ارزش شرکت‏‌های دانش بنیان بورسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اکنون ارزش شرکت‏های دانش بنیان کشور که وارد بورس شدند به استثنا شرکت‎های بزرگ و اصلی که وارد بورس نشدند ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

ارزش شرکت‏‌های دانش بنیان بورسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز سه‌شنبه در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان بوشهر بیان کرد: شرکت‎های دانش بنیان در قضیه کرونا نشان دادند می‌توانیم روی پای خود بایستیم برخلاف کشور‌ها که نتوانستند در این حوزه خود موفق ظاهر شوند شرکت‏‎ها کمک شایانی به مردم کردند.

او افزود: کشوری که خط تولید ماسک نداشته ظرف ۲۰ روز توانسته سازنده دستگاه ماسک شود تا جایی که اکنون هشت شرکت دستگاه ماسک سازی تولید می‏‌کنند که این ظرفیت مهم در سایه وجود اکوسیستم فعال برخوردار شرکت‎های جوان و جوانانی پای کار ایجاد شده است.

کرونا به کشورهایی که روی پای خود ایستاده‌اند آسیب نزد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  ادامه داد: مفهوم پارک‎های علم و فناوری یک مفهوم و نرم افزار است  که اکنون سیستم عامل جدید باید برای آن بکارگیری شود چراکه سیستم عامل قبلی اقتصاد نفتی بوده که همه چیز را باید با پول درست کرد و تا پول نباشد اتفاقی رخ نمی‎دهد، ولی در سیستم عامل جدید اصول آن فرق می‎کند و باید مفاهیم را عوض کند.

ستاری عنوان کرد: در جریان کرونا چیز مهمی که اتفاق افتاد هر کشوری روی پای خود ایستاده بود موفق شد، ولی کشور‌هایی که وابسته به این و آن بودند، به مشکل برخوردند.

او  ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان همین است وقتی براساس ظرفیت‎های داخلی کار و نوآوری توسعه داده شود می‌توان شرکت‌هایی با قابلیت صادرات اجناس و تجهیزاتی با تکنولوژی داشت که سه ماه قبل حتی خبری از چنین کالا‌هایی نبود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برای داشتن چنین شرکت‌‏های پای کار و جوانان نوآوری نیاز به یک اکوسیستم دارد که پایه این سیستم دانشگاه‌ها هستند که با آموزش‌های لازم زمینه پیشرفت در چنین فضایی را فراهم می‎کند.

ستاری افزود: دانشگاهی که در جریان کرونا به سمت حل مساله کمک کرد موفق است، ولی دانشگاهی که در این روند نقشی نداشته باید خود را تقویت کند.

او تاکید کرد: آموزش در دانشگاه به طور صرف برای این است که پایه حرکت و اقتصاد شود و برای همین است که جوانان بهترین سال‎های عمر خود را صرف دانشگاه می‎کنند تا بتوانند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند.

منتظر نباشید کسی بیرون استان از مشکلات را حل کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: اقتصاد نفتی، بروکراسی خیلی سنگینی دارد، دولت‎ها و حکومت‎های چاق دارد و تا دل‌‎مان بخواهد قوانین متناقضی هستند که همدیگر را نقض می‎کنند این‌ها را باید کنار زد و موانع فراروی دانشجویان باید برطرف شود و لازمه تحقق این امر این است که باید همه بخواهند.

ستاری افزود: توسعه، امری درون زا است و اگر استانی منتظر است که از بیرون کسی بیاید مشکلات آن را حل کند این امر غیرقابل حل است و اتفاقات بیرونی برای حل مساله تنها  کمک کننده هستند و مشکلات استان را خود شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها باید حل کنند.

او گفت: بروکراسی داخل استان‌ها باید کم شود چراکه تمام نظام تصمیم گیری این بروکراسی را دارد که این خود مبارزه‎ای بین اقتصاد نفتی و دانش بنیان است.

صدور شتابان مجوز‌ها نهادینه شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: نوآوری با هیچ قانونی سازگاری ندارد این چنین مقوله‎‎هایی می‌آیند و جلو می‌روند و تازه بعد قانون  آن‌ها نوشته می‌شود جلوی کسی را نباید گرفت برای کارآفرینی ارزش قائل باشیم.

ستاری افزود: روند صدور شتابان مجوز‌ها در جریان کرونا باید نهادینه شود زیرا این رویکرد باعث توسعه و پیشرفت در بسیاری از حوزه‎ها خواهد شد.

او تاکید کرد: در حوزه دریا در کشور خیلی کم کار شده در صورتی که اقتصاد دریا حوزه بسیار مهمی است  برای نمونه در بوشهر در حوزه دریا بی نظیر است و استانی مانند بوشهر فرمول توسعه خاص خود را  دارد که باید تمرکز لازم بر آن صورت گیرد.

شرکت‌های دانش بنیان برای امنیت غذایی برنامه ریزی کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اکنون کار روی بحث امنیت غذایی کشور به طور جد مورد توجه قرار گرفته و یکی دو سال است که به این حوزه از جمله فناوری بحث‎های مربوط به آنزیم‏‎ها، واکسن، دارو، دام، طیور و آبزیان  وارد شدیم.

ستاری عنوان کرد: چرا کشور باید  این قدر ذرت و کنجاله وارد کند چه کسی گفته که فرمول ما باید با فرمول آمریکا و کانادا در حوزه تامین غذا یکی باشد.

ستاری ادامه داد: ایران اکوسیستم، آب و هوای خاص، زمین و منابع خاصی دارد که باید خودمان آن را توسعه دهیم وقتی این همه ظرفیت رشد در کشور وجود دارد قرار نیست آن‌ها به ما کمک دهند.

او گفت: مساله امنیت غذایی و جایگزینی ذرت، سویا و کنجاله که به سیستم کشاورزی و آب و هوای ایران نمی‌خورد مساله‌ای ملی است که شرکت‌های دانش بنیان باید برای آن‌ها چاره‎اندیشی کنند زیرا کشور سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار غذا وارد می‌کند، باید برای آن فکری شود که این موضوع مهم کار  و ماموریت شرکت‏‎های دانش بنیان است.                                                              

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: نمی‌شود این همه واردات دارو‌های دام و طیور، واکسن‏‌های انسانی و دام و طیور داشته باشیم که در این راستا قرارداد‌های ساخت واکسن‎های انسانی و دام طیور امضا شده است.

ستاری افزود: برنامه و طرح‌های کلانی در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری وجود دارد که هدف کاهش واردات و جایگزینی با ایده و نوآوری‌های جدید است.

او درباره پارک علم و فناوری استان بوشهر هم گفت: این پارک باید تا اخر سال کامل شود و کمبود شهرستان‎‌ها نیز باید بررسی شود تا زیرساخت و امکانات مورد نیاز شهرستان‏‌های استان بوشهر در زمینه فعالیت شرکت‎های دانش بنیان فراهم شود.

فکر، باعث توسعه اقتصاد دانش بنیان می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: چیزی که باعث توسعه اقتصاد دانش بنیان می‌شود، مکان نیست بلکه نرم افزار و فکر است که پیشرویی ایجاد می‌کند و در مرحله نخست باید باور باشد که در یک اتاق دو در سه، دو تا سه نفر می‌توانند درآمد میلیاردی داشته باشند.

ستاری افزود: ایران اکنون بزرگ‎ترین استارتاپ‌های منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و در حوزه زیست فناوری(بیوتکنولوژی) نیز بهترین‎ شرکت‎های منطقه را داریم.

او گفت: ایران اکنون ۲۴ داروی زیست فناورانه تولید می‎کند که ترکیه به عنوان رقیب دیرینه ما حتی یک نمونه از آن نیز تولید نمی‎کند.

شرکت‌های استان بوشهر د تولید اقلام کرونایی پیشتازی کردند

استاندار بوشهر نیز گفت: شرکت‏‌های دانش بنیان این استان در تولید اقلام کرونایی از جمله ماسک، دستکش، الکل و مایع ضدعفونی پیشتازی کردند.

عبدالکریم گراوند افزود: با شیوع ویروس کرونا شرکت‌ها به سمت تامین نیاز‌های اساسی کشور رفتند و اکنون نیز به مرحله‌ای رسیدند که وارد فاز صادرات شدند.

او ادامه داد: در خصوص با تامین الکل استان بوشهر سهمیه از خوزستان می‌گرفت، ولی رفته رفته شرکت‌های دانش بنیان دست به کار شدند و نیاز‌های استان را تامین کردند.

استاندار بوشهر بیان کرد: در استان بوشهر شرکت‌های دانش بنیان خارج از چرخه قانونی و با اولویت حمایت می‌شوند.

گراوند تاکید کرد: باید نگاه‌ها عوض شود و شرکت‏‌ها را تقویت کرد تا جوانان با انگیزه مضاعف در توسعه استان ایفای نقش کنند.

او افزود: می‌‏طلبد فاز دوم پارک علم و فناوری خلیج فارس تا پایان سال آماده شود تا شاهد استفاده بیشتر از ظرفیت دریا در سال جهش تولید در استان باشیم.

استاندار بوشهر عنوان کرد: درباره مرکز‌های رشد دشتستان، گناوه، دشتی انتظار است با فراهم شدن شرایط حمایتی مناسب فعالیت دانش بنیانی این شهرستان‌ها شتاب گیرد.

گراوند گفت: جوشش علمی خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های استان ایجاد شده است که این جهش در حوزه‎های دانشی مرهون حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.