معاون آموزش ابتدایی درباره زمان مدرسه رفتن کودکان متولد نیمه دوم سال و تدابیر در نظر گرفته شده برای این موضوع توضیح داد.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت تاخیر در زمان مدرسه رفتن کودکان متولد نیمه دوم سال اظهار کرد: در این مورد بسیاری از خانواده‌ها درخواست داشتند تا این تاخیر برداشته شود بنابراین طرحی را به شورای عالی آموزش و پرورش بردیم و ابعاد مختلف آن در حال بررسی است.

او ادامه داد: برای آنکه متولدین نیمه دوم سال همزمان با متولدین نیمه اول به مدرسه بروند باید سنجش آمادگی ورود به مدرسه برای آن‌ها انجام شود و اگر شرایط لازم را داشتند، اجازه نام نویسی دارند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه نباید در فرایند‌های رشد کودک عجله کرد، تصریح کرد: اگر کودک متولد نیمه دوم سال باشد و همزمان با متولدین نیمه اول سال مدرسه نرود خانواده‌ها می‌توانند با فعالت‌های بیشتر از سوی خود یا مراکز پیس دبستانی آمادگی و توانمندی‌های لازم دوران کودکی را در فرزندشان شکل دهند.

سن رایج ورود به مدرسه در دنیا ۶ سال تمام  است

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه سن ورود به مدرسه یک چالش جهانی است، اظهار کرد: در اکثر کشور‌ها ۶ سال تمام و در برخی دیگر پنج سالگی زمان ورود به مدرسه در نظر گرفته شده است و در این میان نکته قابل توجه در معرض یادگیری قرار گرفتن کودک چه در خانواده و چه در مراکز پیش دبستانی است.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تفاوتی میان دانش آموز متولد نیمه اول سال و نیمه دوم سال از لحاظ آمادگی ورود به مدرسه وجود دارد، بیان کرد: آمادگی بدنی از لحاظ رشد ماهیچه‌ها، توانایی تمرکز و تحمل مدت زمان حضور در کلاس نیازمند رسش است که در سن ۶ سال تمام و در شرایط عادی آمادگی لازم از سوی کودک برای این موارد وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هاله اکبری
۱۷:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
امسال این قانون نیمه دومی رو گذاشتن سال بعد هم باید اجرایی بشه چون ما هزینه کردیم کودک رو به پیش گذاشتیم تا سال بعد بره اول دبستان
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۲۳:۴۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
چه اهمیتی داره که بچه ها یه سالم دیرتر برن مدرسه!!خیلی هم بهتره.تازه من پسرم رو که شهریوریه نمیخوام بفرستمش امسال.
درست نیست که ما خودمون رو با کشورهای دیگه دنیا مقایسه کنیم.چون اصلا سیستم آموزشی و زیر ساخت هامون یکسان نیست.
Iran (Islamic Republic of)
نازی
۱۴:۲۴ ۰۵ تير ۱۴۰۱
دوستان گرامی چرا براتون یک سال عقبو جلو رفتن بچه هاتون به مدرسه مهمه‌‌.الان بچه هاتون یکسال زودتر برن یا دیرتر مشکلات مملکتو گرونیو جامعه حل میشه؟دیر یا زود رفتنشون چه اهمیتی اره مهم اینکه درسشونو میخونن و دانشگاهشونو میرن جای این فکرا و حرص خوردنا دعا کنین بعد تموم شدن تحصیلاتشون بتونن رشته خوبیو انتخاب کننو دانشگاه برن و بعدش بتونن کار درست حسابی گیر بیارن که بیکار نموننو روحیشون بدتر نشه.راه زیادی درپیش دارن لطفا فکرتونو مشعول این چیزا نکنین‌.من خودم نیمه دومی بودم چی شد مگه مثل بقیه مدرسه رفتم درس خوندم دانشگاه رفتم الان ارشد دارم ولی کاری که مناسب رشتم باشه نیست.مهندس نرم افزارم ولی فقط اسمش قشنگه و کاری وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۰۳:۳۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
باسلام،پسر من متولد یکم آبانه،مشاالله خیلیم هیکلش درشته،بخاطر یه ماه یه سال عقب میمونه از همسناش مطمعنا بخاطر هیکل درشت و قد بلندش میان همکلاساش از لحاظ روحی اذیت میشه ،من خودمم بخاطر دوروز یه سال عقب موندم از دوستام،و بخاطر سنم همکلاسام فکر میکردن مردود شدم که با اونا همکلاس شدم اون موقع فشار روحی زیادی رو تحمل میکردم با سن کمم.به امید تدبیری برای حل این مسئله.
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۳:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
همه جا ۶سالگی میرن مدرسه اینجا بچه بخاطر نیمه دومی بودن باید ۸سالگی بره مدرسه چون نمیخوان کلاسا شلوغ شه،وتا ۱۹ سالگی تازه دیپلم بگیره ،میتونستن حداقل اختیاری کنن هرکی دوسنداشت بچشو سال بعد کلاس اول ببره واقعا خدا لعنت کنه مخترع این قانون مسخره رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
ای کاش بچه ی من بجای ۱۰ شهریور، همون مهربدنیا اومده بود که الان مجبور نشه ۱ سال زودتر مدرسه بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
پسرمن که ۳۰شهریور هست و مشکل عدم توجه و تمرکز داره بهر حال من نمیفرستمش هر چی میخواد بشه
Ukraine
Mn
۰۰:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
اخه این چه منطق احمقانه ای هست الان اینجا من هیچ دلیل قانع کننده ای ندیدم خیلی احمقانه هست که یه سال مجبوریم دیرتر بریم مدرسه و از هم کلاسی های نیمه اولیمون بزرگتریم و تو ۱۹ سالگی دیپلم می گیریم اصلا عادلانه نیست هیچ جای دنیا همچین قاعده احمقانه و مضخرفی وجود نداره یعنی بین متولد شهریور و مهر که یه ماه فاصله دارن مگه چقدر تو رشد ماهیچه ها و استخوان بندیشون تفاوت هست
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۲۲:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
سلام من واقعا نمیدونم چن سال دارم یکی میگه ۱۵ یکی میگل ۱۶ من نمیه ی دوم هستم ۳مهر نمیدونم ۱۵ سالمه یا ۱۶ لطفا راهنمایی کنید منوووووو دارم دیوونه میشمممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
نیمه دومی ها خیلی خوبند و باید همیشه که بهشون احترام بذارید چون که اگر احترام نظری او نام اگر کوچکترین ما بودند و � باید احترام بزارید اگه به او احترام بگذاریم اونو ازم ناراحت میشن و تازه دومی ها چه فرقی با اولی ها در سنین که شما دارین میگه خیلی مسخره است شما را اشتباه می‌کنید ولی میدونم مثل همه همشون جنگی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۰۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
منم نیمه دومیم و همیشه عصبانی بودم که چرا باید یه سال عقب بیافتم اما الان که درسام تمام شده با خودم فکر میکنم چقدر خوب شد. مدرسه با توجه به برنامه ی آموزشی کشور باعث رشد کودک نمیشه و حتی ممکنه براش ضرر داشته باشه اینطوری حداقل یه سال والدین فرصت بیشتری دارن برای رشد کودکشون پس خوشبحال نیمه دومیها
Iran (Islamic Republic of)
بدرالسادات
۰۹:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام. بچه های نیمه دومی نسبت به همکلاسی‌هایش ن پخته ترعمل می‌کنند ویکی از عوامل موفقیت این میتونه باشه که در کارهای مهیج یا خطرناک دوران کودکی ونوجوانی با هم دوره ایهاش شرکت نمیکنه وخیلی جاها راهنمای اونها درپرهیز ازخطر هم میشن به دلیل پخته تر بودن. برامن این مساله بود اوایل ناراحت اما الان درجایگاه یک مادرودبیرخوشحال.. پس زیاد نگران نباشید.
United States of America
سجاد
۰۹:۰۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
الان نیمه دوم یک سال با نیمه اول سال بعدش یکی میوفتن
خوب نیمه اول و دوم یه سال با هم یکی باشن دیگه چه کاریه
بعدشم نیمه اولی ها همیشه مسخره میشن چون یه سال دیر تر از بقیه به دنیا اومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
منم نیمه دومی ام وخیلی هم راضی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
دختر من هم به خاطر ۱۲ روز باید یک سال عقب بیفته
کاشکی قوانین عوض بشه
به نظر من بچه ها باهوش هستند و کشش دارند زودتر به مدرسه بروند
Iran (Islamic Republic of)
سمیرااا
۰۲:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا خیلی هم خوبه نیمه دوم بودن... منو خواهرم سوم مهرهستیم و ب اصطلاح یسال دیرتر رفتیم بنظرم خیلی خوب شد منکه راضیم.. هیچ عجله ای هم نیست و مغز تکاملش رو طی میکنه تو این یسال
Iran (Islamic Republic of)
Dorsa Moafi
۰۱:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
یعنی چی منِ بدبخت باید امسال هشتمم تموم میشد میرفتم نهم
چ ربطی داره مهم این بود ک توی یک سال ب دنیا اومده باشیم همین ن چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
واقعا ظلمه پسرم به خاطر ۲۰ روز یکسال دیرتر بره مدرسه چه قانونی آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده خیلی خوبه بچه من با پسر عموش سه ماه از پسر عموش کوچکتره همین مشکل را داریم وقتی بهش گفتم خوشحال شد
Iran (Islamic Republic of)
جمشیدی
۲۰:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من پسرم 9 روز کم داره یکسال میمونه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
کودکان نارس که ۷ ماهه به دنیا می ایند در مرداد یا شهریور ای کاش یک سال دیر تر به مدرسه بروند چون انها ۲ ماه زودتر به دنیا می ایند کودک من ۶ ماهه به دنیا امد
Iran (Islamic Republic of)
نگار رئیسی
۱۹:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من که 15 مهرم چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام . چرا فکر می کنید عقب می افتند .اتفاقا خیلی هم خوب است چون بچه باید از لحاظ رشد ذهنی برای یادگیری به این توانایی رسیده باشد مگر نه دروس براش سخت میشه و از درس زده میشه. مخصوصا در پایه های بالاتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اخه واسه بچه من که ۷ روز کم داره چقدر فرق میکنه که میگی به بلوغ فکری برسه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
سلیم
۰۶:۴۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
خوب اشتباه میکنید دیگه. من خودم نیمه اولی هستم. بعدها دو سال بعد دیپلم وقت میاری واسه کنکور تازه وقتی سربازی رفتم دیدم هموشون یا بیشترشون دو سال از من بزرگتر بودن. نیمه اول یه نعمته واقعا. و نیمه دومی ها باید مورد تبعیض قرار نگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا
Japan
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
چه اشکالی داره بچه یه سال دیرتر بره؟،بزارید بچه هاتون بچه گی کنن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
طبق تجربه ای ک دارم ، بچه هایی ک نیمه دومی هستند و یکسال دیرتر ب مدرسه میروند موفق تر هستند ، چندین مورد از نزدیک دیدم ، پس نگران نباشید ، عقب ک نمیفتن برعکس به نفعشون هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا بچه هایی که نیمه دومی هستن و یک سال دیر تر به مدرسه میرن در کلاس اول عملکرد بهتری دارن.کلا باید شروع آموزش سخت کلاس اول از هشت سالگی باشه.چه عجله‌ای برای فرستادن بچه‌ها به مدرسه دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
خیلی هم خوبه که نیمه دومی ها دیر به مدرسه می روند
چون از آن طرف از نیمه اولی ها باهوشتر و بزرگترند
من خودم نیمه دومی هستم و از این وضع راضیم
حتی خواهرم هم ۹ مهر هست و مشکلی نداشت
چه فرقی می کنه که کی بچه تون بره مدرسه؟
بالاخره همه ۱۲ سال میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه پسر باشه و در آینده باید بره سربازی و... متوجه میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
واقعا یک سال از چی عقب افتاده
خیلی نظام آموزشی درستی داریم که برای ورود به اون عجله دارید؟!!
به این فکر کنید که یک سال بیشتر فرصت تجربه دنیا را داشته و مجبور نبوده تکالیف به درد نخور را انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
پسرم ۳ مهر دنیا اومد
میتونستم عملم رو یک هفته زودتر بندازم تا درسش یکسال زودتر شروع شه
اما ،ترجیح دادم،سر زمان خودش دنیا بیاد و بره مدرسه
الان هم هشت سالشه و از اینکه سر زمان خودش رفت مدرسه خوشحالم،هیچ دلیلی نداره برای اینکه با یکسال بزرگتر از خودش مدرسه نرفته ،ناراحت باشم،چیزی از دست نداد.....
Iran (Islamic Republic of)
ه. خ
۱۶:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام. بر فرض اینکه متولدین نیمه ی دوم هم وارد مدرسه شوند، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت. دانش آموز 1 فروردین نسبت به 29 اسفند فقط یک روز فاصله دارد اما باید یکسال صبر کند. و این چرخه ادامه دارد. اگر قرار باشد بچه های نیمه دوم وارد مدرسه شوند تمام خانواده ها به فرزند خود فشار خواهند آورد تا در سنجش آمادگی قبول شوند. یک سال دیرتر فارغ‌ التحصیل شدن چه اهمیتی دارد. مهم دوران کودکی است که بی بازگشت است. این دوران خوب را از بچه ها نگیریم. بچه ی 5/5ساله برای نشستن روی میز و نیمکت های مدرسه خیلی ضعیف و کوچک است. همچنین دانش آموزی که یکسال عقب می ماند در حقیقت یک سال از نظر شناختی و بدنی بزرگتر شده است و بهتر از عهده ی تکالیف بر خواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من خودم قربانی این مسایلم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
دختر من هم به خاطر یک ماه از همسن وسالاش عقب موند با اینکه از همه باهوشتر واستعداد بیشتری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
همه فکر میکنن بچه شون از همه باهوش تره .
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۴ تير ۱۴۰۱
هوش و استعداد هیچ ربطی به سن نداره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
بچه من متولد 6 مهر
بخاطر این تعداد یکسال دیر تر رفته کلاس اول
قانون گفته تا یک مهر میتونه ثبت نام بشه بره مدرسه ردز 2 مهر هم داریم که بخاطر یک روز یکسال دیرتر رفته مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
چرا فکر میکنید عقب میفتن؟؟؟ دقیقا از چی عقب میفتن؟ بذارید بچگی شونو بکنن سن صحیح ورود به مدرسه ۷ سال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
بچه هایی که متولد از نیمه مهر به قبلتر هستند می‌توانند با نیمه اولی ها وارد مدرسه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۰:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
بابا دیگه نه یکی دو روز...من مورد سراغ دارم بخاطر 10 روز که بعد از اول مهر دنیا اومده یکسال از همسالاش عقب افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۵:۱۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
دختر خواهرم ۴ مهر بود ثبت نامش نکردند
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۱۵:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
بله خواهر خودم 7مهر بود و1سال عقب افتاد بخاطر 7روز
Iran (Islamic Republic of)
یا زهرا
۲۰:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
دوستان لطفا این طور نگاه نکنید
باور کنید ما در مدرسه تفاوت فاحشی بین بچه های نیمه اولی و نیمه دومی داریم هم از لحاظ یادگیری و هم نسبت به وضعیت بدنی شون
شما یک روز دو روز رو نبینید
شما در کنارش دانش آموزی رو ببینید که در کنار فرزند شماست اما متولد فروردین ماهه و عملا 6 ماه بزرگتر از فرزند شماست.
اما اگر سال بعد رو صبر کنید و آموزش های تکمیلی رو در پیش دبستانی ببینه وارد کلاس اول بشه سر کلاس سرآمد هست و عزت نفس بالایی پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۱:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من برادرزاده ام برا ۸روز ثبت نامش نکردن عوضش سال بعد ک رفت مدرسه قوی تر و باهوش تر بود الانم معلمه، اصلا سن مدرسه باید بیشتر بشه یا زمان مدرطه رفتن دیرتر و مدتش کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
در جواب "یا زهرا" باید بگم که اون وقت بچه های شهریور سال بعد با یه بچه متولد مهر سال قبل هم کلاس هستند که از اونا یک سال بزرگتره!
پس این قیاس خوبی نیست