معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از توزیع ۱۲۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی در داروخانه‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،عطاالله حیدری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۲۰ هزار لیتر الکل توسط چهار کارخانه داخلی استان، به مواد ضدعفونی‌کننده تبدیل و در سطح استان توزیع شده است.

او با اشاره به تولید و توزیع پک‌های بهداشتی درمانی و ماسک برای کادر درمان در این ایام کرونایی بر اساس نیاز، افزود: تاکنون حدود یک میلیون ماسک در مراکز ارائه خدمات به بیماران و کادر درمان و بهداشت در استان توزیع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مواد ضدعفونی‌کننده از شرکت‌های اصلی کشوری اخذ و توسط شرکت‌های پخش به وفور در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های سطح استان توزیع شده است.

حیدری تصریح کرد: انواع دستکش جراحی و لاتکس در حدود ۵۰۰ هزار جفت، شیلد صورت ۱۰ هزار عدد و لباس حفاظتی ۱۰۰ هزار دست در بیمارستان‌های استان پخش شده است.

او از صدور چهار مجوز برای راه‌اندازی تولیدی ماسک در استان در این مدت خبر داد و گفت: این تولیدی‌ها روزانه حدود ۱۰ هزار عدد ماسک جهت مصارف عمومی تولید می‌کنند بعلاوه در هفته جاری توزیع ماسک در داروخانه‌های سطح استان هم شروع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه تصریح کرد: یک کارگاه تولید دستکش فریزری در استان راه‌اندازی شده که به میزان کافی تولید دارد.

حیدری با اشاره به اینکه از لحاظ ذخیره دارو و اقلام بهداشتی در خصوص کنترل ویروس کرونا در استان مشکلی نداریم، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون در رابطه با دارو‌های اختصاصی و عمومی مورد استفاده در درمان بیماران کووید ۱۹ کمبودی نداشته‌ایم و در حال حاضر نیز ذخیره کافی داریم، اما در خصوص سایر دارو‌ها به لحاظ عدم انجام پرواز‌ها در تامین دارو‌های وارداتی گاه و بیگاه کمبود‌هایی پیش می‌آید که مختص به استان ما نیست و امری کشوری است، ولی با همه مسائل برای هیچ بیماری مشکل اساسی پیش نیامده ا‌ست.

او رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از این ویروس را مهمترین فاکتور مقابله برشمرد و گفت: عدم تجمع در اماکن عمومی و رعایت نکات بهداشتی از جمله شست‌وشوی مرتب و صحیح دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرجمعیت، عدم روبوسی و تماس بدنی با فردی که علائم سرماخوردگی دارد، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: ویروس کرونا همانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی مجاری تنفسی بسیار ساده بوده و شامل عدم تماس نزدیک با افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا، پرهیز از دست دادن و روبوسی است.

حیدری پرهیز از استرس و اضطراب در این شرایط بحرانی را ضروری عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا ویروس درمان می‌شوند و در ۲۰ درصد باقیمانده امکان مرگ‌ومیر تنها ۲ درصد و نیم مبتلایان وجود دارد لذا با ترس و واهمه سیستم ایمنی خود را ضعیف نکنید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.