تولید گیاهان آکواریومی حاصل دسترنج زوج محقق محلاتی

با تولید گیاهان آکواریومی در محلات به همت یک زوج محقق از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، زوج محقق جوان محلاتی با تکیه بر یافته‌های پژوهشی و انجام سال‌ها تحقیقات ضمن تامین نیاز کشور در بخش گیاهان آکواریومی از خروج ارز نیز جلوگیری کردند.

این زوج محلاتی که هر دو دانش آموخته رشته کشاورزی هستند از سال ۱۳۹۸ با احداث شرکتی دانش بنیان و به کارگیری ۵۰ محقق و دانشجو توانستند درزمینه تولید گیاهان آکواریومی و پایه‌های محصولات کشت بافت به موفقیت برسند.

بیرامی زاده مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: با توجه به خروج سالانه ارز از کشور به دلیل نیاز در بخش کشاورزی و صنعت پرورش ماهیان زینتی کاررا آغاز کردیم و توانستیم ۲۰ درصد نیاز ایران دراین دو بخش را تولید کنیم.

بیرامی زاده افزود: تولید سالانه یک میلیون نشاء و تکثیر و پرورش گونه‌های نادر مورد نیاز در بخش کشاورزی از جمله کار‌های صورت گرفته بوده است.

او اضافه کرد: تکثیر و پرورش پایه‌های گل‌های شاخه بریده، میوه‌های استوایی و تکثیر و بومی سازی گونه بازده گل محمدی در کشورکه تاپیش از این از کشور‌های هلند، تایلند و مالزی وارد می‌شد از افتخارات این شرکت دانش بنیان است.

زارعی مدیر این واحد تولیدی هم گفت: هرساله برای واردات میوه‌های استوایی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار ارز ازکشور خارج می‌شود که با کشت موفقیت آمیز آکواریومی این گیاهان و تجاری سازی آن این محصولات نیز دراختیارات کشاورزان وگلخانه داران قرار گرفت.

زارعی افزود: با استفاده از روش‌های نوین کشت همچنین توانستیم گیاهان تزئینی مورد نیازآکواریوم‌ها را نیز تولیدکنیم.

او اضافه کرد: در این شرکت ۵۰ گونه گیاهی تولید وتکثیر می‌شود که پس از ریشه زایی و طی مراحل تولید به بازار عرضه میشود.

شهرستان محلات دومین تولید کننده گل وگیاهان زینتی در ایران است و به گفته جعفری مدیر جهاد کشاورزی محلات سالانه ۲۵۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده و ۴۷ میلیون گلدان دراین شهرستان تولیدمی شود.

در ۱۰ شرکت دانش بنیان واقع در ۵ استان کشور سالانه تا ۶۰۰ هزار شاخه انواع گیاهان آکواریومی تولید می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.