مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری کرمان گفت: با توجه به بارش‌های بهاری به دلیل پوشش گیاهی مناسب فضای سبز شهری کرمان مستعد آتش‌سوزی است.

رضا میرزایی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در گذشته حوادث آتش سوزی در بوستان‌ها و فضای سبز شهری کرمان تجربه شده است.

او افزود: به دلیل وجود پوشش گیاهی مناسب در بوستان‌ها و به ویژه در مجموعه پردیسان قائم و پارک جنگلی احتمال آتش سوزی وجود دارد.

میرزایی بیان داشت: این مسئله موجب شده احتمال آمار آتش‌سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال‌های قبل شود، آتش‌سوزی‌هایی که در واقع به آن‌ها حریق فضای سبز می‌گویند.

او تصریح کرد: علوفه‌ها بسیار متراکم و فشرده هستند، به خوبی قد کشیده‌اند و در صورت بروز آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابند؛ از آنجاکه به منظور حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره‌ای شکل است، در مدت زمان کمی بخش زیادی از منطقه را فرا می‌گیرد و در همه جهات گسترش پیدا می‌کند.

میرزایی گفت: وزش باد که غالباً در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان همچنین با اشاره به مشکلات فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث گفت: در این نوع آتش‌سوزی‌ها مسیر مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و آتش نشانان برای رسیدن به شعله‌های آتش که در دل طبیعت و تپه‌ها واقع است باید گاهی صد‌ها متر در مسیر‌های سخت حرکت کنند.

او افزود: گاهی آتش‌سوزی‌ها در ساعات پایانی و حتی میانه شب رخ می‌دهد، دید مناسبی برای یافتن مسیر مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطراتی آتش نشانان را تهدید می‌کند که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیرو‌های خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودرو‌های آتش‌نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می‌شود نیز گاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

میرزایی به شهروندان برای کاهش این حوادث و تخریب محیط‌زیست، توصیه کرد: مردم در صورت حضور در طبیعت به بوستان‌های معتبر و تأیید شده بروند، این بوستان‌ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای کودکان، پارکینگ، و ایمنی قابل قبول برخوردار است، اما خارج از این نقاط امکانات مناسبی وجود ندارد و حتی شهروندان مجبور به پارک خودرو در حاشیه جاده خواهند شد.

او خطاب به شهروندان گفت: هنگام رفتن به طبیعت، از روشن کردن آتش در علفزار‌ها و بوته‌های خشک و کنار درختان به‌ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی کرمان افزود: شهروندان حتی المقدور از روشن کردن آتش در فضای سبز شهری خودداری کنند و در صورت لزوم از منقل‌های فلزی استفاده کنند، در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

او بیان داشت: پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

میرزایی افزود: بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد.

او گفت: شهروندان همچنین مراقب باشند از آتش بازی کودکان در طبیعت و نیز شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

میرزایی عمده دلایل وقوع این آتش سوزی را عامل انسانی اعلام کرد و افزود: آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در ۱۰ ایستگاه شبانه روز در آماده باش کامل هستند و شهروندان در صورت هر گونه حادثه آتش سوزی در سریع‌ترین اقدام به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند تا زمانی که آتش هنوز به شعله وری کامل نرسیده آتش نشانان نسبت به مهار آن اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه طبیعت، زباله‌دانی نیست، گفت: زباله‌ها به طبیعت آسیب فراوانی وارد می‌کنند. لازم است در پایان حضور در طبیعت، حتماً زباله‌های تولیدی خود را جمع‌آوری و با خود از طبیعت خارج کنیم.

او افزود: طبیعت جزو سرمایه‌های کشور ما است و آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ما و شهروندان است، بعضی افراد گمانمی‌کنند که آتش سوزی در طبیعت و سوختن مقداری علوفه هرز خسارتی ندارد که این باوری بسیار اشتباه است. دود حاصل از سوختن این مواد، محیط زیست ما را آلوده و هوا را ناپاک می‌کند، ضمن اینکه بعضی از انواع حیوانات به عنوان سهامداران اصلی در طبیعت زندگی می‌کنند و آتش‌سوزی در طبیعت احتمال افزایش مرگ و میر این حیوانات و یا کوچ دسته جمعی آن‌ها را از منطقه‌ای باعث می‌شود و همین امر، سبب تغییر نامطلوب اکوزیست منطقه می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: اینکه هر از گاهی حیواناتی در داخل شهر‌ها و مناطق مسکونی مشاهده می‌شوند گواه همین مسئله است که ما انسان‌ها محیط زندگی حیوانات را ناامن کرده و آنان را آواره ساخته ایم و آنان با حضور گاه به گاه خود در شهرها، گلایه و شکایت خود را این طریق به ما اعلام می‌کنند.

او افزود: در سال گذشته حدود ۱۲ درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در شهر کرمان مربوط به فضای سبز بوده است؛ فضا‌هایی که امسال نیز نگرانی زیادی در مورد وقوع حریق در آن‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: آتش سوزی ، فضای سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار