طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در زنبورستان‌های خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این طرح با اولویت واحد‌هایی که گزارش بیماری یا مشکوک به بیماری است.

اوافزود: در این طرح ۲ زنبورستان از هر شهرستان و مجموعا ۲۲ واحد در استان بصورت تصادفی انتخاب شده و کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به آن‌ها علاوه بر معاینه بالینی زنبور‌ها اقدام به نمونه گیری می‌کنند.

عجم اظهار کرد: طرح پایش هر ساله با هدف بررسی و شناسایی میزان آلودگی کندو‌ها به انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های انگلی زنبور عسل و به منظور رهگیری وضعیت بهداشتی کلنی‌های زنبورعسل انجام می‌شود که پس از نمونه گیری توسط کارشناسان دامپزشکی، نمونه‌های اخذ شده برای بررسی به آزمایشگاه مرجع اداره کل استان ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید: افزایش زنبورستان ها با رشد پوشش گیاهی


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: نمونه‌های برداشت شده از زنبورستان‌ها شامل زنبور بالغ، لارو و شفیره این حشرات، از نظر ابتلا به بیماری‌های انگلی شایع زنبورستان‌ها شامل واروازیس، نوزوما و آکاریوز در زنبور عسل و بیماری لوک اروپایی و لوک آمریکایی در لارو‌ها ارزیابی می‌شود تا برای زنبورستان‌های آلوده، درمان‌های مؤثر و تدابیر بهداشتی لازم، مطابق پروتکل‌های درمانی سازمان دامپزشکی اجرا شود.

او ادامه داد: زنبورداران باید قبل از حمل و جابجایی کندوها، تأییدیه سلامت کلنی و گواهی حمل بهداشتی-قرنطینه‌ای را از شبکه‌های دامپزشکی دریافت کنند تا از انتشار بیماری‌های واگیر، در زنبورستان‌ها پیشگیری شود.

عجم تصریح کرد: برای تولید محصول سالم و پایداری زنبورستان‌ها از مصرف سموم و دارو‌های مجاز و با مجوز دامپزشک استفاده کنند و از هرگونه مصرف انتخابی و سلیقه‌ای دارو‌های دامپزشکی مخصوصا دارو‌هایی غیر مجاز جدا خودداری کنند.

خراسان جنوبی با داشتن ۵۷۱ زنبورستان و ۲۲ هزار و ۸۰۶ کندوی مدرن زنبور عسل یکی از استان‌های موفق در تولید طعم‌های خاص و خالص عسل بوده و حفظ این سرمایه نیاز به پایش منظم و کنترل دقیق دارد.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.