ... خواهش میکنم ثبت کنید که بعضی ها آگاه بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید به معلم بیشتر از اینا احترام گذاشت
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه معلم ها آدم های درستی تربیت می کردند الان تو مملکت اینقدر دزد نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
سیدی
۲۱:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای الهیار ترکمن معاونت پشتیبانی چرا هدیه یک میلیون تومانی روز معلم بدست معلمان نرسید!؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
معلمین مگر معاش هم دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادی هم کنیم از کارمندان سیستم بهداشتی که تمام تلاششان سلامت مردم است ولی چون نتیجه کارشان دیر هنگام مشخص می شود هرگز دیده نمیشوند و از نظر حقوق و خصوصا مزایا در رده آخر در میان ادارات قرار دارند.
روز معلم واقعی مبارک....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
از شما هم یاد کردیم حالا برو سر کارت پس فردا کارانه و اضافه کاریت رو که معلما ندارن به حسابت میریزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نتیجه کار معلما۲۰ سال بعد دیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۲۲:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نتیجه ی کارمعلم همین پزشکان وپرستاران است دست هرد گروه درد نکنه
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نتیجه کار معلم ها آخر سال معلومه.... وقتی میگن به من این نمره رو داده یا اون نمره رو گرفتم...
راست گفته روز معلم واقعی مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما اضافه دریافت میکنی شاید هم یک درصدی اضافه تر ،ولی معلمها همچنین چیزی رو ندارند.بیشتر از روزهای عادی سر کلاس،در حال حاضر در منزل مشغول بکار هستند .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود و خداقوت بر تمامی معلمان مومنین متعهد زحمت کش و مهربانان دلسوز و تلاشگر مدافعان علم و دانش آموزی و پرورش جسم جان معنوی انسانیت باد برای سلامتی و طول عمر پر از خیر و برکتشان مداوم بفرستیم صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد ص یا نشاط و سلامت باشید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود و خداقوت بر تمامی معلمان مومنین متعهد زحمت کش و مهربانان دلسوز
Canada
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
معلم‌ به من درس نیاموخت و من هم به مدرسه نرفتم

وشما چنین دانشی از من دیدین وفکرکن که اگر به مدرسه میرفتم به کجا میرسیدم من هیچ وقت مدرسه نرفتم

اما بدون معلم‌ چنین دانش دارم
Canada
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
معلم‌ به من درس نیاموخت و من هم به مدرسه نرفتم

وشما چنین دانشی از من دیدین وفکرکن که اگر به مدرسه میرفتم به کجا میرسیدم من هیچ وقت مدرسه نرفتم

اما بدون معلم‌ چنین دانش دارم
آخرین اخبار