صالحی از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خواست تا فضای مساجد را به پناهگاهی امن برای مردم تبدیل کنند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، امروز سه شنبه در نشست صمیمی برگزیدگان نخستین رویداد ملی فهما در سالن همایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جریان فردگرایی، بی پناهی و فضایی که دنیای مدرن ایجاد کرده می‌تواند جامعه ما را مستأصل کند. اگر مسجد بتواند یک پناهگاه امن باشد، کانون‌های مساجد وظیفه دارند در این راستا فضای مناسبی را ایجاد کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران هستند و داشتن اطلاعات کافی و دقیق باعث می‌شود تا بتوانیم نقشه راه را درست‌تر تنظیم و ترسیم کنیم.

وی از پورتال بچه‌های مساجد به عنوان یک بستر اطلاعاتی مناسب برای شناسایی استعداد‌های کانون‌ مساجد یاد کرد و افزود: بازسازی مسیر کانون‌ها از طریق توجه به کارکرد‌های درونی و بیرونی آن ممکن است. شبکه سازی را می‌توان یکی از کارکرد‌های درونی این کانون ها برشمرد و از طریق فعالیت‌های طبقه بندی شده مجموعه‌ها را به یکدیگر متصل کرد.

صالحی افزود: رویداد فهما اطلاعات ما را کامل تر می‌کند و کانون‌هایی که در حوزه فیلم، نمایش، سرود و ... فعالیت دارند می‌توانند یک شبکه اجتماعی اثرگذار را ایجاد کنند.

وزیر ارشاد از ضرورت شبکه سازی انسانی سخن گفت و افزود: قبل از انقلاب مسجد به عنوان یک پایگاه ارتباطی مطرح بود و امروز که از شبکه سازی صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط شبکه سازی کانونی نیست بلکه کانون‌هایی که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند می‌توانند و باید به یک شبکه موثر تبدیل شوند.

کار‌های بچه‌های مسجد در حد استاندارد باشد

وی همچنین از ضرورت غنی سازی و ارتقای کیفیت و شکل فعالیت‌های کانون‌ها سخن گفت و تاکید کرد: کار یک بچه مسجدی نباید کمتر از استاندارد باشد.

صالحی الگوسازی را یکی از کارکرد‌های درونی کانون‌ها برشمرد و اظهار کرد: از طریق مجموعه‌های موفق می‌توان به مجموعه‌های میانی و پایینی کمک کرد و انتخاب کانون‌های برتر مسئولیت آن‌ها را در این زمینه بیشتر می‌کند.

تصویرسازی صحیح از مسجد ارائه کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به کارکرد‌های بیرونی کانون‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از کانون‌های مساجد می‌شود، بسیاری از افراد تصویر درستی از مسجد یا کانون‌ها ندارند و این مسئله باعث اختلال ارتباطی می‌شود و اگر یک تصویرسازی بدون مبالغه داشته باشیم، قدرت ارتباط گیری افزایش پیدا می‌کند.

صالحی طرح فهما را در راستای تصویرسازی صحیح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و افزود: پیوندسازی نیز یکی از کارکرد‌های بیرونی کانون هاست که باعث یافتن خط‌های ارتباطی و ایجاد قدرت مضاعف می‌شود. جریان سازی کانون‌ها نیز سبب می‌شود تا جریان‌های فرهنگی هنری، فرهنگی اقتصادی و ... بتواند طعم و بوی خود را به فضای عمومی منتقل کند.

سامانه فهما (فرهنگی و هنری مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌اندازی شده است و در راستای ثبت‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت‌ها و رویداد‌های کانون‌های فرهنگی وهنری سطح کشور فعالیت می‌کند.

بر اساس این طرح، برترین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و همچنین برترین ستاد استانی با بررسی‌های انجام‌شده از طریق سامانه مربوط معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

بسیاری از فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و کارشناسان قرآنی و حوزه معارفی، رویداد ملی فهما را الگویی موفق برای نظام بخشی و حرکت منسجم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عنوان کردند و معتقدند که بچه‌های مسجد با خیزش فرهنگی «فهما» در چارچوبی اصولی، کارشناسی شده و استراتژیک در مسیر گام دوم انقلاب قرار گرفته‌اند تا خاکریز‌های مستحکم فرهنگی را با تعیین مرزبندی‌های اعتقادی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و فضای مجازی بنا کرده و از سوی دیگر به تولید محتوای غنی فرهنگ ایرانی - اسلامی با تکیه بر محوریت بخشیدن به خانواده و جوانان بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.