معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: آیین و آداب سوگواری استان در قالب کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: کتاب آیین و آداب سوگواری گیلان تلاشی از محمد بشرا از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین‌ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آن‌ها است.

او افزود: سوگواری‌ها در تمامی جوامع بشری دو وجه اصلی سوگواری خصوصی و سوگواری عمومی دارد که هر دو بر مبنای خرده‌فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، آداب اجتماعی، شرایط جغرافیایی و باور‌های مذهبی برگزار می‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: در ایران به‌طور عام و استان گیلان به‌طور خاص، با توجه به تنوع بالای قومی و فرهنگی، بخش عمده‌ای از مراسم تحت عنوان سوگواری، در کلیات و جزیٔیات باهم متفاوت‌اند و این تفاوت در جنبۀ خصوصی سوگواری‌ها به مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.

محمد پرحلم افزود: بااین‌حال در جنبه عمومی سوگواری‌ها، به‌خصوص پس از ورود اسلام و ترویج فرهنگ تشیّع در سراسر ایران، آئین سوگواری بر مبنای باور‌های شیعی دین اسلام فراگیر و یکی از وجه اشتراکات اقوام ایرانیِ گرویده به اسلام شد.

او تصریح کرد: بسیاری از آیین‌های سوگواری در گیلان برگرفته از باورداشت‌های دینی و آیین‌های ایرانی است که در حال تغییر یا فراموشی هستند، آیین‌هایی که بیانگر سبک زندگی مردم یک ناحیه بودند و حفظ و آگاهی از آن‌ها می‌تواند به حفظ هویت جمعی مردم یک قوم کمک کند.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.