سعید فائقی معاون سابق سازمان ترتیب بدنی در گفتوگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص صحبتهای اخیر مطرح شده درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و شایعات مربوط به تعلیق فدراسیون ایران اظهار داشت: خوشبختانه، نامه اخیر فیفا بویی از تعلیق نمیدهد، اما برای توصیههای اخیر فیفا باید عجله کنیم تا تعلیق نشویم. از متن نامه معلوم است که فدراسیون فوتبال ایران با فیفا به طور مداوم در حال مکاتبه است. فیفا به ایران اعلام کرده که اگر موارد گفته شده را رعایت کنید، دیگر ایرادی وجود نخواهد داشت.
او ادامه داد: زمانی هم که در سازمان ترتیب بدنی فعالیت میکردم این موضوعات همیشه وجود داشت. اما باید توجه کنیم که چسبندگی سازمان به دولت، کمتر از وزارت ورزش و جوانان بود. وقتی میگوییم وزارت، یعنی منظورمان به صراحت دولت است. حالا در قانون مینویسیم که وزیر ورزش، عضو مجمع است. همین جمله حساسیت ایجاد میکند. مگر نمیگوییم، فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است. پس وزیر در مجمع چه کار میکند؟
بیشتر بخوانید: گامهای نهایی برای تعامل فدراسیون فوتبال با فیفا/ وزیر ورزش از مجمع کنار میرود
فائقی درباره: این حرف ما برای فیفا چنین استنباطی دارد که ما با آنها صادقانه برخورد نمیکنیم. شاید آنها فکر میکنند که ما میخواهیم دروغ بگوییم. به قول قدیمیها دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ من بارها به آقایان گفتم که این موارد راه حل دارد. همه میخواهند که فدراسیون حمایت وزارت را داشته باشد. فیفا میگوید وزیر ورزش به عنوان عضو افتخاری در مجمع حضور داشته باشد. اگر بگوییم که وزیر عضو افتخاری مجمع در اساسنامه فدراسیون فوتبال است، هیچ مشکلی در پی نخواهد داشت.
فائقی در خصوص اینکه چرا اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران مطابق موارد اعلام شده از سوی فیفا تنظیم نمیشود گفت: من هم مانده ام. حداقل کاری که میتوانیم بکنیم، رعایت دیپلماسی است. ما باید در مورد مذاکره مان عزت، حکمت و مصلحت را رعایت کنیم. اینجا وظیفه ما این است که مصلحت را رعایت کنیم. البته یادمان نرود که قانون داخلی کشور ما هم چنین موضوعی را تایید میکند. قانون به صراحت میگوید که فدراسیون فوتبال، نهاد عمومی غیر دولتی است.
بیشتر بخوانید: دادرس: چسبیدن به فوتبال، سلطانی فر را مشهورترین وزیر مملکت کرد/ در حکم کفاشیان و ترابیان نقشی ندارم
فائقی در خصوص موسسات عمومی غیردولتی تصریح کرد: وزارتخانهها در چنین موسساتی نباید نقش داشته باشند، به خصوص در عزل و نصبها. این موضوع را میتوان به راحتی حل کرد اما در حال حاضر، کاری که الان انجام میدهیم به نظرم بی تدبیری است.
معاون سابق سازمان تربیت بدنی درباره خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: سالهاست که این موضوع را میگوییم و انجام نمیدهیم، اما هیچکس تا به حال تحقیق نکرده که چرا خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نهایی نمیشود. این موضوع چندین سال در قانون برنامه بودجه وجود داشته است. حالا اتاق فکر جدید به وجود آمده و هر هفته جلساتی برگزار میشود، اما هنوز مشخص نیست که مسیر نهایی این موضوع به واگذاری ختم میشود یا نه. جایی خواندم که معاون وزارت اعلام کرده که در صورت واگذاری، باز هم ۳ سال مدیریت بر عهده وزارت خواهد بود. پیش خودم گفتم کدام خریداری استقلال و پرسپولیس را میخرد و مدیریتش را به شما واگذار میکند؟
او ادامه داد: پیش خودم فکر کردم که جمله را اشتباه خواندهام یا معنی اش را نمیفهمم. اگر مدیریت سه سال در اختیارم باشد که اسمش خصوصی سازی نیست. اصلاً سه سال باز هم مدیریت کنیم، بعد خصوصی سازی را انجام دهیم. همچنین فکر میکنم موانع خصوصیسازی از اصل موضوع دشوارتر است. به خصوص اگر بخواهیم این کار را از طریق بورس انجام دهیم. حتی برای فرابورس هم مقدماتی نیاز است. ابتدا باید حسابرسی ویژهای صورت بگیرد، سپس بحث قیمتگذاری و شفاف سازی آن را انجام دهیم. اما با ادامه روند کنونی، زمان را از دست میدهیم.
معاون سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص موارد قانونی خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خاطرنشان کرد: این قانون در بودجه سال ۹۹ تعریف شده است. اگر تا پایان سال این کار را انجام ندهیم، تمام شده است. نمیدانیم که در سال ۱۴۰۰ مجلس چنین قانونی را منظور میکند یا نه. پرسپولیس قبلا خصوصی بود. در گذشته یک موسسه، صاحب پرسپولیس بود و در آن چند سهامدار وجود داشت. استقلال هم به یک شکل خاص دیگری چنین مدیریتی داشت و مثل دانشگاه آزاد که وقف عام است، استقلال نیز وقف عام بود. اما در یک دورهای تمامی باشگاهها ملی یعنی دولتی شدند. حالا که میخواهیم خصوصی کنیم نباید رضایت سهامداران اولیه را جلب کنیم؟
بیشتر بخوانید: وزیر ورزش و جوانان: برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس اقدامات خوبی انجام دادیم
او گفت: باید شبهههای موجود در خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس را برطرف کنیم. اگر عدهای باشند و حاضر به خرید استقلال و پرسپولیس شوند، چنین شبههای برایشان به وجود میآید. شاید آن وقت تدین آن افراد مانع ورودشان به خرید این ٢ باشگاه شود.
فائقی درمورد بدهیهای سنگین این ٢ باشگاه گفت: هنگامی که بحث قیمتگذاری مشخص شد، بدهیها گنجانده میشود. همچنین دارایی ٢ باشگاه هم عنوان میشود که البته هیچ دارایی ندارند و برندشان، همان دارایی آنها محسوب میشود. یک زمانی برند استقلال و پرسپولیس ٣٠٠ میلیارد ارزیابی شده بود، اما میدانیم که اکنون این رقم بیشتر شده است. قیمت نهایی، منهای بدهیهای مشخص شده میشود و قیمت اصلی تعیین خواهد شد. بحث بدهی ٢ باشگاه با چنین راهحلی برطرف میشود.
او تصریح کرد: در این شرایط اخیر و ویروس کرونا، زمان خوبی برای واگذاری نمیبینم، چرا که مسابقات برای باشگاهها بدون درآمد است و شاهد رکود هستیم. موضوع فروش ٢ باشگاه در چنین رکودی، یک بحث مهم دیگر است.
او بهترین راهحل برای خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس را تعاونیها عنوان کرد و گفت: پیشکسوتان و افرادی که در ٢ باشگاه زحمت کشیدهاند و هوادار هستند، یک تعاونی فراگیر تشکیل دهند و از طریق آن خریداری صورت بگیرد. چرا که آنها اهل این کار هستند. اگر مجموعه پیشکسوتان و هواداران تاسیس شود، بهترین اتفاق خواهد بود. قانون خصوصی سازی هم اجازه این کار را میدهد. چرا که در سازمان خصوصی سازی، تعاونیهای فراگیر، اولویت دارند. سازمان خصوصی سازی تسهیلات ویژهای برای تعاونیها در نظر گرفته و همچنین با خیال راحت میتوانیم بگوییم استقلال و پرسپولیس دست اهلش افتاده است.
انتهای پیام/