شالیکاران برای کاهش خسارت بیماری بلاست برنج، از کود‌های پتاسه و سیلیکاته استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیماری بلاست برنج، کاهش میزان تولید محصول و افزایش درصد شکستگی دانه‌ها را به دنبال دارد، بر ضرورت مبارزه تلفیقی برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کیفیت محصول تاکید کرد.

او افزود: ارقام مقاوم، اجتناب از مصرف بیش از حد کود‌های ازته، کاشت زود هنگام، از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و مصرف کود‌های پتاسه و سیلیکاته در کاهش میزان آلودگی و خسارت بیماری بلاست برنج موثر است.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری بلاست برنج برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، در دو مرحله انجام می‌شود، گفت: در مرحله رویشی اواسط پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه زنی و مشاهده علائم بیماری روی برگ‌ها و در مرحله زایشی با ظهور ۲۰ تا ۲۵ درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها مبارزه انجام شود.

زاغی با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری بلاست برنج، پس از برطرف شدن شبنم بهتر نتیجه می‌دهد به کشاورزان توصیه کرد برای مبارزه با این بیماری از سموم تری سیکلازول به میزان ۰.۵ کیلوگرم، وین به میزان ۴۰۰ سی سی، ناتیوو به میزان ۱۶۰ گرم، ویستا به میزان ۰.۵ کیلوگرم و فوجی وان به میزان ۱.۲۵ لیتر در هکتار استفاده کنند.

او بر لزوم خودداری از مصرف سموم تاریخ گذشته، رسوب کرده و پلمپ نشده، همچنین تهیه سموم از فروشندگی‌های مجاز و معتبر و استفاده از سمپاش مناسب (سمپاش یکصد لیتری موتوری و یا سمپاش پشت تراکتوری) و رعایت میزان محلول مصرفی در هکتار (۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر) تاکید کرد.

بیماری بلاست برنج از بیماری‌های مهم قارچی روی ارقام محلی حساس (طارم) است که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار