به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلی اجباری مدارس بر اثر کرونا، آموزش پرورش را ناگزیر به انتخاب آموزش مجازی برای دانش آموزان کرده است، هر چند با وجود هوشمندسازی مدارس و پیشرفت در فضای مجازی از حیث تولید محتوا و برنامهریزی در این عرصه پیشرفت چندانی در این نوع آموزشها نکرده ایم و مسیری پر پیچ و خم برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیش داریم.
آموزش و پرورش با کمک متخصصان آموزش و فضای مجازی، تصیم به راه اندازی (شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش آموز) موسوم به شبکه شاد گرفته است؛ البته این سامانه آموزشی خالی از اشکال نیست و اشکلات فنیای دارد که وزارتخانه در پی مرتفع کردن آن است. به همین منظور اداره پژوهش خبری برای روشن شدن جزئیات آموزش مجازی در فضای کرونایی و وضعیت نرم افزار شاد با توجه به روش اسنادی با برگزاری نشست تخصصی و دعوت از پژوهشگر حوزه فرهنگی حجت الله بنیادی با طرح سوالاتی مشکلات این سامانه آموزشی را بررسی کرد.
متخصصان این اولویتهای آموزشی آموزش و پرورش در زمان بحران را به شکل زیر تعریف کرده اند:
آموزش رفع بحران
مواجهه درست با بحران
حفظ سلامت خانواده ها، کودکان و نوجوانان در حین بحران
یادگیری الکترونیکی یعنی استفاده از فناوریهای الکترونیکی آموزشی به جا کلاسهای آموزش سنتی، همچنین این اصطلاح به یک دوره آموزشی آنلاین، برنامه آموزشی و هر نوع آموزش آنلاین نیز اطلاق میشود. واژههایی مانند آموزش از راه دور، یادگیری اینترنتی و ... که از طریق اینترنت و به صورت آنلاین برقرار میشود، از جمله واژههایی هستند که به آن آموزش الکترونیکی گفته میشود.
به طور کلی هر نوع آموزشی که خارج از کلاس درس و حضور فیزیکی مدرس و به صورت اینترنتی و آنلاین برگزار شود یک نوع آموزش و یادگیری الکترونیکی است.
بیشتر بخوانید:تشریح آخرین وضعیت حقوق معلمان غیردولتی/ تعیین تکلیف شهریه دانش آموزان
از سال ۱۳۷۵ موسسه آموزش از راه دور در آموزش و پرورش تشکیل شد. در ماده ۱ و ۲ اساسنامه این موسسه هدف از تشکیل آن این گونه تعریف شده است: (اجرای آموزشهای غیرحضوری و نیمه حضوری برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره آموزش متوسطه با تاکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری و شنیداری و کاهش ساعات حضور در کلاسهای درس بر حسب موضوع دروس است.)
با گذشت بیش از ۲۴ سال از فعالیت این موسسه که میتوانست اندوخته بسیار غنی برای آموزش و پرورش در زمینه سخت افزار، نرم افزار و محتوا آموزش غیر حضوری باشد، اما عملکرد آموزش و پرورش در دوره کرونا نشان داد که این موسسه با تشکیلات و بودجههای متعدد دولتی و هزینههایی که از دانش آموزان این مدارس دریافت کرده است، کارنامه بسیار ضعیف و غیر قابل ارائهای در این زمینه دارد.
طرح هوشمندسازی مدارس با ایجاد بستر آموزش بهتر و امکان استفاده دانش آموزان و معلمان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای یادگیری بهتر و مناسبتر است. از اجرای این طرح بیش از ۱۰ سال میگذرد، اما دوران کرونا نشان داد موضوع مدارس هوشمند همچنان در حد یک شعار باقی مانده است و این گروه از مدارس نیز تجربیات سخت افزار، نرم افزار و محتوای آموزشی قابل ارائهای ندارند.
محدودیت مکان ندارد و در هر نقطه از دنیا میتوان به آن دسترسی داشت و از آموزش بهرهمند شد. محدودیت زمان هم ندارد، خیلی ازمحتواهای آموزشی به شکلی هستند که دانشجویان دانشآموزان و هر فرد دیگر که میخواهد آموزش ببیند بدون آنکه در تنگنای زمانی باشد در هر ساعاتی که اراده کند میتواند به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند و تکلیفش را انجام دهد و استادی ۲۴ ساعت یا یک هفته بازخورد لازم را به دانش آموز یا دانش آموز بدهد.
انتهای پیام/