به گزارش خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در مراسم بررسی موانع و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: ٢ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری تولید بنزین یورو ٥ است. در بهمن ٩٧ دستوری برای قیمت گذاری خودرو صادر شد و تا کنون ١٦ ماه گذشته و تغییری در قیمت نداشتیم.
او بیان کرد: فرمول شورای رقابت باعث شد ٤٠ میلیارد تومان ضرر کنیم. از وزارت صمت و
ستاد تنظیم بازار گله مندیم که هنوز اقدام به تغییر قیمت نکردند در صورتی که از اسفند سال گذشته این وعده را دادند.
نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می شود. بین ٧٠ تا ٧٥ قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.
دبیر انجمن خودروسازان گفت:
شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال ٩١ است.
او گفت: مواد اولیه هر ٢ ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو ٢ سال است که تغییر نکرده است. تنها راهی که میتوان قیمت خودرو را کنترل کرد این است که اجازه دهیم خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.
نعمت بخش افزود: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمتها میشود. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه شود اینگونه بحث ٢ نرخی از بین میرود.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: در بحث بنزین یورو ٥ مطرح است. قانووجود دارد که اگر مبنا بر تغییر سوخت باشد، باید آن مدل سوخت در داخل کشور وجود داشته باشد؛ چطور میشود، خودرو یورو ٥ را تولید کنیم در حالی که سوخت آن موجود نیست؟ باید زیرساخت آن فراهم شود تا بتوانیم آن را تولید کنیم؟
نعمت بخش بیان کرد: وقتی نوع سوخت فراهم نیست چرا باید به خودروساز فشار برای تولید خودروهای مطابق با بنزین یورو ٥ وارد کرد.
انتهای پیام/