معمولا در فصل بهار و تابستان، حساسیت های فصلی ایجاد می شود و برای دسته ای از افراد تبدیل به یک رنج شبانه روزی می شود.

دکتر فرحزاد جباری آزاد استاد دانشگاه و فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:نزدیک به ۲۰ درصد افراد، علائم آلرژی فصلی را دارند و ممکن است از حالت فصلی خارج شود و در تمام طول سال جریان داشته باشد.

او افزود:نشانه‌هایی نظیر: گرفتگی دستگاه تنفسی فوقانی، چشم و حلق و اختلالات بویایی، ترشحات ناحیه حلق، خارش چشم و همچنین اختلالات شنوایی و گرفتگی گوش از جمله علائم شایع در حساسیت‌های فصلی است.

فوق تخصص آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:عامل محرک حساسیت‌های فصلی به دوعامل بیرونی و داخل منزل مربوط می‌شود.

جباری آزاد بیان کرد:عامل محرک حساسیت فصلی در خارج منزل از جمله درختان، چمن‌ها وعلف‌ها که گرده افشانی دارند و عامل محرک داخل منزل مانند حیوات خانگی، قلیان، رنگ کردن منزل و سیگار است.
 

بیشتر بخوانید: چگونه آلرژی فصلی را از کرونا تشخیص دهیم؟

او تصریح کرد:دو راه حل برای درمان حساسیت فصلی وجود داردکه با رعایت کردن این عوامل می‌توان پیشگیری کرد، اول عامل محرک را باید حذف کنیم. اگر داخل منزل دود سیگار، قلیان و اسپند است از آن‌ها دوری کنید و یا اگر به ماده غذایی نظیر خربزه و گوجه حساسیت دارید آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: دومین راه، استفاده از ماسک در فضای بیرون است. اگر به پارک می‌روید و حساسیت به گل‌ها دارید ماسک بزنید و از عینک آفتابی استفاده کنید و پس از آن لباس‌های خود را بشویید.

جباری آزاد اظهار کرد: تحمل کردن عوامل حساسیت‌های فصلی خوب نیست، زیرا باعث گسترش التهاب و شدت گرفتن علائم و بیماری‌هایی نظیر آسم می‌شود.

او گفت:داروی آنتی هیستامین به صورت کوتاه مدت علائم را برطرف می‌کند اماجلوی التهاب را نمیگیرد که در اینصورت باید از اسپری‌های بینی و ریه استفاده شود.

این فوق تخصص آلرژی ادامه داد:اسپری‌ها کورتن دارند و کورتن به دوصورت خوراکی و تزریقی به دلیل عوارض بالامنع می‌شوند و اسپری‌ها باید با تجویز پزشک متخصص باشد.

او افزود:توصیه می‌شود از کورتن‌های استنشاقی استفاده شود، زیرا مستقیما به محل التهاب وارد می‌شود و معمولا این دسته از کورتن ها، عوارض کورتن تزریقی را ندارند و نتیجه بخش نیز است.


انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.