به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در نشست مطبوعاتی خود به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مجازی خبرنگاران گفت: به دلیل سرعت شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها درگیر این ویروس شدند و طبیعتاً آموزش جزء اولین مواردی بود که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.
خاکی صدیق افزود: ما از ابتدای اسفند و همزمان با آغاز نیمسال تحصیلی ۹۸_۹۹ با این مسئله کرونا روبهرو شدیم که باعث توقف آموزش در کشور شد و در نتیجه ما در وزارت علوم باید سیاستی را در پیش میگرفتیم که بتوانیم تعطیلی ترم را که اولین راهحل اجرایی بود، نداشته باشیم.
بیشتر بخوانید: کلاسهای عملی دانشجویان به ترم بعد موکول میشود
او ادامه داد: راهحل بعدی محوریت آموزش الکترونیکی بود که در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت تا این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، در همین راستا جلسات و بخشنامههای متعددی تنظیم و اجرا شد تا به صورت تخصصی روی مسئله کار کنیم و بتوانیم آموزش تخصصی را به دانشگاهها ارائه دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: حرکت بعدی تقویت زیرساختها در دانشگاهها بود که با توجه به غافلگیری ناشی از شیوع ناگهانی ویروس کرونا، برخی با مشکل مواجه شدند، اما ما در عین حال دانشگاههایی داریم که از دو دهه قبل، از این امکان برخوردار بودند؛ این برای اولین بار بود که آموزش حضوری و الکترونیکی با هم تجربه میشد.
خاکی صدیق ادامه داد: در ۲۴ اسفند به دلیل وجود بخشنامهای که به ما ابلاغ شده بود لازم دیدیم که آموزش الکترونیک را ادامه دهیم و آن را به ستاد ملی کرونا ابلاغ کردیم.
او با اشاره به اینکه در ایام عید هیچ روزی در آموزش عالی تعطیل نبود، گفت: دانشگاهها خود متقاعد شده بودند که توقف آموزش عالی امکانپذیر نیست، بنابراین اقدام به تقویت زیرساختها کردند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در فروردین بخشنامهای مبنی بر آغاز ترم دانشگاهها ارسال شد که شامل تسهیلاتی بود که در مواجهه با این مشکل در اختیار دانشگاهها قرار گرفت.
خاکی صدیق با اشاره به شرایط دانشگاهها از نظر تجربه، امکانات، اعضای هیئت علمی و موقعیت جغرافیایی بیان کرد: به دانشگاهها این اختیار داده شد تا بتوانند با توجه به شرایط خود، فرآیند آموزش را ادامه دهند و ما در بخشنامههای خود گزینههایی برای عبور از این بحران به آنها ارائه دادیم.
او در خصوص صدماتی که موسسات غیردولتی به دلیل شیوع کرونا متحمل شدند، اظهار کرد: در خصوص موسسات غیر دولتی مهمترین مسئله بحث امتحانات بود که برای این منظور نیز بخشنامهای ابلاغ شد که بر اساس آن در صورت وجود شرایط لازم برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری، این امکان فراهم شود اما اولویت ما در این خصوص سلامت دانشجویان و دانشگاهیان است، بنابراین ما تلاش کردیم شرایطی ایجاد کنیم که در صورت عدم توانایی و نداشتن شرایط لازم دانشگاهها بتوانند از گزینههای ارائه شده استفاده کنند.
خاکی صدیق تصریح کرد: در ستاد ملی کرونا تصویب شد دانشگاههایی که بتوانند شرایط حضور را فراهم کنند، مانعی برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری نخواهند داشت که در این باره اولویت با دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه بیشتر دانشگاهها در آموزش مجازی موفق عمل کردهاند، بیان کرد: استمرار آموزش الکترونیک توصیه اول برای ادامه و تکمیل ترم جاری است. درباره دانشجویان آموزش تکمیلی نیز موضوع حضور با رعایت پروتکلهای ارائه شده قابل حل است.
او در خصوص آن دسته از دانشجویانی هم که دسترسی به اینترنت ندارند گفت: این دانشجویان میتوانند بدون احتساب سنوات، حذف ترم کنند تا با مشکلی مواجه نشوند. در مورد حذف ترم توصیه ما به دانشگاهها این است که با توجه به شرایط فعلی کشور با دانشجویان همکاری لازم را داشته باشند اما فراتر از این نمیتوانیم، اقدامی انجام دهیم چرا که شرایط دانشگاهها متفاوت است و اینکه این امر تا چه اندازه محقق شده است در ارزیابیهای بعدی مشخص خواهد شد.
خاکی صدیق درباره امکان برگزاری ترم تابستانی دانشگاهها بیان کرد: درباره برگزاری ترم تابستانی برای آن دسته از دانشجویانی که میتوانند با یک یا دو درس فارغالتحصیل شوند، این امکان فراهم شده است که بتوانند تا ۴ درس را به صورت معرفی به استاد بگذرانند. دانشجویان ساکن در مناطق محروم هم یا باید ترم خود را بدون صدمه زمانی حذف کنند یا معرفی به استاد داشته باشند و یا اینکه بستههای آموزشی را دریافت کنند که برخی دانشگاهها این امکان را فراهم کردهاند.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره امکان برگزاری ترم آینده به صورت حضوری تشریح کرد: این موضوع بسیار مهم است اما واقعیت این است که پیش بینی دقیق ترم آینده امکانپذیر نیست و نه تنها در کشور ما بلکه در همه جهان به این صورت است، اما برخی از دانشگاهها از برگزاری کلاسها به صورت مجازی خبر دادهاند و برخی دیگر هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفتهاند.
او افزود: اگر شرایط به گونهای پیش رفت که امکان حضور وجود نداشت، با توجه به تجربهای که در این زمینه کسب کردیم این امکان وجود دارد که بخشی از کلاسها به صورت مجازی برگزار شود، اما در حال حاضر نمی توان به صورت قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد.
خاکی صدیق تصریح کرد: به طور قطع آموزش پسا کرونا با قبل از کرونا متفاوت خواهد بود و ما شاهد تحول خوبی در جهان و کشور در راستای ارتقاء کیفی آموزش خواهیم بود و نوعی آموزش ترکیبی را در آینده میتوانیم ببینیم.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان در خصوص نحوه حضور دانشجویان جدیدالورود گفت: تمام تلاش دانشگاهها و موسسات آموزش عالی این است که ترم جدید را در زمان خود آغاز کنند؛ امکان حضور دانشجویان جدیدالورود بستگی به زمان اعلام نتایج و امکان پذیرش دانشگاهها دارد. از طرفی با توجه به تعداد زیاد دانشجویان غیر بومی، ممکن است برخی دانشگاهها با مشکل اسکان مواجه شوند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ترم جدید از بهمنماه شروع شود.
انتهای پیام/