حسینی گفت: ۸۵ درصد مشمولان طرح سنجش سلامت نوآموزان، هزینه کامل پرداخت می‌کنند و ۵ درصد رایگان سنجش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان»، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا در کشور سنجش نوآموزان ابتدا به طور نوبت دهی انجام می‌شود تا برای سنجش در یک هزار و ۲۰۰ پایگاه معرفی شوند.

او ادامه داد: امسال علاوه بر فضای مناسب سنجش، اتاق انتظاری در نظر گرفتیم تا خانواده‌ها ضمن رعایت پروتکل بهداشتی در این مکان حاضر شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه بیماری‌های جلدی، آمادگی تحصیلی، سنجش بینایی، شنوایی، بیماری‌های خانوادگی و مواردی از این دست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هزینه در نظر گرفته شده برای این سنجش ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، البته امکان پرداختی اینترنتی وجود دارد.

حسینی بیان کرد: در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش از ۱۵ تیر اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده می‌شود. در هر پایگاه ۶ نفر مستقر هستند و هر روز ۲۰ نفر پذیرش می‌شوند و ۱۳ ممیزه برای شرایط کرونا در نظر گرفتیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی یادآوری کرد: ۸۵ درصد مشمولان طرح سنجش سلامت نوآموزان، هزینه کامل پرداخت می‌کنند، ۵ درصد رایگان و ۱۰ درصد نیم بها ارزیابی می‌شوند.

آغاز طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیر 

او با بیان اینکه طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود، گفت: در هر استانی سهمیه‌هایی برای ارائه تخفیف و یا انجام رایگان تستها در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: بیش از ۶ میلیون ساعت آموزش مجازی در ایام کرونا ارائه و بیش از ۱۸۰۰ محتوای آموزشی تولید و در سامانه‌های مربوط بارگذاری شده است.

او  تاکید کرد: به خانواده‌های نوآموزان توصیه می‌کنیم که از اول مهرماه براز حضور فرزندانشان در طرح سنجش توجه داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح تلفیقی بیان مرد: در دولت فعلی میزان دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ۸۲ برابر افزایش پیدا کرده است چراکه معتقدیم افراد ویژه هم باید در کنار دانش آموزان عادی آموزش ببینند.

او ادامه داد: نهایت آرمان ما باید این باشد که دانش آموزان عادی، تیزهوش و با نیاز ویژه در کنار هم باشند و مدرسه انطباقی که به آن توجه داشتیم؛ مصداق همین کار است.

حسینی درباره زمان سنجش دانش آموزان دیر آموز و است مجدد اظهار کرد: ارزیابی نوآموزان و دانش آموزان مشکوک به طیف اوتیسم از سن ۴ سال به بالا در نظر گرفته شده است.

او درباره آموزش از طریق فضای مجازی اظهار کرد: فرم‌هایی برای مدارس ارسال کردیم تا میزان بهره گیری از آموزش در شبکه شاد را بررسی کنیم و تدابیری براز جبران عقب ماندگی‌ها در سال تحصیلی آینده بیاندیشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار کمبود نیروی تخصصی و استاندار برای اول مهر داریم، گفت: به عنوان مثال باید به ازای هر ۲۵ دانش آموز نیاز به گفتار درمانگر درمان داشته باشیم که اکنون این شرایط را شاهد نیستیم.

او افزود: برای جبران کمبود نیرو در سال تحصیلی آینده تدابیری از جمله جذب هزار و ۵۰۰ مجوز استخدامی در دستور کار قرار گرفته است.

اعتبار ۴ میلیارد تومان برای خدمات حمایتی

حسینی درباره اجرای طرح حمایتی اظهار کرد: هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان برای خدمات حمایتی در نظر گرفتیم همچنین ۳ میلیارد تومان برای ابزار توانبخشی در نظر گرفتیم علاوه بر آن در مراکز ۱۶ گانه مشاوره خدمات توانبخشی ارائه می‌شود.

او به موضوع وضعیت فضا‌های آموزشی مدارس دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه هم اشاره داشت و گفت: حسینی ادامه داد: با اجرای طرح تلفیقی نیاز به متناسب سازی فضا‌های آموزشی داریم که در سال تحصیلی آینده ۶۴ مدرسه را در ۳۲ استان متناسب سازی خواهیم کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: البته در حالت کلی با کمبود ۱۱۰ مدرسه در کشور مواجه هستیم که مراحل ساخت آن به تدریج آغاز شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح جهش تحصیلی با اشاره به اینکه به دنبال موضوع حذف جهش تحصیلی هستیم، اما بابد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را داشته باشد، بیان کرد: طرح جهش از ۲۱ خرداد تا ۲۲ مرداد ادامه دارد؛ سال گذشته هم ۱۰ هزار نفر درخواست جهش داشتیم که ۵۰ درصد در آن پذیرفته شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.