یک‌هزار میلیارد تومان خسارت، ارمغان ویروس کرونا به شهرداری مشهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا خواجه نائینی معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: تاکنون به صورت مستقیم شهرداری مشهد یک‌هزار میلیارد تومان از بحران کرونا خسارت دیده که ۶۵۰ میلیارد تومان از کاهش منابع درآمدی و ۳۵۰ میلیارد تومان در هزینه‌های تحمیلی شناسایی شده است.

او افزود: با توجه به اهمیت بخش گردشگری در  مشهد میزان خسارت وارد شده به این بخش می‌تواند تا حد زیادی گویای درآمد از دست رفته در شهر باشد. حدود ۴۰ مرکز تجاری و طبق گزارش رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران مشهد، ۱۴۰۰ واحد رستوران و آشپزخانه در مدت قرنطینه تعطیل بوده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ واحد برای همیشه بسته شده‌اند.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه اداد: یکی از ظرفیت‌های درآمدی مهم شهر مشهد به سبب ورود سالانه حدود ۲۰ میلیون زائر و گردشگر، فضا‌های اقامتی این شهر است که در ایام کرونا کاملاً تعطیل بودند؛ در واقع نزدیک به نیمی از فضا‌های اقامتی کشور در شهر مشهد بوده که شامل قریب به ۲۵۰۰ واحد اقامتی می‌شود.


خواجه نائینی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، درآمد از دست رفته شهر مشهد از گردشگری در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده بدان معنا که اگر در این بازه زمانی شیوع کرونا نبود، شهر مشهد به این میزان درآمد کسب می‌کرد.

او تصریح کرد: ۱۵ میلیارد تومان بابت تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی و ۱۰ میلیارد تومان نیز در قطار شهری کاهش درآمد داشتیم و در راستای آمادگی برای مقابله و مدیریت بحران کرونا اقدامات هزینه‌بر متعددی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تاکید کرد: بخشودگی عوارض شغلی، کسب و پیشه و تجاری موقت در سه ماه اول سال ۹۹، بخشودگی ۵۰ درصد اجاره‌بهای ماهانه و مالکانه واحد‌های تجاری در تملک شهرداری در سه ماه اول سال ۹۹، بخشودگی اجاره فضا‌های عمومی شهرداری که طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و اعطای مهلت سه ماهه به تمام بدهی‌های مؤدیان و شهروندان به شهرداری مشهد از جمله اقدامات در این راستا بوده است.

خواجه نائینی اظهار کرد: همچنین کمک نقدی ۵ میلیارد تومانی برای حمایت از فعالیت‌ها و توسعه تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقابله با بیماری کرونا پرداخت شد. در کنار آن ۵۰ هزار بسته معیشتی نیز برای ساکنان مناطق کم برخوردار و کارگران روز مزد خدمات و پروژه‌های شهری تهیه شده و هم اکنون در حال توزیع است. درباره اقدامات اجرایی نیز از کار‌هایی که از روز اول در دستور کار قرار گرفت و به سرعت اجرایی شد، راه‌اندازی خط تولید ماسک بهداشتی در شهرداری مشهد بود.

او افزود: در حال حاضر شهرداری مشهد تنها مجموعه دارای خط تولید ماسک با استاندارد‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روزانه حدود ۱۰ هزار ماسک N۹۵ و ۱۰ هزار ماسک معمولی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن را مستقیم به دانشگاه علوم پزشکی برای استفاده کادر درمانی بیمارستان‌ها تحویل داده و مابقی نیز میان نیرو‌های خدمات شهری و پاکبان‌ها توزیع می‌شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: اقدامات دیگر نیز در زمینه ضدعفونی کردن اماکن، معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی، تأمین و توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، تعطیل و محدودکردن خدمات و بخش‌های غیرضروری، اقدامات آموزشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و در نهایت انجام پژوهش‌های میدانی و نظرسنجی‌های مرتبط با موضوع که نتایج آن در تصمیم‌سازی‌ها نقش مؤثری دارد انجام شد. در مجموع تاکنون بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان به این موضوعات اختصاص داده شده و تا هرجایی که قانون به ما اجازه بدهد و ضرورت داشته باشد اعتبارات لازم را به مقابله با بحران کرونا اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.