حفظ و احیا آینده روشن باغ خونی

شهردار مشهد گفت: امیدوارم در چند ماه آینده درباره تملک باغ خونی خبر‌های خوبی به شهروندان بدهیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهردار مشهد وعده‌ای به دوستداران فرهنگ و تاریخ این شهر داد و آن‌ها را به حفظ و احیای «باغ خونی» به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی مشهد امیدوار کرد.

این بنا که در فهرست آثار ملی قرار دارد، سال هاست به دلیل اختلاف سه مجموعه بانک کشاورزی، نیروی انتظامی و میراث فرهنگی درهایش به روی مردم بسته است و هنوز هم مشکل تملک آن حل نشده است و حتی خبر به مزایده گذاشته شدن این بنا هم رسانه‌ای شد و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.
 
حفظ و احیا آینده روشن باغ خونی
البته از دو سال قبل که شهرداری مشهد به ماجرای تملک باغ خونی ورود جدی کرد، امیدواری‌ها برای حفظ و احیای آن بیشتر شد و حالا هم به گفته شهردار، احتمالا تا چند ماه دیگر سرنوشت تازه‌ای برای باغ خونی رقم خواهد خورد. «محمدرضا کلایی» گفت: «باغ خونی» به لحاظ میراث فرهنگی و معنوی یکی از مظاهر با اهمیت است، امیدواریم بتوانیم در چند ماه آینده به شهروندان و علاقه‌مندان در خصوص تملک باغ خونی و قرار دادن آن به عنوان عنصر میراث معنوی خبر‌های خوبی بدهیم.

باغ خونی در اوایل دوره قاجار ساخته شده و مالک اولیه آن شخصی به نام «حاج‌محمدمهدی تاجرقندهاری» بوده است و به‌قولی، روزگاری مقر ژاندارمری بوده و کلنل محمدتقی‌خان پسیان از آنجا امور را رتق‌وفتق می‌کرده است. از دیگر ویژگی‌های تاریخی آن، این است که به دستور دولت وقت و درخواست حکومت روسیه تزاری، باغ را به روس‌ها اجاره می‌دهند.
 
حفظ و احیا آینده روشن باغ خونی
می‌گویند روس‌ها از همین باغ، حرم مطهر حضرت رضا (ع) و مسجد گوهرشاد را در سال ۱۹۱۲ میلادی به توپ بستند. باغ خونی، در زمانی کنسولگری روسیه در مشهد بوده و مدتی نیز از آن به‌عنوان دفتر بازرگانی دولت روسیه استفاده می‌شده است. در برخی متون مربوط به عهد ناصری از این مکان به نام «باغ خونی» یاد شده است و البته به‌سبب وجود چشمه‌ای جوشان به «باغ چشمه» و به‌سبب حضور نیرو‌های روسیه در باغ به «باغ روس‌ها» نیز معروف بوده است.

سال۱۳۶۹ باغ خونی دراختیار اداره مالیه و بانک کشاورزی قرار گرفت و پس از آن، محل استقرار بخشی از نیروی انتظامی شد که متاسفانه به‌علت ناآگاهی، به بنای تاریخی مجموعه نیز آسیب‌هایی وارد شد. در این سال‌ها با وجود ثبت شدن آن در فهرست آثار ملی ایران و البته نظارت نداشتن متولی اصلی‌اش، روند ویرانی باغ و حتی ساخت‌وساز بدون مجوز در محوطه و حریم تاریخی آن، سرعت دوچندان گرفت.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار