کارشناس دفتر امور بین الملل دانشگاه شریف گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیری بر روند تعاملات بین المللی دانشگاه شریف نداشته است.

علیرضا کاظمی، کارشناس دفتر امور بین الملل دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات شیوع کرونا بر تعاملات علمی این دانشگاه در سطح بین المللی گفت: بخش مهم تعاملات علمی بین المللی مربوط به آمد و شد هیئت‌ها و جابه جایی دانشجویان و استادان بود که پس از شیوع ویروس کرونا نه تنها در کشور ما که در تمام دنیا متوقف شده است.

کاظمی ادامه داد: بخش دیگر تعاملات بین المللی مربوط به برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های بین المللی بود که به صورت آنلاین و مجازی و در قالب وبینار برگزار می‌شود و از آنجا که تجربه خوب برگزاری آنلاین کنفرانس‌ها در کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات ویزا و غیره، مورد استقبال قرار گرفته و حتی برای ادامه این روند پس از مهار ویروس کرونا برنامه ریزی شده است.

کارشناس دفتر امور بین الملل دانشگاه شریف با اشاره به گرند‌های علمی مختلف کشور اظهار کرد: ما گرند‌های علمی بین المللی مختلفی داریم که در جریان شیوع ویروس کرونا نه تنها کاهش نیافته، بلکه روند صعودی نیز داشته است. تقریبا تمام نهاد‌های علمی گرند‌های مختلفی در زمینه‌های علمی، پزشکی، مهندسی و حتی علوم انسانی ترتیب داده اند و از تمام محققان دعوت شده تا پروپوزال‌های خود را ارائه دهند.

او در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تعداد مقالات بین المللی بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توان در این باره اظهارنظر قطعی داشت باید منتطر بود تا نهاد‌های مرجع علم سنجی پس از انجام برآورد‌های لازم، نتیجه را اعلام کنند که این امر عموما در پایان سال انجام می‌شود. چرا که مقالاتی که در حال حاضر چاپ می‌شوند ماحصل تلاش‌های سال گذشته بوده و دست کم چند ماه تا یکسال زمان می‌برد تا به مرحله انتشار برسند؛ بنابراین با وضعیت فعلی نمی‌توان درباره تاثیر ویروس کرونا بر مجلات و مقالات علمی اظهارنظر کرد، اما براساس مشاهدات میدانی و اظهارات استادان تغییر محسوسی رخ نداده است.


بیشتر بخوانید: پیشنهاد دانشگاه شریف در خصوص شیوه برگزاری امتحانات نهایی و نمره‌دهی


ویروس کرونا،به یک پژوهش تبدیل شده است

کاظمی افزود: در حال حاضر همه چیز با روال عادی خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد، ضمن اینکه ویروس کرونا، خود تبدیل به یک مورد پژوهشی شده و تاکنون ۲۰ هزار مقاله فقط درباره کرونا از تاریخ ۲۱ ژانویه تا کنون در زمینه‌های پزشکی، اپیدمولوژی یا رفتارشناسی ویروس کرونا، منتشر شده است، به ویژه در مهندسی پزشکی اقدامات بسیاری انجام شده و تاثیرات این ویروس در ابعاد روانی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. نمودار‌ها نشان می‌دهد که روند مقالات هر چهارده روز افزایش یافته و آمار حیرت انگیزی داشته است.

کارشناس دفتر امور بین الملل دانشگاه شریف درباره وضعیت دانشجویان غیر ایرانی هم بیان کرد: به محض شیوع ویروس کرونا ما به دانشجویان غیر ایرانی توصیه کردیم کشور را ترک کنند، بسیاری از آنها پذیرفته و از کشور خارج شدند و تعداد معدودی از آنها که امکان خروج از کشور را نداشتند با تمهیدات دانشگاه و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها ماندند.

او تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی مانند سایز دانشجویان به صورت مرتب در کلاس‌های آنلاین و مجازی شرکت می‌کنند تا دوباره وضعیت عادی شود و به تدریج به خوابگاه‌ها بازگردند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار