آرامگاه بیهقی از نخستین شارحان نهج‌البلاغه در ششتمد سبزوار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اما متاسفانه بی‌توجهی به این آرامگاه سبب شده قسمت‌هایی از آن تخریب شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالحسن بیهقی مشهور به «ابن فندق» از حکمای برجسته دیار سربداران است که نام آشناست و بسیاری از ما به‌ویژه در دوران دبیرستان خود با این اسم برخورد کرده‌ایم.

اگر در دوره دبیرستان علوم انسانی خوانده باشید احتمالا با این نام آشنا باشید، اما بسیاری از شهروندان شاید ندانند که وی متعلق به خراسان رضوی بوده و مقبره‌اش نیز در این استان است.

بر اساس اسناد موجود و همچنین کتب برجای مانده، وی یکی از نخستین شارحان نهج‌البلاغه است. سال‌ها است که توجهی به آرامگاه این حکیم سبزواری در ششتمد صورت نگرفته و گرد فراموشی و غبار عدم رسیدگی به آن نشسته است. در حال حاضر آرامگاه بیهقی که به‌دلیل بارش‌های شدید باران در دو سال گذشته آسیب‌دیده نیازمند مرمت فوری و اضطراری است.


بی‌توجهی مسئولان

کاظم پادری یکی از شهروندان ششتمدی گفت: بخش‌هایی از آرامگاه بیهقی در حال تخریب است و مسئولان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

او با بیان اینکه حفره‌ای بزرگ در قسمتی از آرامگاه ایجاد شده که بسیار خطرناک است، افزود: خواسته اهالی ششتمد رسیدگی به وضعیت نامناسب و جلوگیری از تخریب این بنا است، زیرا این اثر ثبت آثار ملی است و رسیدگی به آن می‌تواند در جذب گردشگر تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

یکی از شهروندان ششتمدی ادامه داد: تاکنون چندین بار مسئولان مختلف از این اثر بازدید کرده‌اند و حرف‌هایی را زده‌اند، اما تاکنون هیچ عمل و اقدام موثری انجام نشده و امیدواریم با توجه به وخامت حال آرامگاه این بار تدابیری برای مرمت آن اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید:  آرامگاه بیهقی نیازمند مرمت فوری



وضعیت آرامگاه بیهقی وخیم است

محمد کلاته بخشدار ششتمد نیز گفت: در بازدیدی که سال گذشته مدیرکل اداره میراث فرهنگی از این بنا داشت اعتبار مرمت و بازسازی کامل این اثر ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

او  با تاکید به اینکه برآورد هزینه کاری را پیش نمی‌برد افزود: این اثر ثبت آثار ملی است و امروز با توجه به بارش‌های اخیر وضعیت آن بسیار وخیم است و حفره‌ای که در قسمت شرقی ایجاد شده بسیار خطرناک است.

بخشدار ششتمد با بیان اینکه میراث فرهنگی سبزوار اعلام کرده است که کارشناس برای مشخص کردن شکل مرمت این اثر را ندارد ادامه داد: این موضوع باید از طریق اداره کل پیگیری شود تا یک کارشناس برای تعیین روش مرمت اثر را به ما معرفی کند.

او با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای مرمت این اثر تصریح کرد: نمی‌توان منتظر بود که اعتبار برآورد شده تخصیص پیدا کند و آن زمان کار را شروع کرد، زیرا در آن زمان شاید دیگر بنایی برای مرمت و بازسازی وجود نداشته باشد.

بخشدار ششتمد ادامه داد: به اداره میراث فرهنگی پیشنهاد دادیم که این پروژه را فازبندی و اولویت‌بندی کند و در ۳ فاز براساس اهمیت و اولویت‌ها مرمت انجام شود.

۲ میلیارد ریال اعتبار مرمت و استحکام بخشی اثر

 
محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بارش‌های شدید اخیر سبب نشست بخش شرقی آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی این حکیم مشهور ایرانی شده که عملیات مرمت و استحکام آن نیازمند ۲ میلیارد ریال اعتبار است.

او با بیان اینکه آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بالاتر از سطح خیابان بنا شده افزود: پارسال از فضا‌های زیرین این بنا برای نگهداری دام استفاده می‌شده که اکنون در پی بارندگی‌های شدید به بخش‌های شرقی آرامگاه آسیب وارد شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار ادامه داد: مراحل مرمت این بنا شامل مقاوم‌سازی، بتن‌ریزی و پر کردن فضا‌های خالی محوطه آرامگاهی است که باید از محل اعتبارات میراث فرهنگی و به‌ویژه شهرداری ششتمد تامین شود.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.