شهرستان مرزی تایباد با ۱۱۷ هزار و ۵۶۴ نفر جمعیت "طبق آخرین سرشماری" از مناطقی است که از روند مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها بی نصیب نبوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهاجرت اقدامی است که فرد برای کار یا زندگی زادگاه خود را ترک کرده و به مکانی دیگر می‌رود.

جابجایی و مهاجرت انسان‌ها از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر، قدمتی به درازای عمر بشر دارد، به گونه‌ای انسان جابجایی را فرصتی برای به دست آوردن آذوقه، رفع نیازمندی‌ها و در کل زیست بهتری می‌دانست.

در دهه‌های اخیر روند مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها در جهان رشد فزاینده‌ای داشته که ایران و همچنین شهرستان تایباد در خراسان رضوی از این روند مهاجرتی به دور نبوده هر چند که این مهاجرت‌ها در برخی مواقع سبب زاغه نشینی روستاییان و به وجود آمدن حلبی آبادی‌ها در اطراف کلانشهر‌ها شده است.

نبود فرصت‌های شغلی و گرایش به زندگی مدرن از علل مهاجرت از روستا‌های تایباد/ شهر تایباد ظرفیت پذیرش مهاجران را ندارد

شادی بدون جمعیت

بخش میان ولایت تایباد با جمعیتی حدود ۳۳ هزار نفر از این روند مهاجرتی مستثنا نبوده است.

حجت زنگنه بخشدار میان ولایت تایباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: دو روستای همجوار شادی و بیدک، از توابع بخش میان ولایت از نظر جمعیتی اوضاع مطلوبی ندارند، به طوری که در سال ۹۲ روستای شادی خالی از سکنه شد و روستای بیدک نسبت به سرشماری دوره قبل، افت جمعیت را تجربه کرده است.

او درباره اوضاع روستای بیدک، می‌افزاید: اگر اوضاع در روستای بیدک به همین منوال پیش برود، این روستا به سرنوشت همسایه اش دچار خواهد شد.

بخشدار میان ولایت تایباد در خصوص علل مهاجرت از روستاها، ادامه می دهد: افزایش جمعیت جوان و بروز تفکرات متجددگرایانه در بین آنها، عدم توجه به روستاییان بابت تامین حداقل امکانات معیشتی همچون زیر ساخت‌های درمانی، اقتصادی و اجتماعی از جمله علل مهارت به شهر‌ها در این بخش است.

زنگنه بیان می کند: عدم وجود کارخانجات و بنگاه‌های اشتغال زایی در سطح منطقه از کمبود‌ها در روستاها است که باعث شده مردم به شغل‌های خویش فرمایی در بخش کشاورزی و دامپروریتمایل نشان دهند و عمدتا به خام فروشی روی بیاورند.

او تصریح می کند: فقدان منابع آب و خاک در دسترس، افزایش سطح انتظارات مردم در زندگی و نبود اطمینان از فروش محصولات کشاورزان و دامداران از عواملی هستند که موجب مهاجرت می‌شوند یا در آینده خواهند شد.

بخشدار میان ولایت تایباد تاکید می کند: توزیع زمین ارزان به متقاضیان جوان، موافقت با ایجاد کسب و کار، عدم سخت گیری در صدور مجازات قانونی و پرداخت تسهیلات کم بهره از اقداماتی است که برای افزایش روند مهاجرت معکوس انجام می‌شوند.

زنگنه با بیان اینکه در بعضی روستا‌ها زمینه اشتغال زایی به خوبی فراهم شده است، اظهار می کند: مثلا در روستای قادرآباد به دلیل پررش شتر مرغ و تبدیل شدن به قطب پرورش این گونه دامی و یا در روستای خیرآباد به سبب ارزانی زمین و فضای مناسب برای پرورش گل محمدی و شترمرغ، رشد جمعیت و مهاجرت معکوس مردم افزایش یافته است.
 

کاهش روند مهاجرت  در بخش مرکزی

اما در بخش مرکزی تایباد با تعداد ۲۲ روستا و حدود ۹۰ هزار نفر جمعیت با احتساب شهر تایباد، شاهد روند مهاجرت چشمگیری در امسال نبوده است.

غلامرضا قیاسی بخشدار مرکزی تایباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: به علت واگذاری برخی تسهیلات اشتغالزایی در بخش مرکزی، روند مهاجرت از روستا‌ها به شهرهانسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

او می افزاید: برخی از مشکلات شهرنشینی مانند گرانی مسکن، نبوده فرصت‌های شغلی و هزینه‌های هنگفت و سنگین زندگی شهری باعث شده حتی مهاجرت معکوس به وجود بیاید.

بخشدار مرکزی تایباد ادامه می دهد: بعضی از روستاییان که برای کار به کلانشهر‌ها رفته بودند، به دلیل مسائل و مشکلات شهرنشینی به زادگاه و روستای خود بازگشته اند.

قیاسی درباره علل مهاجرت‌های صورت گرفته، بیان می کند: مهاجرت برای تحصیل و به دنبال ان نبود شغل نسبت به رشته تحصیلی، دست یافتن به رویا‌ها و زندگی مدرن و امکانات رفاهی و اجتماعی از جمله دلایل مهاجرت به شهرها است.

او در خصوص کمبود‌ها در روستا‌ها، تصریح می‌کند: کمبود فضای آموزشی، آسفالت معابر، وجود نداشتن بهسازی در روستاها، نبود شغل مناسب و امکانات رفاهی نسبت به شهر‌ها از مشکلاتی است که برای روستانشینان به وجود آمده و ممکن است مدنظر افراد برای مهاجرت صورت بگیرد.

بخشدار مرکزی تایباد با بیان اینکه نهاد‌ها و مسئولین در تلاش اند تا امکانات به صورت عادلانه بین روستا‌ها و شهر‌ها تقسیم شوند، تاکید می کند: حمایت از مشاغل، تسهیلات اقتصادی برای روستاییان، وجود آب، برق و گاز در اکثر روستا‌ها و ایجاد پارک‌ها و بوستان‌های روستایی از اقداماتی است که برای جلوگیری مهاجرت از روستا‌ها انجام پذیرفته است.

قیاسی اظهار می کند: ساخت سالن‌ها و اماکن ورزشی برای جوانان، توسعه خانه‌های بهداشت، گسترش خدمات جهاد کشاورزی، افزایش خدمات اینترنتی و دفاتر پیشخوان دولت و توزیع سبد مواد غذایی و کالا از دیگر خدمات برای جلوگیری از مهاجرت بوده اند.

او می افزاید: روستا‌های کلاته حضرت و شمس آباد از جمله روستا‌هایی بودند که با ایجاد شغل و آوردن خدمات و امکانات، رشد جمیت داشتند به نحوی که جمعیت روستای کلاته حضرت از ۹ خانوار به بالغ بر ۳۰ خانوار رسیده و روستای شمس آباد با برگشت جمعیت، مجوز ایجاد شورای اسلامی روستا گرفته است، همچنین با دادن بیش از ۶۰۰ مورد تسهیلات در بخش صنایع دستی به روستا‌های پشته، آبقه، فرمان آباد، رهنه و اسدآباد دربند، صنایع بومی و محلی در این روستا‌ها تقویت شده است.

نبود فرصت‌های شغلی و گرایش به زندگی مدرن از علل مهاجرت از روستا‌های تایباد/ شهر تایباد ظرفیت پذیرش مهاجران را ندارد

 تایباد، ظرفیت تکمیل

نتیجه هر مهاجرت و نقل مکانی، ساکن شدن در جایی است که امکانات رفاهی، اقتصادی، اجتماعی و درمانی وجود داشته باشند که معولا این امکانات در مناطق شهری وجود دارند؛ اما باید ظرفیت و گنجایش شهر میزبان را هم در نظر گرفت.

ایوب سیدالحسینی شهردار تایباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به وضیعت کنون شهر تایباد که ظرفیت جمعیت شهرستان به حد نصاب رسیده است، می گوید: شهر تایباد گنجایش سکونت مهاجران را ندارد و تبعات منفی برای شهر داشته است.

او در خصوص این تبعات می‌ افزاید: تعداد زیادی از ساخت و ساز‌های غیر مجاز که خلاف ضوابط شهرسازی است، توسط مهاجرین روستایی انجام می‌شود.

شهردار تایباد ادامه می دهد: به دلیل نبود بازار کافی برای روستائیان در شهرها، شاهد گرایش به مشاغل کاذب و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتن روستاییان مهاجر هستیم.

سیدالحسینی با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت وظیفه ذاتی شهرداری نیست، بیان می کند: در بحث عمران و ساخت و ساز به روستا‌هایی در محدوده شهری تایباد قرار دارند، خدماتی ارائه کردیم.

انتهای پیام// ا.چ
گزارشگر: امیرحسین چهاریاری


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.