به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره آغاز تجارت دریایی ایران و امارات متحده عربی اظهار کرد: تجارت شناورهای محلی با بنادر امارات آغاز شده است.
او افزود: با آغاز شیوع ویروس کرونا، ارتباطات تجاری شناورهای ما با این کشور جنوبی خلیج فارس متوقف شده بود، اما بر اساس پروتکلهای جدید بهداشتی، این ارتباطات تجاری از سر گرفته شده است.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برخی از این پروتکلها شامل «اخذ گواهی بهداشتی از سوی مالکان لنجها و شناورهای محلی»، «صرفاً مواد خشک حمل شود» و «محل نگهداری محمولهها مرطوب نباشد»، میشود.
او افزود: ما در سازمان بنادر و دریانوردی نیز برای کشتیهای ورودی به بنادر ایران برخی پروتکلهای بهداشتی را تدوین کردهایم؛ بازرسان این سازمان به کشتیها و شناورهای تجاری وارد شده و در صورتی که مورد مشکوکی نبینند، اجازۀ تخلیه کالا را صادر میکنند.
به گفته بهزادیان، اماراتیها نیز چنین پروتکلهایی دارند و البته صدور گواهی بهداشتی از بندر مبدأ را هم به موارد مورد نظر، افزودهاند و باید در بندر مقصد، از سوی مالکان شناورها ارائه شود.
او تصریح کرد: برای حمل مواد غذایی و میوه و تره بار که عمده صادرات ما به امارات است، مقامات بندری این کشور اعلام کردهاند که باید حتماً با کانتینر یخچال دار حمل شود.
بیشتربخوانید:۱۰ درصد اکتشاف انجام شده؛ نتیجه ۳۰ سال خدمت یک نهاد! / ۲۵ درصد اکتشافات دنیا مربوط به فلزات پایه است
مدیرکل بندری سازمان بنادر گفت: کویت هم اعلام کرده که به هیچ وجه شناور چوبی را نمیپذیرد و صرفاً شناورهای فلزی را میپذیرد که این تصمیم کویت به خاطر رطوبت پذیر بودن شناورهای سنتی چوبی است.
او تأکید کرد: متأسفانه لنجهای سنتی و شناورهای تجاری کوچک ما امکان حمل تنها یک یا دو دستگاه کانتینر یخچال دار آن هم بر روی عرشه را دارند؛ ولی در کل چنین امکانی در لنجهای سنتی ما وجود ندارد؛ شاید لندی کرافتها مجبور به حمل کانتینرهای یخچالی برای صادرات میوه و تره بار به امارات باشند.
انتهای پیام/