وزیر آموزش و پرورش گفت: تحولات جدیدی در بدنه تعلیم و تربیت نفوذ پیدا نکرده است بنابراین نیاز داریم وارد زیست بوم جدیدی شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: آموزش و پرورش جریان یادگیری را هدایت می‌کند البته تنها آموزش و پرورش در این مورد فعال نیست، ولی تمایز اصلی ما این است که در بهترین دوره زمانی، آموزش افراد را در اختیار داریم.

او ادامه داد: کرونا به ما یاد داد تا عادت‌های منجمد شده را تغییر دهیم. ساختار‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است و این ما هستیم که بنده‌ای که می‌خواهد شکل بگیرد را هدایت کنیم.

نظام تعلیم و تربیت هر ۱۰ سال یکبار تغییر می‌کند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت هر ۱۰ سال یکبار تغییر می‌کند، بیان کرد: تحولات جدیدی در بدنه تعلیم و تربیت نفوذ پیدا نکرده است بنابراین نیاز داریم وارد زیست بوم جدیدی شویم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: در این گردهمایی سعی داریم مناسبات خود با متولیان فناوری‌های نوین آموزشی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا آینده درخشان تری برای نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایام کرونا ناگزیر بودیم تا تعطیلی آموزش با تعطیلی مدارس همزمان نشود، گفت: به زیست بوم جدیدی وارد شدیم تا به این نیاز عمومی پاسخ دهیم بر همین اساس سامانه «شاد» طراحی شد. اکنون بیش از ۹۸ درصد مدیران و معلمان و بیش از ۷۸ درصد دانش آموزان در این شبکه فعال هستند، همچنین بیش از ۲ میلیارد فایل در این شبکه آپلود شده است.

او ادامه داد: شرایطی فراهم شده تا بیش از یک میلیون نفر از این فرصت بهره‌مند شوند، همچنین در نظر داریم به هر دانش آموزان یک صفحه شخصی بدهیم تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشتر مناطق به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: متاسفانه برخی افراد هم به گوشی و ابزار مناسب دسترسی ندارند. بنابراین سعی داریم با این شرایط ظرفیت خود را توسعه دهیم، همچنین فرصتی به معلمان بدهیم تا تدریس‌های برتر تماشایی شود.

محتوای آموزشی در بستر مجازی جریان دارد

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه محتوای آموزشی در بستر مجازی جریان دارد، گفت: در شرایط فعلی که وارد زیست بوم جدید شدیم، فرصت داریم که براساس آن برنامه ریزی کنیم و سند تحول بنیادین را هم مورد توجه قرار دهیم. در سند تحول تربیت در ساحت‌های مختلف، آموزش مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

او ادامه داد: بیش از ۳۰ سال است که هر دانش آموز بنا بود بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت بیاموزد، اما همچنان این طرح محقق نشده است که می‌توانیم با همکاری استارتاپ‌ها برای تحقق آن تلاش کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید برای آموزش در جریان کرونا آماده باشیم تا غافلگیر نشویم، گفت: ممکن است در سال تحصیلی آینده نتوانیم تمام طول سال به مدرسه برویم که باید تغییر زیست بوم‌ها را مورد توجه داشته باشیم. 

او ادامه داد: در شرایط کلی باید تلاش کنیم که چطور می‌توانیم مهارت‌ها را بهبود دهیم و از زیست بوم فضای مجازی برای ارتقای حکمرانی نظام آموزش و پرورش بهره گیریم تا از ابزار سنجش به عنوان مغناطیس دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کرده و آن را ارتقا دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بهره برداران، سیاستگزاران و نهاد‌های خدمات رسان سه ضلع مشترک هستند که هر کدام در جایگاه خود باید منفعت نظام تعلیم و تربیت را جدی بگیرند.

او تصریح کرد: "ظرف زمان"، ظرفیت فوق العاده‌ای دارد. کرونا این فرصت را برای ما فراهم کرد تا کارها را با سرعت انجام دهیم.

شناسایی بیش از ۳ میلیون دانش آموز دارای استعداد برتر

حاجی میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: از چندسال گذشته باید در آموزش و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیک می‌رفتیم اما این حرکت کُند بود.

او ادامه داد: شرایط کرونا به ما کمک کرد تا کار را استمرار دهیم و سال تحصیلی را به خوبی به پایان ببریم. همچنین شرایطی فراهم شد که دقیق‌تر برنامه‌ریزی و بستر فضای مجازی را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اکنون امکان ارتباط با ۱۳.۵ میلیون دانش آموز فراهم شده است، گفت: این امکان وجود دارد که استارتاپ‌ها خدماتشان را از این طریق ارائه کنند که به میزان قابل توجهی به عدالت آموزشی پاسخ می‌دهد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه فقط جنبه آموزش ندارد، تاکید کرد: با استارتاپ ها‌ی آموزشی طرح موضوع کردیم که چطور می‌توانیم در مدرسه از طریق فضای مجازی، کارکرد توسعه ظرفیت‌های ذهنی، اجتماعی و تعاملات بین افراد را بالا ببریم که قرار شد در این زمینه ما را یاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شناسایی استعداد‌های برتر در آموزش و پرورش از اهداف مهم این وزارتخانه است. براین اساس بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز با ویژگی‌های برتر در قالب طرح «شهاب» شناسایی شدند که بستر مجازی، امکان عرضه برنامه‌های آموزشی مکمل برای این افراد را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سال دیگه کسی مدرسه نمیاد فکر یک مدرسه مجازی یا بسته الکترونیکی باشید تا دیر نشده
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
درود وخداقوت بر وزیر محترم و دیگر دستندرکاران علم و پیشرفت بشری فرهنگ ساز ، انشاءالله سیستم آموزش و پرورش در همین کانال پیشرفت با سرعت بپیش رود هم کرونا راشکست می دهیم به مدد الهی هم به پیشرفتهای قابل ملاحظه و چشمگیری آموزش و پرورش دست خواهد یافت که 180 درجه با سبک آموزشی قدیم 100 سال قبل فرق خواهد کرد و دانش آموزان در هر کجای ایران و جهان که باشند می توانند آنلاین آموزش را کسب کنند و اشکالات و سوالاتشان را هم همزمان از معلمینشان بپرسند و پیشرفت کنند به کلاسهای بالاتر بروند در فضای مجازی ایمن و به این سبک جدید هم ملت راضی ترند هم معلمان راضی ترند هم خداوند جل جلاله از شما راضی تر است که با علوم به روز خودتان را تطبیق داده اید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر . و من الله توفیق .