مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله‌ها به جای صورت آوایی آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن ها است. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آنها پیوند مناسبی برقرار کنند.

املای ویرایشی

در هنگام تصحیح کردن املا، معلم، صحیح لغات را نمی‌نویسد تا دانش‌آموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا کنند و بعد ما به آن املا نمره می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آن‌ها نمره می‌دهیم. 

املای کل خوانی

معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود.

املای هوایی

می‌توان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند.

املای لمسی – حدسی

نوع دیگر املا، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می‌نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد.

املای روزنامه‌ای

بچه‌ها باید روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و روی ورقه بچسبانند. این روش می‌تواند به صورت گروهی هم در خانه انجام گیرد.


بیشتر بخوانید:چگونه اعداد طولانی را به خاطر بسپاریم؟



املای تکمیلی

می‌توان املای را بدون نقطه، بدون تشدید  یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانش‌آموزان داد تا آن‌ها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند.

املای غلط یابی

می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه‌ها کلمه غلط را خط بزنند.

املای تصویری

بدین صورت که چندین شکل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آن‌ها املای صحیح نام آن شکل‌ها را بنویسند.

املای گروهی

به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه کار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

املای انتخابی

هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم سپس یا بهترین متن را به کل کلاس، دیکته می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم.

املای گروه به گروه

بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند.

املای متن نویسی

بچه‌ها به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌شوند. ۱۰ کلمه مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.

املای تقویت حافظه

بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو می‌نویسد. بعد متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تابلو پرده می‌کشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته‌ها برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تابلو مقایسه کرده و به خود امتیاز می‌دهند.

املای آینه‌ای

املای آینه ای می‌تواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچه‌ها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.

املای آبکی

املای آبکی استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب، دیکته را روی زمین می‌نویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح کنند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده
۰۹:۳۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اگه از این روش ها مخصوصاً املای اینه استفاده بشه خیلی خوبه!
Iran (Islamic Republic of)
م ن
۰۲:۱۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اگر این کلمات عربی در لغت نامه ی فارسی نبود بچه‌ها این همه سر در گم نمی شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
همش رو قبلا میدونستیم چیز جدید بزارین
Belgium
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
املای آبکی اسراف است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
تمام این روشهای خنده داررابگذارید کنار ولقمه رادور سر نگردانید!؟؟ همان روش قدیمی که همه ی مارایک باسواد حرفه ایی بارآورد، تنها روشی قوی املا نویسی است، یعنی خواندن وتمرین کردن کلمات درمتن توسط دانش آموز ، و دوباره نویسی آن، والسلام!؟! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بیشترشم هس ننوشتین
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۸:۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
این املای آبکی (آخرین مورد!) الان در کلیه دروس اجرا میشه ... تکالیف مدرسه که قبلا برای تمرین در منزل بود شده آبکی، آموزش در سر کلاس شده آبکی ... کلا روش نوین آموزشی و تربیتی در مدارس شدن آبکی!
آخرین اخبار