به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با شیوع کرونا با تعطیلی طولانی مدت برنامههای آموزشی مواجه شدیم. برنامههای متنوعی را به کار گرفتیم تا در نهایت مجموعهای از تدابیر برای تداوم جریان آموزش حاصل شد، به گونهای که آموزشهای تلویزیونی از همان ابتدای تعطیلات آغاز و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.
او ادامه داد: محتوای مدرسه تلویزیونی بیش از ۲۷ میلیون بار دانلود شده است که نشان از اقبال آن دارد، البته از طریق تلویزیون آموزش تعاملی میسر نیست بنابراین سامانه شاد راه اندازی شد و بیش از ۱۲/۵میلیون نفر از دانش آموزان به آن پیوستند. همچنین بیش از ۸۲ درصد معلمان هم در این شبکه فعالیت داشتند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برخی از دانش آموزان به هر دلیلی امکان استفاده از فضای مجازی را نداشتند به همین منظور تولید محتوای آموزشی "خود آموز" داشتیم همچنین در برخی مناطق روستایی با جمعیت کم هم آموزش دیدند.
حاجی میرزایی گفت: دیروز پس از نزدیک به سه ماه از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، مجدد بازگشایی شدند. طبق آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس حاضر شدند همچنین بیش از ۹۰ درصد معلمان در مدارس حضور داشتند.
او با اشاره به بازگشایی مدارس بیان کرد: مدیران مدارس و خانواده ها حداکثر مراقبت را داشته باشند تا این مرحله را با موفقیت طی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انتقال آموزشهای الکترونیکی یک ضرورت است، بیان کرد: این موضوع یک زیست بوم جدید است و همه باید برای کاهش مخاطرات تلاش و همکاری کنند تا با کاهش آسیبهای محتمل به نیازهای جامعه پاسخ دهیم البته طبیعی است که جایگزین آموزشهای حضوری نخواهد بود.
حاجی میرزایی با اشاره به شبکه سینا گفت: این شبکه ارتباطی بین ستاد، معلمان و خانوادهها بود اما در شبکه شاد ارتباط تعاملی بین معلم و دانش آموز است و امیدوارم این ظرفیت جدید که به دلیل شرایط کرونا بود، به خوبی پیش برود.
او درباره همکاری دیگر دستگاهها با آموزش و پرورش برای آموزش الکترونیکی گفت: همه دستگاهها باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند، در این زمینه وزارت ارتباطات هم تاکنون کنار ما بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت معلمان غیردولتی و محرومیت آنها از برخی امتیازات گفت: معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و موسسان موظف هستند حقوق را به طور کامل پرداخت کنند. تاخیر در پرداخت حقوق قطعا رسیدگی میشود و مدارسی که این اشکالات را ایجاد کردند، مورد بازخواست قرار میگیرند.
او افزود: در ازای خدماتی که مدارس غیردولتی به معلمان میدهند از تسهیلات وام کم بهره به ازای هر همکار ۱۶ میلیون تومان بهره مند میشوند و این به شرط حضور مداوم است.
حاجی میرزائی درباره شائبهای که در فضای مجازی مبنی بر اینکه وجود مافیای مدارس غیردولتی عامل بازگشایی مدارس بوده است، تاکید کرد: مدارس غیردولتی کمتر از ۱۵ درصد مدارس کشور را شامل میشوند. بازگشایی مدارس برای این است که مطمئن شویم، هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نشده است و ارتباط این مسئله با حمایت از مدارس غیردولتی، صحیح نیست.
وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع هدایت تحصیلی و تمهیدات برای آغاز سال تحصیلی آینده گفت: مشاوران برای هدایت تحصیلی خدمات رسانی داشتند بنابراین نگرانی بابت اختلال در این موضوع نیست.
او ادانه داد: همچنین ستاد ثبت نام تشکیل شده است و متناسب با شرایط جدید راهنمایی دارد و هر ابهام و سوالی که وجود داشته باشند، پاسخگو هستند.
وزیر آموزش و پرورش درباره سرانجام شهریههای سرگردان دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی اظهار کرد: بابت خدمات ارائه شده شهریه برگردانده نمیشود اما برای خدمات غیرآموزشی و کلاسهایی که برگزار نشده، شهریه باید برگردانده شود. در این مورد ادارات کل موظف به پاسخگویی به شکایات و ابهامات هستند.
او درباره وضعیت سرویس مدارس بیان کرد: هزینه ماههایی که خدمات ارائه نشده است متولیان موظف به برگرداندن شهریه هستند.
حاجی میرزایی درباره تعطیلی مدارس گفت: در حال حاضر مدارس تا ۲۷ خرداد آماده خدمات رسانی هستند. در خصوص تعطیلی مجدد مدارس، خانوادهها فقط باید به تصمیم ستاد ملی کرونا توجه کنند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر حفظ سلامت دانش آموزان تصریح کرد: اگر زمانی خطری دانش آموزان را تهدید کند، مدارس را تعطیل میکنیم و اگر بازگشایی داشته باشیم قطعا با رعایت پروتکلهای بهداشتی خواهد بود.
حاجی میرزائی درباره مراجعات دانش آموزان بعد از بازگشایی مدارس بیان کرد: دانش آموزان ابتدایی بیشترین گروهی بودند که به مدارس مراجعه کردند همچنین درباره اوقات فراغت دانش آموزان چند گروه فراهم کردیم تا با استفاده از ظرفیت شاد، فعالیتهایی در فضای مجازی داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: سال گذشته رتبه بندی را اجرا کردیم، اما دولت تصمیم گرفت تا افزایش ۵۹ درصدی قانون مدیریت خدمات را برای فرهنگیان اجرا کنند بنابراین همه همکاران مشمول شدند. این اجرا نیازمند ترمیم در رتبه بندی بود، همچنین برای اعمال فوق العاده ویژه رایزنیهایی با سازمان امور اداری استخدامی و برنامه و بودجه انجام دادیم که نتایج این موضوع به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
او افزود: برای صدور احکام هم ابتدا باید در هیئت وزیران و دستگاههای بالادستی موافقتهایی داشته باشیم که در حال بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کاستیهایی در شبکه شاد وجود دارد، گفت: کاری که در این حجم انجام میشود قطعا با مسائل و مشکلاتی همراه است که البته هر روز در جلسات برای رفع این اشکالات تدابیری انجام میشود.
او افزود: سرعت دانلود در شبکه شاد بسیار بالاست و شاهد این ادعا، حجم ترافیکی است که از وزارت ارتباطات و همراه اول دریافت کرده ایم.
حاجی میرزایی درباره رقم قرارداد شبکه شاد تصریح کرد: هبه و قرارداد صلح برای شبکه شاد نوشتیم و پولی مبادله نشده است.
وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: برای برگزاری امتحانات، پروتکلهای بهداشتی حتما انجام می شود براین اساس طرح فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری امتحان در سالنهای بزرگ را در نظر داریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ روشی برای جبران تعطیلی مدارس که نقدی به آن نباشد، موجود نیست بنابراین مجبوریم استراتژیهای متنوعی داشته باشیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا فرزند خودتان را در این شرایط به مدرسه میفرستید یا خیر، گفت: به خانواده ها اطمینان می دهم وقتی اعلام می شود که مدرسه باز است حتما درمورد عزیزان خودم که همه دانش آموزان هستند، رعایت میکنم. حداقل صلاحیت برای کسی که بر مسند وزارت مینشیند این است که صلاحیت عمومی را رعایت کند.
حاجی میرزائی با اشاره به اینکه نیاز به نیروی انسانی چالش جدی است، بیان کرد: تعداد دانش آموزان در سالهای مختلف کم و زیاد میشود، اعتقاد بر این است که ما افرادی را به کار نگیریم که کمتر به آن نیاز باشد.
او افزود: روشهای تامین نیروی انسانی برای سالهای آینده مشخص شده است براین اساس بخشی از طریق ماده ۲۸ خواهد بود که امیدواریم در مرداد برگزار شود، بخشی از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی از طریق تبدیل وضعیت مربیان پیش دبستانی خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال سیاستهای نقل و انتقال را بازنگری کردیم تا با چالشهایی دراین حوزه مواجه نشویم.
حاجی میرزائی گفت: تلاش کردیم مطالبات معوق را پرداخت کنیم همچنین سعی داریم تا جایی که امکان دارد خدمات و سرویس دهی بیشتری برای معلمان داشته باشیم.
او درباره حذفیات محتوای آموزشی سال دوازدهم گفت: با توجه به اصل برابری اعلام کردیم مواد آزمون امتحان نهایی از ۸۰ درصد محتوای آموزشی خواهد بود و ۴ نمره باقی مانده مربوط به آن ۲۰ درصدی است که برخی آموزش دیدند و برخی ندیدند؛ اگر دانش آموزان فقط ۸۰ درصد مباحث درسی را آموزش دیده باشند، تنها ۱۶ نمره از این طریق کسب خواهند کرد.
حاجی میرزائی با اشاره به اینکه آموزش امری حاکمیتی است و موظف هستیم آن را در بستر بومی داشته باشیم، گفت: راه اندازی شبکه شاد کار جدیدی است و نواقصی دارد، اما به آن نیاز داشتیم؛ اکنون هم کار روی شاد رایگان است که امتیاز محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بستری بومی را برای آموزش مجازی در اختیار داشتیم و این در حالی است که هماکنون آموزش الکترونیک روی بسترهای بین المللی مانند گوگل و مایکروسافت موجود است.
حاجی میرزائی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی در اینباره اظهارنظر کرده است، بیان کرد: شاد مجموعه خوبی است و نواقص آن به تدریج رفع میشود.
حاجی میرزایی درباره توجه به رسانه و حمایت از آنها بیان کرد: سیاست ما حمایت از رسانه است و اگر شکایتی بوده هم صورت گرفته به دلیل سوالات سنگین و سخت، استهزا و مسایل خارج از چارچوب رسانهای بوده است.
او همچنین به حمایت از معلمان اشاره کرد و ادامه داد: با مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه تفاهم نامهای امضا کردیم تا خدمات دهی رایگان و نیمه رایگان به فرهنگیان داشته باشد و و در مورد معلمانی که محکومیت دارند مکاتباتی با دولت داریم.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع سازمان نطام معلمی هم اشاره و اطهار کرد: این موضوع در مجلس در حال پیگیری است البته ما از شکلگیری یک نظام صنفی حمایت میکنیم که البته این نظام و شکل گیری آن پیچیدگیهایی دارد.
انتهای پیام/